Tuesday, February 24, 2015

Diary UKM : Daftar Kursus WJ, EJ dan LJ

Diary UKM : Daftar Kursus WJ, EJ dan LJDiary UKM : Daftar Kursus WJ, EJ dan LJ

Bagi pelajar Master mod campuran diwajibkan untuk daftar subjek yang ditetapkan sebanyak 8 jenis subjek. Setiap subjek bersamaan dengan 3 unit, jadi setiap semester hanya dibenarkan daftar tidak kurang dari 9 unit dan tidak melebihi 18 unit. Tak faham? ok moh kite calculate:

Setiap semester :

  • Tidak kurang dari 9 unit dan tidak melebihi 18 unit.
  • 1 subjek 3 unit.
  • Kalau nak cukupkan 18 unit, jadi boleh amik 6 subjek (6x3=18).
Ok dah faham kan? kite target Master selama 4 semester bersamaan 2 tahun dan termasuk submit thesis tu.. difahamkan oleh ketua jabatan FPI 2014 Prof Madya Dr Jaffary Awang baru2 tadi taklimat bersama pelajar baru Master FPI feb intake, semester pertama dan kedua habiskan dulu subjek-subjek (8 subjek), kalau tak sempat habis boleh drag semester ketiga.. but make sure dah mula menulis.. maksdunye kat sini, semester ke-2 tu dah siap proposal dan diterima jabatan.. so untuk semester 3 & 4 fokuskan hanya menulis.

Diary UKM : Daftar Kursus WJ, EJ dan LJDiary UKM : Daftar Kursus WJ, EJ dan LJ

Insyaallah dah faham kamm? tak faham nanti tanyo la kat bawah deh... 

Hokey, ape pulak WJ, EJ dan LJ? aku pun tak berapa pasti istilah yang sesuai bagi singkatan2 tersebut.. ape yang aku faham adalah, WJ, EJ dan LJ adalah singkatan kepada kursus (8 subjek) yang diwajibkan, sunat dan harus kepada setiap pelajar Master. WJ adalah wajib jabatan = 3 kursus, EJ adalah elektif jabatan = 3 kursus dan LJ adalah luar jabatan = 2 kursus. Semuanya bersamaan 8 kursus / subjek. Ok ape yang seharusnye kome fikir:

  • Semester 1, 2 dan 3 berapa kursus yang perlu didaftar?
Jangan lupa, ujian kelayakan Bahasa Arab pada 3 hari lepas daftar diri di UKM. Sekirenye tak lulus ujian B.A 1 dan 2, maka bertambahlah kursus kepada 10 kursus.. hehe. Ujian nye bukan calang2, memang la A B C (objektif), tapi kalu kome tak buat molek2.. terpaksalah masuk kelas bahasa, bazir masa, tenaga dan paling penting tumpuan pada subjek lain. Dan jangan lupe, ada satu lagi subjek wajib bagi pelajar Master full thesis atau mix mode, Kaedah Penyelidikan. So berapa semua nye:

  • WJ, EJ dan LJ : 8 kursus.
  • Bahasa arab : 2 kursus.
  • Kaedah penyelidikan: 1 kursus.
  • Semuanya bersamaan = 11 kursus.
Ok2 dah faham semua.. tapi camno lak nak daftar kursus?

Perkara utama sebelum kome layak untuk daftar kursus adalah bayar yuran terlebih dahulu, kalu tak memang sangkut. Lepas dah daftar dan bayar yuran, sehari lepas tu kome boleh dah nengok di smpweb UKM atau boleh layari di SINI. Klik pada Pendaftaran Kursus Semasa, cari kursus yang nak didaftarkan, klik pada kursus pilihan, kemudian klik butang DAFTAR. Langkah yang sama sekiranya ada kursus yang ingin digugurkan.

Alamak.. dah penuh pulak dah.. camno nih??

Diary UKM : Daftar Kursus WJ, EJ dan LJ

Takpe jangan risau.. buat satu slip pendaftaran kursus seperti di atas. Bile masuk kuliah nanti, minta tanda tangan pengesahan dari pensyarah kemudian daftar manual di ATMA. Cakap saja nak daftar kursus.. nanti dah bagi slip bertanda tangan tadi pada diorang, tahu la diorang nak wat ape.
Share:

0 comments: