Thursday, February 10, 2011

Hasbunallah wa ni'mal wakil (cukuplah Allah sebagai penolong kami dan dia adalah sebaik-baik pelindung)



Hasbunallah wa ni'mal wakil" diucapkan oleh Ibrahim takkala dia dilemparkan ke dalam api sehingga api itu tiba2 menjadi angin dan selamatlah Ibrahim. kalimat ini juga diucapkan oleh Nabi Muhammad pada perang Badar sehingga Allah memberikan kemenangan.

Takkala Ibrahim diletakkan di atas ungku api, jibrail bertanya kepadanya:"apakah enkau memerlukan sesuatu pertolongan dariku?? Ibrahim menjawab: "Aku tidak memerlukan pertolonganmu. saya hanya perlu pertolongan Allah. Berkat kalimatHasbunallah wa ni'mal wakil" ". laut yang menenggelamkan terbelah dan api yg membakar pun menjadi dingin..

Musa melihat lautan di depan matanya dan musuh mengejar di belakangnya. maka ia pun berkata..

....sesekali tidak akan tersusul: Sesungguhnya Tuhanku bersertaku,kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku(sehingga kita akan selamat dari firaun dan tenteranya) (Asy-Syu'ara':62) maka dengan izin Allah dia pun selamat.

Disebutkan dalam sirah rasulullah bahawa takkala dia masuk gua (Tsaur), Allah memerintahkan Burung Merpati supaya membuat sarangnya dan labah-labah membuat di mulut gua. sehingga org-org musyrik berkeyakinan bahwa Muhammad tidak mungkin masuk ke dalam gua ini.

Mereka mengira adanya merpati dan labah-labah yg berdiam dan merangkai sarangnya di gua, sebagai petanda ketidakhadiran nabi.. demikianlah pertolongan Allah lebih memadai daripada berlapis-lapis pakaian besi dan megahnya benteng..

Inilah pertolongan Tuhan ketika hambanya mendekatkan diri kepadanya. Dan dari sinilah terlihat bahwa tuhan yg maha berkuasa, yg maha memberi pertolongan, maha melindungi dan maha mengasihani ketika si hamba menyandarkan diri kepadanya...

Share: