Monday, December 20, 2010

Umpama Lebah Dan Madu..

Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Nahl ayat 68-69 yang bermaksud" Dan tuhanmu memberikan ilham kepada lebah, "Hendaklah enkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di atas pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan manusia. kemudian makanlah daripada segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang enkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dipermudahkan kepadamu. "dengan itu akan keluarlah dari dalam badannya (madu) yang berlainan warnanya yang mengandungi penawar bagi manusia (daripada berbagai-bagai penyakit). sesungguhnya pada yang demikan itu tanda ( yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang yang mahu berfikir.

Lebah merupakan serangga terpilih berbanding dengan serangga-serangga yang lain. Justeru Allah s.w.t. menurunkan surah al-Nahl dengan ayat ayat yang lengkap mengenai lebah dan kehidupannya bahkan pemilihan nama surah al-Nahl merujuk kepada maksud tersendiri.

Perungkapan mengenai lebah dalam ayat al-quran di atas merupakan tanda kebesaran Allah s.w.t. manusia yang mengkaji tentang kehidupan lebah dan madu yang dihasilkan oleh serangga ini sudah tentu akan mengagumi ciptaan Allah. Malah pada kehidupan lebah itu sendiri dapat diambil pengajaran dan beberapa iktibar daripadanya.

Allah telan mengilhamkan kepada lebah membuat sarang di kawasan-kawasan tertentu, menghirup sari bunga dan buah seterusnya menghasilkan madu. Madu ini lah yang menjadi ulat dan penawar yang banyak kepada manusia..

Dalam sebuah koloni lebah madu terdapat tiga kumpulan yang masing-masing mempunyai tugas tertentu..Pembahagian kumpulan tersebut ialah ratu lebah, lebah pekerja dan lebah jantan.

Ratu lebah pula berperanan mengawal keseluruhan aktiviti yang dijalankan oleh lebah pekerja dan lebah jantan. Lebah pekerja terdiri daripada lebah betina, bertugas mengumpul manisan bunga dan debunga, membina sarang, menjaga kebersihan dan menjaga keselamatan, menjaga anak-anak lebah, menyara dan memberi makan kepada lebah-lebah yang lain

Lebah jantan berjumlah lebih kurang saru pertiga daripada jumlah bilangan saiz individu di dalam sebuah koloni. Saiz badannya lebih kecil sedikit drp ratu lebah.. lebah jantan mempunyai sepasaang mata yang besar, badan yang berbulu dan berwarna hitam, serta mempunyai pergera. kan yang lembab. Ia tidak boleh menyengat, tidak prodoktif, tidak pandai mancari makanan sendiri dan mengaharpkan lebah pekrja member makanan kpdnya. Lebah jantan hanya berfungsi sebagai penyambung zuriat dan boleh mengawan apabila berumur lebih kurang tiga minggu dan akan mati setelah mengawan.

Perintah Allah kepada lebah dalam ayat al-quran yang kita bincangkan ini merujuk kepada golongan feminin kerana perkataan2 dlm ayat 68-69 tersebut merujuk kepada lebah betina (lebah pekerja) yg menjalankan hampir kesemua tugas dalam koloni lebah, selain bilangan betina yang lebih ramai dari jantan. Pembahgian kerja dlm kalangan lebah sungguh sistematik dan bergantung kdp umur dan sesuai dengan tugas2 yang dilakukan..

Kesimpulanya adalah.. Setelah mengenali lebah, maka kita dapat mengambil pengajaran daripada sifat baik yang ditunjukkan oleh serangga ini… antaranya ialah:

Kehidupan secara Kolektif atau berjumlah serta mentaati pemimpin, lebah hidup dlm kelompok yang besar, tidak pernah menyendiri dan bersendirian.. Tolong menolong dan sifat bekerjasama.. Ketika mana-mana lebah mendapatkan sumber sari madu, ia kan memanggil rakan-rakanyaa yang lain untuk turut menghisapnya…

Kerjasama yang erat dalam kalangan lebah ini telah memberikan hasil sesuatu yang terbaik iaitu madu yang banyak manfaat kepada manusia.. justeru manusia yg dikurniakan akal fikiran oleh Allah s.w.t mestilah berfikir dan mengambil pengajaran drp kehidupan lebah.


Share: