Tuesday, September 28, 2010

Bahaya Phishing

Apa itu Phishing?


Phishing adalah suatu bentuk penipuan dengan percobaan untuk mendapatkan informasi sensitif, seperti password dan kartu kredit, dengan menyamar sebagai orang atau bisnis yang terpercaya dalam sebuah pesan komunikasi elektronik, seperti e-mail atau pesan instan.



Ungkapan “phishing” pertama kali digunakan sekitar tahun 1996 dimana pada saat itu hacker-hacker mulai mencuri account-account pengguna AOL (American On-Line) dengan cara mengirim e-mail kepada pengguna AOL, seolah-olah e-mail yang dikirim tersebut datang dari AOL.


Bahaya Phishing?


Serangan phishing sekarang menyerang pengguna online banking, payment services (layanan pembayaran online) seperti PayPal, website-website e-commerce, dan website-website e-mail. Phishing berkembang dengan cepat dalam hal jumlah dan pengalaman yang dimiliki penyerang. Faktanya bank-bank diluar sana seperti di Amerika Serikat, UK dan Australia sudah terkena serangan phishing.


Contoh dari Phishing?


Okey.. kat atas tu sebagai pendahuluan dari ape yang wadud nak tunjukkan kat korang, sekarang wadud akan cube buat sample phishing sebagai langkah berjaga2 kalau korang nanti terkena serangan tersebut.


Phishing adalah suatu serangan para Hacker untuk mendapatkan segala data2 untuk keperluan mereka, kira mencuri data kita tanpa kita sedari.. mereka mencuba untuk membuat se asli mungkin website untuk mengelabui mata orang ramai..


Jadi, berhati2.. wadud akan cuba untuk menerangkan pada korang langkah2 untuk menghindari dari terkena penipuan para2 Hacker..



Apakah langkah2 yang perlu kita lakukan?


1.) Tengok pada website yang akan kita log in, misalnya Mybank2u atau Paypal yang memungkin kan kita untuk memberi data2 kita, seperti username dan password. Sebagai contoh wadud sediakan gambar kat bawah ni.. tapi sebagai panduan je, korang jangan cuba2 lak, kalau didapati bersalah, hukuman menanti anda, hehehehe.. ( tapi ni wadud buat sebagai pelajaran, huhu.. )


Cuba korang masuk site bawah sini :




- klik untuk membesar -

- Contoh Gambar Website Asli -


Bandingkan dengan site ni :




- klik untuk membesar -

- Contoh Gambar Website Tiruan ( Phishing ) -


Ok bandingkan dengan site yang pertama dengan yang kedua dalam kotak merah yang dah wadud buat, sangat berbeza kan? tapi secara rambang page dia tetap seperti asli? betol x? kalau Hacker2 yang hebat, drang akan daftarkan site tiruan drang pada host2 yang berbayar maupun yang free, maka semua itu akan menjadi asli seperti yang asli nya sehingga kita sendiri langsung tak dapat cam, bahaya kan?


Tu la namanya Phishing, paling mudah untuk dipelajari.. misalnya korang dah salah masuk ke web yang di Phishing, secara tak sedar korang akan login masuk menggunakan username dan password korang? betol tak?


Dan secara automatik username dan password korang akan dapat pada Hacker yang membuat phishing tersebut.. dan lepas je drang dah dapat semua data korang, maka duit dan segala kepentingan korang dah berada di tangan drang..


Tambah2 duit dan sebagainya.. so berhati2 lah ye dalam ber internet.. :-) moga kita semua diselamatkan Allah dari segala kemungkinan yang berlaku... amin.. :-)
Share:

0 comments: