Sunday, May 15, 2011

Rahsia Nyamuk.


Apehehai la banyak bebeno nyamok kat Aceh ne? dah pasang ubat nyamok pon ade lagi ke? alahai.. nak bagi camne lagi bio mereke2 tersebut tak ngacau lagi ntah?? huhuh.. (so bermula lah pencarian di google)


Sebenar kan, kalau nak hindarkan diri dari berasosiasi dengan nyamuk ne.. tak payahla, sebab kat mana ada manusia kat situ la ada nyamuk. Berdasarkan penelitian seorang peneliti Inggeris, nyamuk menyukai manusia kerana atau lebih spesifik menyukai darah manusia. Sebab ape nyamuk suka darah manusia? sebab dalam darah manusia ada satu darah yang dinamakan dengan nonanal, darah tu lah yang dihisap nyamuk.


La macam tu je? ada lagi, selama proses wadud mencari2 penelitian orang lain tentang nyamuk ada jugak yang berkongsi secara lebih detail lagi tentang nyamuk. Soalan dia, nyamuk hisap darah manusia untuk apa?



Dari bacaan2 wadud, nyamuk hisap darah manusia kerana pada darah manusia mempunyai zat yang sangat diperlukan nyamuk agar dapat memberikan protein pada telur2nya. Kebanyakkan nyamuk yang menghisap darah ini adalah nyamuk betina, nyamuk jantan pula tidak menghisap darah manusia kerana jarum yang dimiliki nyamuk jantan tidaklah sesempurna jarum yang dimiliki nyamuk betina. Maka dengan itu nyamuk jantan hidup dengan apa? sebagai menambah pengetahuan makanan asasi nyamuk adalah Madu dan Manisan lainnya, bererti tidak semestinya darah manusia.


Jadi bagaimana pulak cara nyamuk menghisap darah manusia? dari narasumber2 ape yang wadud tau, nyamuk betina menghisap darah manusia bukan hanya dengan menusukkan jarumnya sahaja, tetapi juga menghiris kulit manusia yang se direct dengan pembuluh darah dengan menggunakan rahagnya, setelah itu barulah dimasukkan jarum sehingga menembus pembuluh darah manusia. Manusia juga mempunyai pelindung dari gelaja tersebut, manusia mempunyai darah putih yang akan menutup kembali luka hirisan nyamuk tadi. Jadi nyamuk mempunyai kesukaran untuk menghisap darah kerana gumpalan2 darah putih telah menutup darah merah sehingga yang dihisap adalah darah putih.


Tetapi nyamuk mempunyai asid atau bius agar kerjanya menjadi mudah dan lancar, asid dari nyamuk tadi tidaklah membahayakan manusia, hanya lebih mempermudahkan nyamuk untuk menghisap darah sahaja. Effect dari adis tersebut akan kita dapatkan apabila nyamuk mula meninggalkan tubuh kita, maka kulit kita akan gatal2 dan mengalami sedikit gelembung. Itulah asid nyamuk.


SO, cara untuk kurangkan nyamuk berlegar2 dalam bilik korang? nyamuk betina memerlukan darah manusia untuk keperluan protein pada telur nyamuk betina, nyamuk betina bertelur di mana? jadi rasanya dah terjawap kot soalan tu, hehehe..
Share:

0 comments: