Tuesday, November 9, 2010

Perkembangan Teologi Kristien Modern - Buddhisme - ( update )

Assalamualaikum sume geng2 blogger tercinta.. heee.. mmm.. wadud rasa nak update lak, walau skang dah pukul 12.31 ( jam indo ), tapi disebabkan wadud nak jugak kongsi ilmu ne, wadud update jugak.. lagipun, exam nak dekat dah, kira ni untuk kuatkan lagi la ingatan wadud untuk jawap exam nanti, doakan wadud ok kawan2..


Dalam semester 5, wadud ada belajar Perkembangan Teologi Kristien Modern, yang mana kat dalam tu wadud diajarkan bermacam-macam teologi2 atau idea2 juga boleh kita katakan gagasan2 dari tokoh teologi Kristien Moderen, di situ diterangkan tentang bagaimana mereka ( tokoh2 kristien ) mengembangkan idea mereka untuk agama mereka sendiri..



- Agama-Agama Pembebasan -


Ada dua :

1.) Non Literer ( Tidak berdasarkan wahyu )

2.) Literer ( Berdasarkan wahyu )


Non Literer terbahagi kepada dua :

1.) Imanen. ( Suatu yang ada di bumi )

2.) Mitos Cosmos. ( Dongeng, sejarah lama menjadi ikutan )


Agama yang termasuk dalam ciri2 Non Literer :

1.) Hinduisme. ( Tuhan bernama = Sang Hyang Whidi Whasa. )

2.) Buddhisme. ( Tokoh bernama = Siddharta Gautama. )


Literer terbahagi kepada dua :

1.) Transendent. ( Alamiah, Percaya Dunia Akhirat. )

2.) Meta Kosmos. ( Kitab Suci. )


Agama yang termasuk dalam ciri2 Literer :

1.) Yahudi.

2.) Kristien. ( Yesus Kristus )

3.) Islam. ( Allah Aza Wa Jalla. )



- Ajaran-Ajaran Pembebasan -



Buddhisme : Pattica Samuppada ( Kebangkita bersama, Saling bergantungan )


- Tokoh2 Buddhisme -


I.) Sarnodya Sramadana ( India )

--- 1. Swasembada.

- Memahami Ummat.

- Mengaoganisir.

- Pengembangan.

- Pelayanan.

--- 2. Swakarsa. ( Berdiri sendiri, Mandiri )



II.) Bikhsu Buddhasa ( Thailand )

- Realitas, saling bergantungan.

- Alam Kudrat dalam ego. ( bermaksud, tiada ke egoan dalam diri manusia. )

- Bagi rasa.

- Sangha. ( Peduli Ummat. )



III.) Thicnat nauli ( Vietnam )

--- 1. Prasetia

- Keselamatan.

- Menahan nafsu.

- Mengusai diri.

- Pencerahan.

--- 2. Barisan bersama.

--- 3. Solidaritas ( Realitas kemiskinan. )



Itu semua adalah antara Teologi2 @ idea2 tokoh dalam khusus dalam agama Buddhisme, antara point2 penting yang perlu untuk wadud ingat, kemungkina besar akan masuk exam sume2 tu.. hehehe.. adoi.. doakan wadud okeh..


Dan kenapa wadud nak kongsi mende2 ne? pertama sebab dah menjadi kewajipan wadud selaku ummat Islam untuk menyebarkan ilmu yang telah wadud dapatkan, kedua memberi dan membuka sebesar dan sejelas mungkin agama2 yang ada di dunia ni, walau sekarang wadud hanya mampu jelaskan sedikit mengenai agama Buddisme, insyaallah akan wadud perkembangkan lagi.. ketiga mengharapkan pembaca khusus geng2 blogger dapat mengetahui adanya perbezaan antara agama Islam dan selain Islam.. semoga semuanya dapat mengetahui walau sedikit mengenai keagamaan selain dari agama yang kita anuti..


Dan.. wadud harapkan, kita semua menjadi manusia yang sedar akan keberadaan kita di dunia ini, sekecil mana kita, segala barang kepunyaan yang kita sangkakan adalah mutlak milik kita, moga kita mendapat hidayah petunjuk dari ALlah, dan setelah kita mengetahui serba sedikit mengenai agama2 ini, dapat memantapkan lagi keimanan kepada Allah.. Amin..


~Update~


Buddha adalah perkembangan dari Agama Hindu, bermaksud, agama Hindu dahulu yang hidup dari agama Buddha, Buddha berarti " bangun " atau " tersedar kepada perkara yang benar ". Siddharta Gautama adalah orang pertama yang dipanggil dengan Buddha, kerana beliau tersedar dari segala macam hal yang telah ia temukan.


Setelah itu, ia pergi ke tempat di mana tempat itu suasana nya hening, sunyi dan gerun sehingga ia mendapatkan beberapa ilmu setelah melalui bermacam-macam tahapan, dengan itu Siddharta digelar dengan Buddha.


Brahma, Wisnu, Syiwa, adalah tuhan agama Hindu yang telah disatukan dengan panggilan " AUM " atau disebut dengan " OM ". Sekadar pengatahuan semua, sebutan " OM " adalah nyanyian yang telah diselitkan oleh penyanyi yang bernama " MADONNA " beliau melakar tulisan " OM " pada tapak tangannya, berarti beliau memuja Tuhan Hindu.


Jadi, berhati2 lah dalam mendengar nyanyian2 yang telah didengarkan kepada anda, kerana semuanya itu mengandung maksud yang tidak kita sedari, Moga kita semua diselamatkan Allah dari segala perkara yang tidak kita sangkakan, Amin Ya Robb. 


Prinsip yang dipegang mahasiswa Perbandingan Agama :

-- Agree In Disagreement ( setuju dalam perbezaan ) -- 
Share:

0 comments: