Tuesday, April 6, 2010

Hubungan Antar Agama

Selasa 30 / 03 / 2010

Dosen @ Pensyarah : Bapak Saifullah.


!Note Update!


>> Di gareja/kristien mempunyai 3 tahap dosa :

1.) Aktuil ( dari dosa aktuil terjadi dosa sementara )
2.) Semestara.
3.) Harian.


>> Ekharisti adalah makanan yang dibuat dari tepung yang mana akan terlarut dengan sendirinya apabila diletakkan kedalam mulut, Ekharisti adalah satu makanan orang2 Khatolik, di dalam gereja orang2 Khatolik mereka diwajibkan untuk makan makanan Ekharisti tersebut, dan dianggap sebagai makanan yang suci, sedangkan roti itu ada dijual di Medan, Ekharisti itu tidak boleh diambil dengan hanya selamba, melainkan jika orang Khatolik tersebut merasakan tangannya suci, maka boleh ia ambil dengan tangannya, tetapi dengan berhati-hati, dan orang yang merasakan tangannya tidak suci, maka ia hatus mengambilnya dengan lidah. itulah ketetapan di dalam gereja bagi orang2 Khatolik.

-- Sakramen jamuan Kudus dan Komuni Kudus. ( Kristien protestan )

-- Kristien itu 297 sekte aliran ataupun kelompok.

-- Akan ada denda bagi pesalah2 penganut Kristiani khatolik, denda yang paling rendah adalah dengan disuruh membaca salam kepada Bunda Maria sebanyak 10 kali.

-- Khatolik ( Kristiani ) : Hanya palang tiada patung.

-- Protestan ( Kristien ) : Ada patung.


>> Gereja Khatolik mempunyai 3 tabung, berwarna hitam, merah, biru. Tabung yang berwarna Hitam dihantar ke Lhatina, Biru dihantar ke daerah2, merah dihantar ke Vatikan Nasional.

-- Sakramen : bermaksud Upacara-Upacara.


>> Dogma, suatu perkara yang tidak boleh dibicarakan, seperti suatu perkara mengenai Tuhan mereka " contoh pertanyaannya, mengapa Yesus Kristus itu memakai cawat? " ( hahaha )


>> Air suci, air yang dikatakan suci oleh orang2 kristien, mereka yang mengatakan begitu kerana air itu dibawakan oleh orang2 yang suci, jadi air itu dianggap suci oleh mereka.


>> Hindu, Reinkarsi ( salah masuk ruh, misal ruh itu harus masuk ke kuil, lalu salah masuk ke kera, maka kera itu dianggao sebagai Tuhan kerana memang diciptakan Tuhan kera itu binatang yang pandai ). Pahaman hindu terhadap ibu yang melahirkan anak lebih dari satu, maka menjadi kesalahan bagi ibu tersebut.


--------------------------------------------------------------------------------------


Selasa 23 / March / 2010

Hubungan Antar Agama

Dosen @ Pensyarah : Bapak Saifullah.

-- Pada zaman Rasul, Muallaf bermaksud seseorang non muslim yang digalakkan ( tetapi belum masuk Islam ) untuk diberikan bantuan sekiranya diperlukan, berbeza dengan zaman sekarang, Muallaf itu bermaksud orang non muslim masuk Islam, jadi kesimpulan dari semua itu adalah adanya perkembangan Fikih, berhati-hati sehingga keluar ijtihad-ijtihad para ulama dengan sekian-sekian.

-- Alamsyah Ratu PerwiraNegara telah membuat satu ketetapan dari persepakatan yang dinamakan dengan Tri Kerukunan ( di Indonesia ) :

1.) Kerukunan Antar Umat Beragama. >> Historis, di Indonesia bukan sahaja Ummat Islam yang ada, tetapi Kristien dan agama lainnya juga ada di Indonesia, jadi Alamsyah Ratu PerwiraNegara telah membuat satu ketetapan supaya tidak terjadi sesuatu perkara yang tidak di ingini antara agama-agama yang ada di Indonesia.

