Followers

Showing posts with label Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts

Friday, August 2, 2013

Muhasabah Diri, Ramadhan Semakin Meninggalkan Kita

Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puasa dan tarawih yang kini hanya tinggal beberapa hari je lagi Ramadhan akan meninggalkan umat Islam, hari ni awok imam sorang-sorang, besok berakhir sudah tanggjungjawap yang dipikul selama sebulan bersama teman sekuliah IAIN di Surau Al Huda / Nurul Huda Batu 6 Tambun Ipoh.

Rase sedih, menyesal, gembira, terharu sebab Ramdhan dan makin meninggalkan diri ini, maka diri ini akan berdepan pula dengan kehidupan di bulan yang seterusnya.. semakin susah dan payah lah untuk mendapatkan pahala yang berlipat kali ganda seumpama bulan mulia Ramadhan.

Tetapi sesuatu yang hidup termasuklah diri ini tidak pernah akan kekal selama-lamanya melainkan akan melalui masa dan fasa keluputan, hari berganti hari, semakin hari kalau semakin kita mendekatkan diri dengan Allah, Alhamdulillah.. tetapi kalau sebaliknye? moga Allah jauhkan hambanya dari melakukan kejahatan.

Saye tak tahu bile waktu saye mati, bile waktunye diri ini ditanam dan diinjak oleh manusia, dimamah semut, dipatuk ular dan binatang berbisa lainnya dan yang paling ditakuti adalah diwaktu pembalasan dari setiap perbuatan yang kita lakukan. Pernahkan dalam satu hari kita tidak melakukan dosa?

Ya Allah betapa hina diri ini, sering melakukan kejahatan dan berbuat kezaliman kepada makhluk lain, berbuat derhaka kepada Ibu bapa, terlalu mementingkan diri sendiri dengan kemewahan dunia, menyukai kemaksiatan, Ya Allah.. ampunilah aku Ya Allah.. Ampunilah aku.. Engkaulah Tuhanku yang aku sembah, tiada Tuhan yang ku sembah melainkan Engkau Ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapaku, tmpatkan lah kami di Syurga Firdaus Mu Ya Allah.. tempatkanlah saudara-saudara kami di Syurga Firdaus Mu Ya Allah, hanya Engkaulah satu-satuNya penolong kami dunia dan akhirat.

Raya dah semakin dekat, maka berpusu-pusulah umat Muhammad menunaikan ibadah Raya, menziarahi saudara-mara, menziarahi kubur saudara-mara, bersalam salaman antara sesama Umat Islam, bersyukurlah kerana kita sudah bertungkus lumus beribadah kepada Allah di bulan Ramadhan.

Selama sebulan berada di Bulan Mulia Ramadhan.. banyak kah ibadah yang kita lakukan? bersediakah untuk meninggalkan dunia yang penuh dengan kesenangan sementara ini? ingatlah, sebenarnya bukanlah bergembira menjadi yang utama ketika menyambut bulan Syawal, tetapi kesedihan lah yang seharusnya menjadi teras dalam diri manusia kerana bulan Rahmah, Magfirah dan Bebas dari Api Neraka telah meninggalkan kita.

Masih diberi peluangkah kepada diri ini untuk bertemu lagi dengan bulan Mulia Ramadhan Ya Allah? bagaimanakah keadaan ketika aku mati nanti Ya Allah? Matikanlah aku dalam keadaan yang diredhai Mu Ya Allah kerana aku adalah hambamu yang sangat hina, sering melakukan maksiat, hanya dengan belas kasihan Mu Ya Allah mudah-mudahan dapat aku menghidu wanginya Syurga Mu Ya Allah. Amin.


Wednesday, July 24, 2013

Puasa: Ibadat atau Adat??


Alhamdulillah, ari ni telah 16 hari kita berpuasa, dan telah pun masuk fasa ke 2 iaitu fasa maghfirah (pengampunan). Namun adakah kita pasti samada puasa kita selama 16 hari ini diterima atau tidak?atau hakikatnya kita hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja?dan adakah puasa selama 16 hari ini kita kerjakan sebagai ibadat atau hanya sekadar adat?

Di sini ingin Shaz mengajak sahabat semua agar kita sama-sama bermuhasabah diri, koreksi diri.. Adakah kita berpuasa tetapi solat fardhu 5 waktu ditinggalkan? Adakah kita berpuasa tetapi masih lagi tidak menutup aurat? Adakah kita berpuasa tetapi hari2 kita dipenuhi dengan aktiviti mengumpat dan kerja yang sia-sia? Jika itu yang kita lakukan, waspadalah sahabat semua kerana puasa yang kita lakukan bukanlah menjadi ibadat, tetapi hanyalah sekadar adat yang merugikan kita.. 

Sahabat semua, jadikanlah Ramadhan ini sebagai Madrasah Tarbiyah dan marilah kita bersama2 berusaha meningkat ibadah dan keimanan kita untuk mendapatkan award dari Allah sebagai hamba yang cemerlang, gemilang dan terbilang seperti mana kita berusaha untuk mendapat anugerah dekan ketika berada di university dan di fasa magfirah ini, banyakkanlah beristighfar serta solat sunat taubat untuk memohon keampunan atas segala dosa yang kita lakukan sama ada sengaja atau tidak. Lapangkanlah masa kita untuk beribadat, nescaya Allah akan melapangkan rezeki kita.. Sekiranya tidak, maka Allah akan sempitkan kehidupan kita dengan kerja-kerja dunia. Wallahua’alam dan selamat beramal.




Sunday, July 21, 2013

Ramadhan : Qunut Nazilah


"Tuan Guru Nik Aziz menyeru agar para jemaah Imam Tarawih di mana-mana sekalipun untuk mengamalkan dan membaca Qunut Nazilah di setiap akhir shalat Tarawih". Itulah yang menjadi topik utama tazkirah malam semalam.

Awok dah getor sebab awok terlupe nak ngapal Qunut Nazilah, buatnye disuruh, idak ke naye teman? dah la tazkirah buat lepas shalat Isya', tarawih pon belom lagi.. haa sudah, pentazkirah dah usha-usha ambe dah.. tawakkal jelah..

Jadi sebelum saye disarankan untuk bace Qunut Nazilah pada akhir shalat Tarawih, sebaiknye saye hafal awal-awal dulu. Padahal bile tengok balik Qunut Nazilah tu, takde lah susah mane nak ngapalnye.. cume paham le, bile takde penekanan sampai bile pon awok wak derk jep (^_^)

Nak tahu ape kelebihan, kepentingan, kebaikan bacaan Qunut Nazilah? baca artikel tentang Qunut Nazilah kat sini (LINK)


Wednesday, July 17, 2013

Ramadhan : Bacaan Doa Qunut

Ramadhan : Bacaan Doa Qunut

Malam ni sudah masuk malam ke 10 Ramadhan, masih berbaki 5 malam untuk mencapai malam separuh dari bulan Ramadhan. Seperti yang sudah diketahui, malam ke-15 Ramadhan adalah malam dimana para jemaah yang menunaikan Shalat Tarawih membaca Doa Qunut selepas ruku' Shalat Witir 1 rakaat.

Ramadhan : Bacaan Doa Qunut

Di atas saya lampirkan Bacaan Doa Qunut selepas ruku' Shalat Witir 1 rakaat. Tak jadi masalah sangat pada Imam yang biasa dengan bacaan Qunut, sebab kebiasaan bagi Mazhab Syafie', Doa Qunut juga dibaca selepas ruku' Shalat Subuh.


Monday, July 15, 2013

Ramadhan : Bacaan Bilal Sebelum Shalat Witir

Ramadhan : Bacaan Bilal Sebelum Shalat Witir

Inilah Bacaan Bilal Sebelum Shalat Witir yang perlu diketahui oleh kita, oleh setiap umat beragama Islam khususnya pada mereka yang melaksanakan ibadah Tarawih dan Witir berjemaah. Sebilangan orang akan marah kalau dia dikatakan bukan beragama Islam walaupun secara luarannya ber IC kan Islam.

Tidak semua manusia beragama Islam melaksanakan amar ma'ruf nahi mungkar, menurut perintah Allah SWT semata, begitu juga dengan ibadah Tarawih di Bulan Mulia Ramadhan. Malah ada yang berbangga mengatakan Aku tidak Shalat Tarawih?

(نعوذ بالله من ذلك) Mudah-mudahan Allah melindungi kita dari sifat dan sikap seperti itu.

Apabila masuk Malam Ramadhan ke 15, bilal akan menyeru jemaah untuk bersama-sama melaksanakan ibadah Shalat Witir beserta sedikit tambahan dalam doa Qunut yaitu "Wakunutu". Itu membawa maksud setelah ruku pada rakaat terakhir Shalat Witir, Imam akan bangun dari ruku dan disertai dengan bacaan Qunut.

Hadis Nabi Muhammad SAW: "Sesungguhnya Allah adalah witr (ganjil) dan mencintai witr [HR. Abu Daud]


Sunday, July 14, 2013

Ramadhan : Doa Selepas Shalat Sunat Witir (Kebiasaan)

Ramadhan : Doa Selepas Shalat Sunat Witir (Kebiasaan)

Selembar gambar di atas adalah Doa Selepas Shalat Sunat Witir yang menjadi kebiasaan bagi jemaah Masjid dan Surau. Sebelum ni kita ada bahas tentang  Doa Selepas Shalat Sunat Witir selain dari Doa ini, jadi terserah kepada Imam untuk memilih mana doa yang menjadi pilihannya.

Kalau kite teliti betul-betul, akan ada kesamaan dengan Doa Ma'thurat yang pernah saya kongsikan di entry sebelum ni. Kalau sahabat semua dah hafal Doa Ma'thurat, rasenye doa di atas tak jadi masalah. 

Seusai membaca Doa Selepas Shalat Sunat Witir, Imam boleh lah menutup majlis Shalat Tarawih berjemaah dengan melafazkan bersama-sama niat puasa, atau boleh juga dilanjutkan dengan Al-Fatihah dan Doa selepas Al-Fatihah


Puisi Ramadhan Kunanti Hari Fitri
Lantunan doa mengalir sekujur darah
Melekat sungguh lekatPejamkan mata menyusup makna
Resapi bagian terkecil kehidupan
Teringat setitik hina dan seluas pandangan dosa
Terkeruk pasrah sucikan diri
Aduhai ringan tubuh ini
Melayang lepas tinggalkan bait-bait pahitMalam hilang terbitlah sang fajarMencerahkan gelap dengan dinginnya embun
Kunanti hari fitri itu
Penuh harap kan fitrah diri


Saturday, July 13, 2013

SEGMEN Blogwalking Di Bulan Ramadhan


Selamat Menyambut Bulan Ramadhan , Semua ! Hehe . Kali ni Fie nak buat segmen simple yang bertajuk " SEGMEN Blogwalking Di Bulan Ramadhan " . Tujuan Fie buat segmen ni untuk berkenalan antara satu sama lain n untuk menambahkan follower n trafik blog korang . Segmen ni bermula pada 13 July 2013 sampai 8 Ogos 2013 11.59 malam Fie hope sangat2 segmen ini mendapat sambutan meriah .

CARA - CARA NAK JOIN

  1. Follow blog CIK FIE
  2. Like fanpage CIK FIE  

  3. Buat satu entri yang bertajuk " SEGMEN Blogwalking Di Bulan Ramadhan "

  4. Copy coding entri  yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri 

  5. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen entri ini

Saje nak join segmen blogwalking tajaan blogger Cik Fie nih.. dari dok merapu tak tentu hala, ada jugak manfaat nye. ye dok? yelah wadud, asyik update pasal Ramadhan je? mesra alam la sikit dengan blogger lain, pegi jenjalan blog drang ke, tanya khabar ke, ape ke..

Owh luper.. sahabat-sahabat sume boleh jugak nak join segmen nih, seriously tak susah.. yang diperlukan hanya tapak blog dan kefahaman sikit.. dah buleh join. Hape lagik.. moh la kite memeriahkan lagi segmen Cik Fie nih, mana la tahu lepas ni kita nak buat segmen pulak? kan?


Owh lupe pulak.. Cik Fie ni jugak menyediakan HTML coding secara automatik, jadi tak susah-susah blogger yang nak join, macam yang saye cakap, hanya perlu ada tapak blog dan sedikit kefahaman, insyaallah jadik (^_^)


2.) Ikut petunjuk yang telah disediakan Cik Fie. Selamat bersegmen lah ye.

SEGMEN Blogwalking Di Bulan Ramadhan



Ramadhan : Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir

Ramadhan : Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir

Ramadhan : Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir

Ramadhan : Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir

Selepas selesai saya mengimami jemaah shalat Tarawih di Surau Batu 6 Tambun Ipoh, saya akan terus membaca Doa sesudah / selepas shalat sunat Tarawih (di sini). Kemudian bilal menyeru jemaah surau untuk melanjutkan shalat witir bersama-sama.

Saya mengambil masa kira-kira 15 minit mengimami jemaah surau sekaligus menyelesaikan tugas saya sebagai imam Tarawih di Surau Batu 6 Tambun Ipoh. 

Selesai membaca zikir Ya Latifu dan zikir لاَ إِلَهَ إِلَّاالله (la ilaha illallah) sebanyak 33 kali, saya akan membaca Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir. Doa pilihan saya bagi shalat sunat Witir adalah doa mathurat sepertimana yang kita ketahui ada beberapa khasiat dari mengamalkan mathurat, antara lain adalah :

  • Tidak dihampiri syaitan
  • Rumah dan keluarganya terselemat dari perkara yang tidak diingini.
  • Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
  • Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
  • Selamat dari segala sesuatu.
  • Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
  • Allah berhak untuk meredhainya
  • Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
  • Terhindar daripada syirik.
  • Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
  • Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
  • Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
  • Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang. Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
  • Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.
Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir sangat mudah dihafal berbanding doa Mathurat, insyaallah kalau berkesempatan saya akan kongsikan dengan sahabat semua Doa Sesudah / Selepas Shalat Sunat Witir.

Download Panduan Lengkap Ma'thurat (5.68 MB)


Ramadhan : Bacaan Doa Qunut Shalat Witir

Ramadhan : Bacaan Doa Qunut Shalat Witir

Pada malam pertengahan Ramadhan yaitu jatuh pada 15 Ramadhan, kebiasaannya di Malaysia setiap jemaah Masjid maupun Surau akan membaca Doa Qunut selepas ruku' dari rakaat terakhir Shalat Witir (1 rakaat).

Doa Qunut tidaklah menjadi satu kewajipan di dalam shalat samada shalat fardhu atau shalat sunat (Tarawih). Tetapi segelintir orang yang kurang memahami kedudukan Doa Qunut ini akan mengatakan Qunut adalah wajib dalam shalat fardhu maupun sunat.

Ini bukanlah satu masalah yang besar yang harus diperdebatkan kebenarannya, kedudukannya dan keshahihannya, kalau rasa nak baca Qunut.. silakan, begitu juga sebaliknye. Jangan sebab Doa Qunut,  bergaduh antara Kampung. Moga Allah Jauhkan.. Amin


Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa
qunut pada waktu selain dari Subuh ketika turunnya sewaktu pembunuhan
sahabat-sahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran.
-Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim


Ramadhan : Tata Tertib Bacaan Surah Shalat Witir

Surah yang perlu dibaca oleh imam ketika melakukan Shalat Witir berjemaah pada 2 rakaat pertama adalah surah Al-A'la dan surah Al-Kafirun :

(1)

(2)


Surah yang perlu dibaca oleh imam ketika melakukan Shalat Witir berjemaah pada 2 rakaat pertama adalah surah Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas :

(1)

(2)

(3)

Setelah selesai Shalat Witir 3 rakaat dua salam, lanjutkan dengan bacaan zikir Ya Latifu (zikir Ya Latifu) kemudian disudahi dengan bacaan doa Al-Mathurat. Sesetengah Masjid atau Surau, jemaah akan bersama-sama melafazkan niat puasa untuk keesokan hari. 


Friday, July 12, 2013

Ramadhan : Bacaan Bilal Shalat Tarawih Ramadhan 1434 H

Ramadhan : Bacaan Bilal Shalat Tarawih Ramadhan 1434 H

Bacaan Bilal Shalat Tarawih Ramadhan 1434 H sepertimana yang tersedia di atas silakan untuk mengunduh @ download ataupun share di mana-mana laman sosial.

Ramadhan : Bacaan Bilal Shalat Tarawih Ramadhan 1434 H

Kalau ada sahabat yang diberi tanggunjawap menjadi Bilal Shalat Tarawih di satu-satu tempat, hadiahkan sahabat anda dengan sekeping kertas atau hantar melalui email dan sebagainye.

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu... (Al-Baqarah: 185)


Ramadhan : Lafaz Niat Shalat Witir 2 Dan 1 Rakaat

Ramadhan : Lafaz Niat Shalat Witir 2 Dan 1 Rakaat

Shalat Witir biasanya dilakukan seusai Shalat Tarawih 8 atau 20 rakaat berjemaah, setelah imam Tarawih selesai membaca doa akhir Shalat Tarawih, imam akan menyeru kepada semua jemaah untuk bersama-sama melaksanakan shalat witir secara berjemaah.

Shalat Witir tidak ditetapkan hanya 3 rakaat, tetapi boleh juga dibuat 1 / 3 / 5 / 7 asalkan bilangan rakaat Shalat Witir tersebut ganjil, kebiasaan jemaah-jemaah Tarawih di Malaysia melakasanakan Shalat Witir dengan 3 rakaat.

Kebiasaan imam akan mengimami jemaah untuk Shalat Witir dengan 3 rakaat dua salam, ada juga sesetengah masjid yang melakukan Shalat Witir dengan 3 rakaat 1 salam.

Nabi Muhammad SAW: "Sesungguhnya Allah adalah witr (ganjil) dan mencintai witr [HR. Abu Daud]


Thursday, July 11, 2013

Ramadhan : Doa Selepas 4 Rakaat Shalat Tarawih

Ramadhan : Doa Selepas 4 Rakaat Shalat Tarawih

Haish jangan pulak lupe nak bace doa ni lepas genap empat rakaat shalat Tarawih, kebiasaan di Malaysia ni memang ada doa setelah genap empat rakaat shalat Tarawih. Dengar cerita, sebelah Arab sane ada yang terus sambung walaupun genap empat rakaat shalat Tarawih. 

Tak perlu diperpanjang lagi cerita, kalau sekadar ingin tahu, boleh search di Internet.. hehe.. saye nak share satu pic tentang Doa Selepas 4 Rakaat Shalat Tarawih pada sahabat semua, walaupun mungkin kita mempunyai ilmu yang luas, tapi sebaiknye kite lebih menghormati jemaah surau / Masjid di tempat yang secara adat atau kebiasaan mereka buat bacaan doa selepas genap empat rakaat shalat Tarawih.

Tak payah buat kontroversi, hafal je doa kat atas dan baca selepas genap empat rakaat shalat Tarawih, settle masalah.. Ok?

"Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh...."( Surah Al-Kahfi : Ayat 110 ).


Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan : Zikir Ya Latifu Ya Kahfi Ya Hafizu Ya Syafi


Boleh pulak terlupe zikir ni time jadi imam, huh perkara yang tidak sepatutnye berlaku.. so sebelum sahabat semua terlupe macam saye jugak, lebih baik prepare awal-awal Zikir Ya Latifu Ya Kahfi Ya Hafizu Ya Syafi ni sebelum ada voice-voice yang tidak diingini untuk didengari.

Aku memang ingat dari atas sampai lah bawah, tapi time step Maujud, Maqsud, Ma'bud, A'zim aku dah jadi blur.. antara Maqsud setelah Maujud atau Ma'bud setelah Maujud. Lastly aku buat keputusan untuk diam sejenak mengikuti bilal yang bertugas pada malam tu, hehehe..

Ya Latifu Ya Kahfi
Ya hafizu Ya Syafi
Allah Ya Latifu Ya Kahfi
Ya Hafizu Ya Syafi
Allah Ya Latifu Ya Wafi
Ya Karimu Anta Allah

Maujud Lailahaillallah Lailahaillallah
Maqsud Lailahaillallah Lailahaillallah
Ma'bud Lailahaillallah Lailahaillallah
A'zim Lailahaillallah Lailahaillallah

Trik-trik Imam Tarawih pelajar Maahad Tahfiz ni lebih kurang same je.. so antara pelajar Tahfiz mesti boleh paham dengan kejadian yang dilakukan walaupun pada hakikatnye, nak cover balik ape yang dia tak ingat, dan seolah-olah imam tersebut tak buat salah ape pun (^_^).

Satu tahun tidak terasa, Ramadhan telah kembali kengunjungi kita, Semoga yang dilalu dan dilakukan Menjadikan kebaikan di bulan suci ini, Marhaban yaa Ramadhan Mohon Maaf Lahir dan Bathin


Ramadhan : Lafaz Niat Shalat Tarawih 1434 H


Walaupun Bulan Ramadhan selalu datang tepat pada waktunya, manusia tetap juga leka dengan kemewahan dan keindahan alam ciptaan Dia yang Maha Esa sehingga lupa dengan perintah dan tanggungjawap sebagai seorang yang beragama Islam untuk mempersiapkan diri, muhasabah diri sekaligus berazam meninggalkan dugaan dunia semata-mata mencari keridhaan Ilahi di Bulan Mulia Ramadhan dan mengharapkan keberkatan demi kebaikan dunia dan akhirat.

Sangat sedih bercampur malu dengan sikap manusia yang acuh tak acuh dengan kedatangan Bulan Ramadhan untuk tahun 2013 ini, bagaimana tidak, manusia tahu cara untuk membeli kereta, manusia tahu bagaimana untuk mencari rezeki dan manusia juga tahu kenikmatan yang diperolehi dari keluarga mawaddah warahmah (Islam).

Tetapi masih juga ada manusia yang lupa tata tertib, adab, etika dalam menempuh Bulan Mulia Ramadhan, malu rasanya kalau sudah tua pun masih tidak tahu Lafaz Niat Shalat Tarawih, terlupa pula bagaimana caranya shalat Tarawih berjemaah di Masjid. Tiada Tuhan Yang Aku Sembah Melainkan Allah....

Masih belum terlambat kiranya saya ingin kongsikan bersama sahabat sekalian sekeping gambar Lafaz Niat Shalat Tarawih 1434 H untuk entry kali ini, walaupun sepertinya hal yang remeh, tetapi hakikatnya tidak semua manusia bersungguh-sungguh dalam mengejar kemuliaan, keberkatan dan pahala yang berlipat kali ganda di setiap kedatangannya Bulan Ramadhan pada tahun 2013 ini.

“Apabila masuknya bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga, tertutuplah pintu-pintu neraka, dan dirantailah syaitan-syaitan.” (Riwayat al-Bukhari)


Tuesday, July 9, 2013

Ramadhan : Doa sesudah / selepas shalat sunat Tarawih


Doa sesudah / selepas shalat sunat Tarawih. Disediakan dalam format JPG, silakan download, kongsi dan sebarkan kepada sesiapa yang memerlukan, terutama kepada bakal Imam tarawih (pelajar/mahasiswa) untuk Ramadhan tahun 2013.

“Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.” (Qs. Al Hadid: 18)


Monday, July 8, 2013

Ramadhan : Selamat Menyambut 1 Ramadhan 1434 H Rabu 10 Julai

Selamat Menyambut 1 Ramadhan 1434 H Rabu 10 Julai

Assalamualaikum kepada semua sahabat yang menjengah atau terjengah di blog yang tak seberapa ni (KBM). Di masa, hari dan bulan yang mulia ini, saya ingin memberi sedikit kata-kata sebelum bertemunya di bulan Ramadhan pada 10 Julai 2013 hari Rabu.

Esok adalah harapan.. 
sekarang adalah pengalaman..
kemarin adalah kenangan..yang tak luput dari kekhilafa.. 
marhaban ya ramadhan...........
mohon maaf lahir dan batin 
Semoga RAMADHAN kali ini lebih baik dari RAMADHAN tahun lalu.. 
amin….

Erkkk.. saye dah lame tak update, so kalau sekali update terus buat ucapan sambut Ramadhan.. hehehe.. tapi kalau sesuatu yang baik ape salahnye kite same-same ingat mengingati antara satu sama lain kan? tak perlu tunggu tahun depan, bulan ni pun dah boleh kalau nak mula azam baru (^_^)

bangun untuk bersahur walaupun hanya meneguk segelas air, banyakkan solat sunat dan bersujud selama 1 mint selepas membaca doa (subuh), buatlah jadual harian yang lebih difokuskan beribadat kepada Allah, berzikir, membaca al-Quran, solat-solat sunat dan amalan lainnye.

Semoga pada bulan Ramadhan pada tahun ini akan lebih memberi kepada kita kekuatan, semangat untuk menyempurnakan kewajipan sebagai seorang islam dalam menunaikan ibadah wajib dalam rukun Islam yang ke 4. Amin ya Rabb


Friday, June 14, 2013

TARIKH-TARIKH PENTING DALAM ISLAM TAHUN 2013 / 1434 - 1435 H BAGI MALAYSIA

Bagi yang ingin tahu tentang TARIKH-TARIKH PENTING DALAM ISLAM TAHUN 2013 / 1434 - 1435 H BAGI MALAYSIA, boleh download dan tengok sendiri tarikh tersebut di bawah. Untuk imam-imam tarawih, silekan lah amik tahu.. jangan tersalah info pulak.. malu di persimpangan jalan pulak nanti. Ni xspecialy tuk pelajar-pelajar tahfiz lah, bakal imam tarawih 2013 (^_^)


Download :


Monday, August 6, 2012

Bacaan Doa Qunut

Panduan Dan Bacaan Doa Qunut 
Panduan Dan Bacaan Doa Qunut

Maksudnya :

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

Note :

1.) Bila dibacakan untuk para makmum (imam), maka NI jadi NA. Contoh "Allah hummah diNI" (untuk seorang) "Allah hummah diNA" (untuk ramai orang.
2.) Hukum membaca qunut adalah sunnah Nabi SAW. Beliau membaca doa qunut setiap subuh sewaktu jadi imam.
3.) Boleh ikut, boleh jugak tak ikut. Ikut dapat pahala, tak ikut tak dapat ape-ape. Jangan jadikan hal yang remeh, (boleh buat dan boleh jugak tak buat) dijadikan hal besar. Perbalahan sana sini sampai sesuatu yang halal jadik haram.


Sunday, July 31, 2011

Niat Puasa Bulan Ramadhan 1432 H

Sahur-sahur! dah pukul empat ^_^.. semangat lebih neh.. jam Indonesia kalau pukul empat di Malaysia pukul lima, lambat sejam. Ape sahur kali ni? nampak gaya macam MEGGI jer? hehe.. no hal.. yang penting nak amik berkah di sebalik SAHUR tuh, air masak pon jadi. (budak asrama)

Ingat lagi kat rumah di Malaysia, huh! makanan.. jangan sembang, best! same jugak kalau di tempat-tempat wadud Imam Tarawih, makanan memang kaw-kaw, tak kire lagi yang orang bagi. So.. kene tengok tempat kat mana kiter stay, jugak keadaan kat situ macam mana, hidup budak bujang ^_^ macam biasa la..

Kat bawah wadud sertakan Niat atau Doa Puasa Ramadhan, takde yang beza dengan bulan Ramadhan lepas dan insyaallah tetap sama selamanya.

Artinya :
Sahaja aku berpuasa pada esok hari fardhu bulan Ramadhan ini kerana Allah Taala.

Semoga untuk Ramadhan kali ini bersame la kite puasa penuh ea.. hehehe.. jangan ponteng wadud, umo dah 22! dah tue! nanti mati nak jawap ape? nauzubillah.. untuk sahabat jugak, jangan ponteng-ponteng ea.. hehehe.. kalau nampak member bawak air dalam baldi tu, tengok-tengok dulu kot-kot air panas ^_^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...