Thursday, December 13, 2012

3 Sebab Blog Lambat / Lembab

3 Sebab Blog Lambat / Lembab

3 Sebab Blog Lambat / Lembab  

A.ah korang yang pakai template 3 colom seharusnye meletakkan column yang berbarisan gambar di bahagian kiri sekali, sebab page yang pertama "Internet" baca adalah di bahagian Header dan Kiri Page.. so untuk percepatkan loading page di blog korang, tempatkan barisan gambar (facebook badge, Nuffnang, Ads dll) di bahagian kiri page. Aku pon baru ubah tadi, sebab Blueadvertise Ads yang aku pakai agak berat loading dia walaupun banner dia kecik je..

Sebelum ni pon terbukti jugak, sebab column gambar di blog aku, aku tempatkan di bahagian kanan page.. memang lembab nak loading, apetah lagi time tu line tak berapa OK.. ntah kenape baru hari ni aku terpikir nak ubah posisi.. padahal dari dulu lagi aku dah tahu.. maybe baru dapat power kot nak ubah.. haha..

Antara sebab lain penyebab blog korang lambat, adalah banyaknye gambar2 dan besarnye gambar2.. sampai tak sempat "Internet" nak baca.. so bagi aku, kalau mengikut uploader dari blogspot, pakailah yang Medium ataupun Large. Lagipun kalau besar sangat, sampai extra large, dan dah makan space untuk posting korang, dan menyebabkan visitor lari.. visitor mesti pikir punya, bukan blog ni je yang ada info ni, lebih baik aku pegi tempat lain.. kan dah rugi?

Dan.. untuk upload gambar, pakailah uploader dari blogspot. Lebih mudah host blogspot nak baca banding korang copy paste url gambar dari web lain, melainkan web tu milik kroang sendiri.. kalau web orang lain, nak selamat, download gambar tadi, dan upload menggunakan uploader blogspot, lagipun, menurut aku, uploader blogspot terbaik la buat masa ni.. takde masalah lagi bagi aku..

Tulah antara 3 sebab kenape blog korang loading terlalu lame, the point :

1. Posisi gambar (column).
2. Gambar terlalu besar.
3. Upload gambar menggunakan uploader blogspot.
Share:

0 comments: