Sunday, July 31, 2011

Tarawih Di Banda Aceh Indonesia

Hari ni dalam sejarah diary wadud, pertama kali shalat tarawih di Banda Aceh Indonesia hehehe.. macam biasa dan takder ape yang beza dengan Malaysia, cume yang beza tuh untuk Ramadhan 2011 kali ni wadud tak berdiri kat depan jadi Imam tarawih, jadi Makmum pulak la ^_^, memang dah berhasrat sebelum datang Ramadhan lagi, taknak jadi Imam, umm.. alasan? nak jadi Makmum, nak relax, (beza relax bulan puasa dengan Ramadhan) nak feeling suasana di Banda Aceh, wow.


Best suasana kat sini, best dia kat mana tau? hehe.. kalau area Darussalam ni, rasa-rasa Masjid yang ada Aircond mungkin satu jer kort ^_^, ni bukan mengutuk, ni respect. hehe.. bayangkan? boleh dikatakan setiap Masjid di area Darussalam ni takder kipas, Aircond apetah lagi kan? bukan per, terbanyang pulak kalau-kalau time tu wadud yang jadi imam, huh kepanasan la kat depan, kompom hilang ayat-ayat.

Sini kuat agama, pegang sungguh-sungguh agama sampaikan kata 'orang yang shalat tarawih 8 rakaat adalah Muhammadiah'. Bukan ape, sebenar terkadang dalam otak kite dah set, trend sekarang wajib tarawih 20 atau 8 rakaat, sedangkan berbalik pada ape yang pernah Rasul lakukan. Yang kuat adalah, Rasul pernah buat 20 rakaat, dan pernah jugak 8 rakaat kemudian sambung selebihnya di rumah. Banyak lagi pendapat para Imam dan Ulama mengenai kes macam ni. 

Pikir balik sebelum kita bermati-matian pertahankan sesuatu tu, jangan sampai terlalu extreme sampaikan bende yang sunnah kata wajib kan? ^_^ moga kita terselamat dari semua kesalahan tersebut, Amin. Mmmm.. untuk hari pertama tarawih ni, rasa bahagia sangat, rasa bersyukur sebab Allah masih berikan lagi kehidupan kepada diri Muhammad Adduat ni untuk bertemu dengan bulan mulia Ramadhan, tapi tak tahu lagi macam mana dengan Aidil Adha kan? kita semua sama, manusia tetap manusia.

Mesej yang wadud nak sampaikan untuk entry ni adalah, selalulah kita ingat siapakah sebenarnya diri kita ni? dari mana asal kita tercipta? siapakah pencipta kita? dimanakah akhirnya hidup kita? dan.. orang yang bahaya keadaannya adalah apabila dia mengingati MATI, dia tidak merasakan apa-apa, mengingati AZAB, tidak terpikir apakah yang akan membakarnya. Jadi, bagaimanakah KITA
Share:

0 comments: