Followers

Sunday, August 19, 2018

|Video| 7 kereta dirempuh bas, 4 cedera

|Video| 7 kereta dirempuh bas, 4 cedera
KIRA-KIRA empat individu cedera selepas kenderaan dinaiki mereka dilanggar sebuah bas Rapid KL yang dalam perjalanan dari Kampung Keramat menghala ke MRR2.
KUALA LUMPUR: Kira-kira empat individu cedera selepas kenderaan dinaiki mereka dilanggar sebuah bas Rapid KL yang dalam perjalanan dari Kampung Keramat menghala ke MRR2, sebentar tadi.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Zulkefly Yahya berkata, lapan kenderaan membabitkan sebuah bas dan tujuh kereta terbabit dalam kemalangan kira-kira jam 8 malam tadi.

Menurutnya, kemalangan itu bermula di hadapan bangunan Perusahaan Getah (RISDA) Jalan Ampang, di sini dan berakhir di simpang Jalan Ampang atau MRR2.

Katanya, semua mangsa dalam proses membuat laporan polis dan pemandu bas berkenaan berada di Hospital Ampang bagi rawatan lanjut.

“Pemandu bas berkenaan mungkin ditahan dan kes disiasat mengikut Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Pegawai penyiasat masih menjalankan siasatan berhubung kejadian itu. Masih belum ada sebarang keputusan dibuat mengenai perkara itu (tangkapan),” katanya.




Monday, June 4, 2018

Yang Dipertuan Agong Perkenan Tommy Thomas Dilantik Peguam Negara

Yang Dipertuan Agong Perkenan Tommy Thomas Dilantik Peguam Negara

YANG di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V memperkenankan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz berkata, atas nasihat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Seri Paduka telah menitahkan perkara itu mengikut Perkara 145 (1) Perlembagaan Persekutuan.

“Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV menyeru semua rakyat Malaysia untuk menerima bahawa pelantikan Peguam Negara Malaysia tidak patut menimbulkan konflik ke atas kaum atau agama, kerana semua rakyat Malaysia harus dilayan dengan adil tanpa mengira bangsa dan agama,” katanya.

Dalam kenyataan bertarikh 4 Jun yang dihantar Istana Negara hari ini, Wan Ahmad Dahlan berkata, Seri Paduka bertitah bahawa pelantikan tersebut tetap memelihara hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera serta kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan.

"Setelah mengambil kira pandangan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja tentang pelantikan (i) Peguam Negara Malaysia, (ii) hak Bumiputera serta (iii) peranan Majlis Raja-Raja di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku juga memperkenan penamatan perkhidmatan Tan Sri Mohamad Apandi Ali sebagai Peguam Negara oleh kerajaan Malaysia,” katanya.

Wan Ahmad Dahlan berkata, Yang di-Pertuan Agong turut menzahirkan rasa dukacita dan bimbang terhadap laporan media yang tidak tepat dan bersifat negatif kebelakangan ini, yang dilihat boleh mengancam keamanan dan keharmonian Malaysia.

“Seri Paduka Baginda menitahkan bahawa Baginda mempunyai kewajipan untuk menegakkan peruntukan-peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan memelihara hak-hak orang Melayu dan Bumiputera serta melindungi agama Islam,” katanya.

Baru-baru ini, Dr Mahathir telah mencadangkan peguam terkemuka Tommy Thomas sebagai calon Peguam Negara bagi menggantikan Mohamad Apandi, kepada Yang di-Pertuan Agong.



Semakan Duit Tawaran Wang Pendahuluan Pinjaman (WPP) PTPTN Masuk Secara Online 2018

Semakan Duit Tawaran Wang Pendahuluan Pinjaman (WPP) PTPTN Masuk Secara Online

BERMULA 1 Jun 2018, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan mula melaksanakan tawaran Wang Pendahuluan Pinjaman (WPP) menggunakan kaedah atas talian berbanding secara pos yang dilaksanakan sebelum ini.

PTPTN dalam satu kenyataan berkata, kaedah ini bagi memastikan pemberian surat tawaran WPP kepada pelajar dilaksanakan dengan lebih cekap dan berkesan.
“Oleh yang demikian, para pelajar bagi kemasukan sesi Jun 2018, boleh membuat semakan dan mencetak surat tawaran WPP melalui portal rasmi PTPTN di www.ptptn.gov.my mulai 1 Jun 2018 sehingga tamat tempoh sah laku pada 31 Julai 2018,” kata PTPTN.
Selain itu, surat tawaran WPP yang telah dicetak perlu dibawa dan ditunaikan di mana-mana 149 cawangan Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) yang berhampiran.

“Penunaian WPP hanya boleh dilakukan di kaunter BIMB dan tidak boleh dimasukkan melalui mesin deposit cek atau di lain-lain bank selain BIMB sebelum tamat tempoh sah laku. Tawaran ini akan terbatal sekiranya ia tidak ditunaikan dalam tempoh berkenaan.

“Para pelajar yang layak menerima WPP juga akan dimaklumkan oleh PTPTN melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan emel berdasarkan nombor telefon bimbit dan alamat emel yang dikemas kini semasa permohonan kemasukan ke IPT,” katanya PTPTN.

Maklumat lanjut mengenai WPP boleh diperoleh di www.ptptn.gov.my atau menghubungi talian Careline PTPTN di 03–2193 3000.

Setiap tahun PTPTN menyediakan kemudahan WPP sebanyak RM1,500 kepada pelajar baharu sebagai persediaan sebelum mereka mendaftar masuk ke universiti awam dan politeknik.

Sumber


|Video| Kisah Dan Pesanan Akhir Ali Banat

|Video| Kisah Dan Pesanan Akhir Ali Banat

Ali Banat, lahir dan membesar di Sydney, Australia. Diusia yang masih muda beliau sudah miliki segalanya yang diidamkan oleh setiap anak muda seusianya. Keluar dari kongkongan kewangan serta mempunyai kuasa membeli yang tinggi dengan kemewahan yang luar biasa.

Ali Banat recorded this final mesage to be shared after his death

Namun, kebahagiaannya seolah disentap apabila mendapati dirinya didiagnosa kanser, dan peluang untuk terus hidup dijangka tinggal beberapa bulan sahaja. Walau air matanya mengalir, jauh di sudut hatinya beliau merasa sangat bersyukur dengan ujian yang ditimpakan ke atasnya.

Rasa syukurnya dizahirkan melalui MATW Project, sebuah pertubuhan bukan kerajaan untuk membantu mereka yang perlu dibantu.



Sunday, June 3, 2018

|Video| Harga Lesen Terkini 2018


Bagi mengatasi isu ketirisan dan penyalahgunaan mendapatkan lesen memandu, hala tuju JPJ kini adalah untuk mengambil pendekatan pengaplikasian automasi dalam semua peringkat proses ujian memandu. Ini termasuk cadangan pemasangan ‘dashboard camera’ di dalam kereta-kereta ujian bagi memastikan ketelusan ujian tersebut. Dalam pada itu, saya juga telah meminta supaya semua Institut dan Sekolah Memandu untuk mempamerkan perincian setiap caj ujian yang dikenakan di dalam resit bagi mengelakkan kebarangkalian sebarang caj tersembunyi. Buat masa ini, harga siling yang ditetapkan oleh JPJ adalah RM350 bagi lesen B2 (Motosikal), RM1,150 bagi lesen D (Motokar – Manual) dan RM1,250 bagi lesen DA (Motokar –Auto).

|Video| Harga Lesen Terkini 2018

YB LOKE SIEW FOOK MENTERI PENGANGKUTAN.

KENYATAAN MEDIA
YB LOKE SIEW FOOK
MENTERI PENGANGKUTAN (Download PDF)


Patutlah Ayam Goreng Mamak Menarik, Ni Rahsianya...

Patutlah Ayam Goreng Mamak Menarik, Ni Rahsianya...

Patutlah Ayam Goreng Mamak Menarik, Ni Rahsianya...

Patutlah Ayam Goreng Mamak Menarik, Ni Rahsianya...

Patutlah nampak ayam goreng mamak begitu menggoda warna dia. Ni rupanya.

Dua hari operasi kedai mkn bersama Kementerian Kesihatan... Rata² kedai mamak menggunakan 'pewarna bukan untuk makanan' atau untuk ayam goreng... Yang digunakan supaya ayam goreng kelihatan menarik & boleh menyebabkan kanser...

Viral Muafakat Johor


Siapa Ali Banat Dan Razan Asyraf Najjar?

Siapa Ali Banat Dan Razan Asyraf Najjar?

Inilah lelaki soleh.
Inilah wanita solehah.
Di saat kita masih entah apa-apa, sibuk kejar kepentingan diri sendiri.
Mereka mengejar keredaan Ilahi.
Kita sibuk mengejar populariti di bumi.
Mereka mengejar tempat yang tertinggi di sisi Allah Yang Maha Suci.
Kredit penulis : Muhammad Mustaqimi Bin Rusydee

Siapa Ali Banat Dan Razan Asyraf Najjar?
Siapa Ali Banat Dan Razan Asyraf Najjar?

Razan’s last moment before she was sniped down, as she was approaching an injured person to to save his live. She scared them(snipers) with her humanity and white uniform.
01-June-2018


Rahsia Fail Merah Terbongkar - Menteri Kewangan

Rahsia Fail Merah Terbongkar - Menteri Kewangan

PUTRAJAYA: Rahsia 'fail merah' yang sebelum ini hanya boleh diakses pihak tertentu terbongkar apabila mengandungi penyelewengan dan skandal membabitkan syarikat 1MDB.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam satu wawancara berkata, beliau sangat terkejut apabila mengetahui kandungan fail merah itu yang sebelum ini cuba disorok oleh kerajaan BN.

Beliau berkata, sebelum ini kesemua fail tersebut tidak boleh diakses kerana kerajaan BN menghalang auditor dan pegawai yang bertanggungjawab untuk menelitinya secara profesional dan integriti.

“Fail-fail merah yang sebelum ini begitu sulit telahpun dibuka. Saya sangat terkejut kerana fail tersebut mengandungi banyak skandal termasuk pembayaran hutang untuk 1MDB.

"Rupa-rupanya hutang-hutang 1MDB sebelum ini dibayar oleh kerajaan. Padahal sebelum ini 1MDB beritahu mereka bayar sendiri. Mereka tak bayar satu sen pun hutang-hutang mereka," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Pada hari pertama di kementerian itu, Guan Eng berkata beliau diberitahu Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Siti Zauyah Mod Desa dan Ketua Audit Negara, Tan Sri Madinah Mohamad mengenai kedudukan semasa kewangan negara, dan pendedahan yang mengejutkan bahawa mereka tidak dapat mengakses akaun dan laporan tertentu.

Menyifatkannya sebagai skandal paling besar di dunia, Guan Eng berkata, sebanyak RM7 bilion telah dibayar dan lebih menyedihkan kerajaan terpaksa menanggung beban membayar RM38 bilion lagi sehingga 2039.

Katanya, jumlah tersebut juga belum dikira faedah, jadi boleh dinilai betapa besar kerugian dan kehilangan sumber pendapatan rakyat untuk membayar hutang 1MDB sahaja.

“Bayangkan sekiranya wang ini boleh dilaburkan digunakan untuk rakyat. Bukankah kita boleh menyelesaikan sebahagian besar masalah kita, tapi ternyata skandal 1MDB ini telah memberi impak negatif ke atas keadaan ekonomi kita.

“Saya berterus terang soal ini. Sebab itu kita terpaksa ambil langkah-langkah bagi mengurangkan mengurangkan impak negatif tersebut,” tegas beliau.

Guan Eng turut mendedahkan hasil siasatan mendapati bahawa 1MDB sebagai syarikat pelaburan strategik hanyalah rekaan semata-mata.

“Satu rekaan yang betul-betul jahat... tak ada langsung. Kita akan siasat dengan lebih teliti supaya rakyat tahu penyelewengan melalui 1MDB ini.

"Kita akan cuba atasi kerana 1MDB ini adalah sejarah hitam yang kita akan ingat buat selama-lamanya," katanya.

Setiausaha Agung DAP itu berkata, fail-fail merah itu turut mengandungi kontrak-kontrak yang mempunyai syarat-syarat yang agak luar biasa yang merugikan kerajaan.

“Ada beberapa kontrak di mana pembayaran dibuat walaupun kemajuan kerja hanya 10 hingga 15 peratus. Lebih dua pertiga nilai kontrak ataupun jumlah kontrak telah pun dibayar.

“Kita sedang siasat perjanjian-perjanjian yang agak luar biasa ini. Biasanya kalau kerja siap 30 peratus, kita akan bayar 30 peratus. Tetapi ini tidak diamalkan.

"Kerja baru siap 30 peratus tetapi sudah dibayar 70 peratus. Mengapa? Kerana perjanjian dibuat bergantung kepada tempoh masa iaitu pembayaran dibuat setiap enam bulan, tak kira ada buat kerja atau tak buat kerja,” katanya.

Walaupun begitu katanya, pihaknya tidak boleh mengatakan perbuatan itu salah kerana telah termaktub dalam kontrak.

“Kita akan siasat dan tanya mengapa mereka buat kontrak macam ini yang tidak memihak kepada kepentingan negara. Itulah yang kita kena siasat," katanya. 



Thursday, May 31, 2018

|Video| Pakaian Nurul Izzah Ditegur Lelaki Bernama Azrul

"Tak salah nak tegur.. tapi kalau teguran kau tu sengaja nak memalukan dia tu sepatutnye makan penampau. Kalau pun kau dah nampak, diam2 sudah la, ni pi direct macam tu live pulak tu. Bulan Ramadhan ni la kau mintak dikecam. Eshhh.." 


KUALA LUMPUR - Walaupun rakyat Malaysia lebih tertumpu kepada perkembangan terkini dengan pembentukan kerajaan baharu, namun ada juga pihak yang sibuk mengecam penampilan ahli politik wanita.

Menerusi satu program Facebook Live, Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar ditegur oleh seorang lelaki yang dikenali sebagai Azrul berhubung penampilannya.

Lelaki tersebut menghubungi rancangan berkenaan semata-mata untuk menegur tudung Nurul Izzah yang terselak sehingga menampakkan bentuk badannya.

Oleh itu, lelaki tersebut meminta wakil rakyat itu untuk lebih berhati-hati dengan pemakaiannya.

"Lepas ni YB kena berhati-hati sikit sebab kadang-kadang YB pakai tudung kan, tudung YB kadang-kadang terselak tau. Dan kadang-kadang nampak part yang tak sepatutnya lah," tegur Azrul.

Tidak terhenti disitu, Azrul sempat menambah lagi teguran yang berbaur sensitif itu sebelum menamatkan panggilan.

"Pasal hari itu saya nampak baju dalam semua, nampak buah dada," kata Azrul lagi.

Sedutan pendek yang menunjukkan teguran berbaur sensitif itu kemudian tular di media sosial. Tindakan lelaki itu nyata mengundang kemarahan orang ramai terutamanya golongan lelaki.

Ada yang menyifatkan ia sebagai satu gangguan seksual.- Astro Awani

|Video| Pakaian Nurul Izzah Ditegur Lelaki Bernama Azrul


Kutipan tol Jajaran KL-Seremban, Salak Expressway Tamat

Kutipan tol Jajaran KL-Seremban, Salak Expressway Tamat

KUALA LUMPUR: Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mengumumkan tiada lagi kutipan tol di Jajaran Kuala Lumpur-Seremban Expressway dan Salak Expressway di Plaza Tol Sungai Besi kendalian Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) bermula 12 tengah malam ini.

LLM dalam satu kenyataan hari ini berkata, dengan penamatan tempoh konsesi jajaran berkenaan, bayaran tol di semua laluan keluar dan masuk di Plaza Tol Sungai Besi dikurangkan di antara 50 peratus hingga 1 peratus (di antara RM 0.40 hingga RM1.70).

"Penamatan ini sekali gus akan memberi manfaat kepada hampir 130,000 kenderaan yang menggunakan plaza tol berkenaan setiap hari.

"Pengguna yang melalui Plaza Tol Sungai Besi kini hanya perlu membayar tol mengikut jajaran Lebuhraya PLUS yang dilalui mereka sahaja," kata kenyataan berkenaan.

Katanya, Pengguna lebuh raya boleh mendapatkan kadar kutipan tol yang baharu menerusi laman web di www.plus.com.my atau aplikasi PLUS Mobile App.

"Pengguna dinasihatkan supaya mematuhi peraturan perjalanan dan papan tanda arah yang disediakan semasa melalui plaza tol bagi memastikan perjalanan lancar ke destinasi.

"LLM mengucapkan terima kasih atas perhatian dan kerjasama pengguna lebuhraya," katanya.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...