2.) Kerukunan Antar Umat Seagama. >> Historis, kalau tak salah berkaitan dengan umat Islam, yaitu satu agama, sesama muslim.. ( maaf agak terlupa.. ) nanti penulis update lain, hehe..

3.) Kerukunan Antar Umat Beragama Dengan Pemerintah. >> Historis, pada masa dahulu, Alamsyah ratu PerwiraNegara membuat juga satu ketetapan bahwa setiap umat yang beragama itu layak bagi mereka untuk mengemukakan masalah-masalah atau pandangan sekalipun.

** Ketetapan itu adalah hasil dari forum kerukunan umat beragama yang telah dilangsungkan oleh pemerintah di Indonesia.

-- Apabila orang Kristien maka mereka adalah kategori Kristien Protestan.
-- Apabila orang Khatolik maka mereka adalah kategori Kristiani.


>> Pernah terjadi di Irian ( Iran ), satu pertanyaan yang diajukan oleh orang Kristien sendiri, mengapa di Irian orang-orang Islam kalau bina Masjid mesti besar-besar? ( peraturan di Iran, kalau dah ada gereja tidak boleh ada Masjid ) Pastor ( bapak Krisrien ) sendiri menjawap pertanyaan itu, orang Islam mendirikan Masjid yang besar kerana masjid mereka itu bersifatkan umum, sesiapa sahaja yang beragama Islam, yang datangnya dari daerah yang lain, boleh beribadat dalam Masjid yang disinggahinya, tanpa ada sekatan apa pun, berbanding dengan kita, ( orang Kristien ), tidak boleh sekiranya seseorang itu misalnya dari Kristiani masuk ke Protestan, walaupun dalam satu daerah, dan Postor itu mengatakan " itulah kelemahan kita yang sangat berbeza dengan orang Islam ".

-- Natal itu adalah sempena memperingati hari Yesus Kristus, jadi haram hukumnya jika seseorang mengucapkan pada sesiapapun jua, walaupun yang diucapkan itu adalah temannya dari agama Kristien sendiri.

-- Buraq adalah jamak taksir dari Barkun yaitu Kilat Yang Menyambar, Rasul pernah menceritakan kepada semua orang mengenai perjalannya menaiki buraq, yang mana sekarang menjadi gambaran pada orang israiliat bahwasanya buraq itu berwajah putih dan sebagainya, sedangkan semasa Rasul menceritakan perkara itu, begitu jernihnya sifat buraq ciptaan Allah otu sehingga beliau menggambarkan sifat2nya seperti seekor binatang.

-- Menjadi satu tradisi bagi kaum Israiliat, bahwa mereka suka menggambar2kan apa2 sahaja dari dulu lagi sehingga lah sekarang, memang sejarahnya adalah pada zaman Rasul dahulu, orang2 Israiliat menggambar2kan buraq itu bermacam2 rupa.


** Silibus Hubungan Antar Agama **

>> Asal Usul Kesudahan Alam.
>> Kisah Ibrahim Dan Ismail Dalam Quran Dan Taurat.
>> Maria Dalam Ajaran Islam Dan Kristien.
>> Yesus Dalam Quran Dan Bibel.
>> Perspektif Historis Hubungan Muslim dan Yahudi.
>> Perspektif Historis Hubungan Muslim Dan Kristien.
>> Perspektif Historis HUbungan Muslim Dan Hindu Buddha.
>> Dialog Kerjasama Antar Umat Beragama.
>> Kerjasma Ssarjana Ilmu Perbandingan Agama.
>> Partner Dialog.
>> Rintangan dan Tantangan.
>> Ruang Lingkup Kerjasama Antar Umat Beragama.
Perbagai Masalah Teologis Dalam Dialog Muslim Dan Kristien.
>> Etika Kerja Dalam Perspektif Agama :
1.) Pengertian.
2.) Kerja Keras.
3.) Hemat.
4.) Ulet ( rajin Teguh.)
>> Menghargai Waktu.
>> Menyongsong Hari Esok.
>> Berbagai sikap Teologis Terhadap Pluralitas Agama.
1.) Teologi Eklusif.
2.) Teologi Transformatif.
3.) Teologi Kerja Dalam Perspektif agama.
Share:

0 comments: