Followers

Friday, July 31, 2015

Ulasan - Video - Berita: KPDNKK, PDRM dan Imigresen Serbu Plaza Low Yat


Noh semalam Plaza Lowyat diserbu oleh KPDNKK kerjasama dengan PDRM dan Jabatan Imigresen kononnye dengan alasan banyak aduan dibuat pengguna mengatakan barangan yang dijual tidak asli sepeti yang dikatakan penjual adalah sebaliknye. Ingat lagi tak kes 13 Mei 2013 seorang pemuda yang serang sebuah kedai jualan barangan handphone di Lowyat, konon penjual hp Oppo tu kata hp ni ori la… so lepas check dan dapat pengesahan hp tu tak seperti yang dikatakan. Naik hangin kerana ditipu, mamat tu terus serang kedai Oppo tu dengan beberapa kawannye. Habis semua barang dipecahkan, hingga kos kerosakan dianggarkan kire-kire Rm70k, bak kate bapak aku… tu say hai je, macam nak cover konon drang dah banyak rugi padahal nak tutup kesalahan drang. Ntah la.. banyak spekulasi timbul lepas kes tu.

Aku malas nak sembang sangat pasal kononnye nak timbulkan balik peristiwa 13 Mei 1969 tu bile dikaitkan dengan isu Boikot Lowyat tersebut. Buang masa… kadang nampak ade kepentingan politik, ade jugak nak sengaja nak keruhkan lagi keadaan yang sebelum ni terbina baik hubungan antara Cina Melayu. Ade jugak dengar-dengar isu, rusuhan ni sengaja dibuat kononnye atas protes kepincangan pemerintahan pemimpin Negara, sebab yang otai Lowyat tu Najib ke? Ntah la… betul jugak cakap pakcik aku, Lowyat tu kubu Cina kot… setakat mamat (aku rasa macam mat rempit) tu, apelah sangat… siap datang lagi otai Lowyat buat ucapan, haha itu lawak… maksud aku, berani nye mamat tu? Atau dah backup? Alih-alih yang terpedaya orang Melayu sendiri… padahal ada kepentingan politik, ceh!


Memang tak dapat dinafikan, boleh dikatekan 80% usahawan niaga ni dari kalangan kaum Cina. Dah tu Melayu nak senang saja? Goyang kaki duk dalam ofis? Suh belaja pun taknak, tapi nak kerja duduk dalam aircond? Suruh niaga pulak, katenye susah nak fikir rolling duit, taknak susah pastu letak harga melebihi harga pasaran? Sape nak datang macam tu. Aku pun orang Melayu, tapi ape nak buat… cume sesetengah yang ada kesedaran drang akan didik anak kepada yang lebih baik… buang segala unsur malas dan taknak berusaha tu! Korang tengok video kat atas macam mane staff cina tu layan pelanggan? Kurang hajar kan? Tak pernah terfikir ke kenape orang Melayu tak cube untuk jadi bos kepada syarikat Digi contohnye? Kenape mesti Cine. Video tu menunjukkan layanan staff pada pelanggan yang datang nak amik resit, tapi dinafikan. “Aku ni smlm bayo bil...pastu kalut nk g ambik anak lupa ambik resit. Balik check payment xmasuk. Td g balik...diorang kata xde rekod aku bayar smlm. Bila request tgk cctv...mcm2 alasan”.

KPDNKK baru nak bertindak ke? Hehe… bile dah kecoh baru nak amik tindakan, dah pecah kereta, orang cina kene belasah baru kau nak bukak mata? Habis sebelum ni, habis kedai Melayu kau orang serang, rampas itu ini… tempat Cina? Adekah sebab terlampau buncit sampai tak larat nak belajan? Maaf sekadar bergurau. Najib mudah je kalau nak settle masalah Negara ni, buat ape? Sign jela TPPA tuuu (Tans-Pasific Partnership Agreement):

KPDNKK, PDRM dan Imigresen Serbu Plaza Low Yat

11,174 aksesori tiruan dirampas di Low Yat

KUALA LUMPUR 30 Julai - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berjaya merampas sebanyak 11,174 aksesori telefon bimbit tiruan bernilai RM150,990 dalam pemeriksaan mengejut yang diadakan di Plaza Low Yat pada pukul 2.30 petang semalam.

Ketua Setiausaha KPDNKK, Datuk Seri Alias Ahmad berkata, sebanyak 120 premis perniagaan diperiksa dalam operasi bersepadu itu yang dijalankan bersama anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Imigresen selepas pihaknya menerima banyak aduan daripada orang ramai mengenai kewujudan aktiviti penjualan barang tiruan di situ.

Menurut beliau, kakitangan Jabatan Imigresen turut menahan tiga warga asing yang berasal dari Bangladesh dan Pakistan atas kesalahan tinggal di negara ini tanpa dokumen sah dan salah guna pas lawatan.

“KPDNKK terlebih dahulu melakukan risikan di situ selepas menerima banyak aduan daripada orang awam sebelum melancarkan operasi bersepadu bagi membanteras aktiviti penjualan barangan tiruan.

“Semua kes disiasat di bawah Seksyen 8, Akta Perihal Dagangan 2011 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM10,000 bagi setiap unit barang rampasan atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali bagi individu yang disabit kesalahan atau denda maksimum RM15,000 seunit barang bagi syarikat yang terbabit,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurut beliau, operasi berkenaan disertai sebanyak 110 anggota penguat kuasa termasuk wakil pemilik cap dagang yang berdaftar bagi mengesan sebarang cubaan penipuan oleh mana-mana peniaga.

Tambahnya, operasi seperti itu akan terus diadakan di seluruh negara terutama di tempat-tempat tumpuan dan terdapat banyak aduan bagi memastikan pengguna tidak terus ditipu selain mendidik penjual supaya mematuhi undang-undang.

“Orang ramai dialu-alukan menghubungi talian 1300886800 untuk menyampaikan aduan atau melalui laman web http://eaduan.kpdnkk.gov.my atau datang sendiri ke pejabat kami,” katanya.

Reactions:


0 Powerfull Critical Thinking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...