Sunday, June 19, 2011

|Blogging Tips| Tutorial bagaimana untuk kongsi satu blog dengan orang lain


Hari ni wadud terima lagik soalan Bagaimana Cara Untuk Kongsi Satu Blog Dengan Orang lain.. kiranya dalam satu blog ada dua orang admin yang boleh post.. macam KBM sekarang.. walaupun wadud adalah admin pertama, tapi kak Asyi selaku admin kedua sangat lebih banyak ilmunya banding wadud.. ^_^ Tutorial ni khas saya buat untuk penanya soalan yaitu saudari Nur Azie


Yeps.. walaupun ramai sangat yang dah tahu tips neh.. tapi wadud tetap nak buat gak.. lalalala~ ~ satu lagik untuk saudari terhormat Nur Azie, kalau ada yang ingin dipertanyakan lagi.. sila ke bahagian Question ea hehehe (jangan marah) sila kakak lihat pada tab di sebelah ShoutBox, ada kan Question ^_^ thanks akak.. tak paham sila tengok gambar di atas.

Ok kita teruskan pada tutorial ni.. sebenar tutorial ni sangatlah simple.. untuk kak Nur Azie kalau ada pertanyaan lagi silakan submit di bahagian pertanyaa ea kak hehehe.. time kasih.


1. Login Di Blogger >> setting >> Permission >> Add Author >> Letakkan email dari orang yang akak nak invite >> Invite.

Siap.. 6_6.. hehee.. dan kalau akak nak remove, ada di bahagian kanan dari senarai Admin-Admin blog (bahagian permission) satu lagik, kita jugak boleh setting di bahagian Blog Readers (bahagian permission) apakah kita nak set kan Anybody, Only people i choose atau Only blog authors. Kalau kita set di Anybody so bermakna semua orang boleh baca artikel atau n3 kita, kalau di only i choose itu hanya orang yang kita pilih sahaja yang boleh masuk ke blog kita, then kalau only blog author itu hanya admin blog sahaja yang boleh access blog kita. Selalunye kalau wadud sendiri nak upgrade atau baik pulih KBM ni, wadud akan pilih Only blog author, so orang lain akan tahu dan hanya Admin sahaja yang boleh access KBM..

Sekian tutorial singkat dari wadud yang sangatlah sikit mengenai dunia blog ^_6, ini tidak ada sedikit pun copy dan paste dari mana-mana narasumber.. semua ini berdasarkan pengalaman selama berkecimpung di dalam dunia blogger ini. Salah silap.. harap korang sudi maafkan wadud.. (eceh).
Share:

0 comments: