Saturday, October 16, 2010

Agama Buddha.

Selamat pagi semua.. rini wadud nak kongsi ilmu tentang agama2.. yela seperti yang telah diketahui, bidang kajian wadud tuh menjurus ke arah menpelajari semua agama..


Termasuklah agama yang non muslim, walaupun sememangnya wadud menkaji jugak tentang agama Islam, tapi bagi wadud sendiri, wadud lagi suka kaji tentang agama selain agama Islam..


Jurusan Perbandingan Agama, tu lah bidang yang wadud dah pilih, yaitu menkaji semua agama2 yang ada di dunia neh.. jadi insyaallah wadud akan cuba kongsi dengan korang segala ilmu yang wadud ada, hehehe..


Peu (Ape) yang kita boleh dapat dari ILmu Perbandingan Agama?

- Mengetahui rahsia2 tentang keagamaan selain dari agama kita sendiri.

- Dapat menguatkan dan menambahkan keimanan kepada Allah S.W.T.

- Pemikiran terbuka kepada semua masyarakat.

- Dalam quran, Allah mengatakan " tiada paksaan bagimu untuk beragama ". Jadi tidak ada salahnya kalau kita mempelajarinya.

- Prinsip IPA ( ilmu perbandingan agama ), Agree In Disagreement bermaksud Setuju dalam Ketidaksetujuan.


Dalam buku Huston Smith, wadud ada baca mengenai agama BUddha, jadi wadud akan cuba bagi point2 penting jer okeh.. insyaallah menjadi manfaat untuk kita semua.. amin..



- Gambar dari Google -


Agama Buddha.


- Budhha bermaksud bangun, terjaga dari tidur, sedar dari kegelapan kepada terang benderang.


- Nama sebenar Buddha, Siddharta Gautama dari Sakya.

- Siddharta : Nama kecil beliau, Gautama : Nama keluarga, Sakya : Nama saudara mara.


- Lahir pada 560 SM di India Utara, 100 MIL dari kota Baneras. Tetapi tahun yang tidak disepakati, kerana pada 1956 itu adalah tahun yang mana semua yang beragama Buddha merayakan dan mengingati kematian Buddha setelah 2500 tahun pemergiaannya. Dalam buku Huston Smith, pada Foot Note tertulis lahirnya Buddha pada 624 SM yang mana ianya dikutip oleh para cengdekiawan Barat.


- Ayahnya seorang raja di India ketika itu, tetapi disebabkan India ketika itu masih belum bersatu, maka ayahnya dikategorikan sebagai bangsawan feodal.


- Gautama seorang lelaki yang sempurna penampilan dan karekter nya, yang mana menjadi idaman pada semua lelaki, tampan, kaya, kulitnya putih, pakaian yang dibuat dari Baneras, isteri yang tersangat cantik disampingnya.


- Kahwin pada umur 16, dengan seorang perempuan dari jiran tetangganya, bernama Yasodhara, mendapat seorang putra bernama Yahula.


- Mendapat hidayah setelah 3 atau 4 kalinya bertemu dengan seorang yang tidak dikenalinya. Berperawatakan sebagai seorang peminta sedekah, compang camping pakaiannya, berpenyakit, akhirnya bertemu dengan sosok jenazah.


- Sekitar umur 29, munuju tempat tidur isterinya dan purtranya, memberi salam, keluar dari istana menaiki kuda putih besarnya, menuju hutan, menukar pakaian yang compang camping, mencukur kepala.


Hehehe... wadud belom baca habis, biar wadud baca habis, nanti wadud update lagi okeh.. :-) time kasih sume sebab dah baca. :D


Source : bacaan dari buku karangan Huston Smith, judul buku : Agama-Agama Manusia.
Share:

0 comments: