Friday, August 2, 2013

Muhasabah Diri, Ramadhan Semakin Meninggalkan Kita

Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puasa dan tarawih yang kini hanya tinggal beberapa hari je lagi Ramadhan akan meninggalkan umat Islam, hari ni awok imam sorang-sorang, besok berakhir sudah tanggjungjawap yang dipikul selama sebulan bersama teman sekuliah IAIN di Surau Al Huda / Nurul Huda Batu 6 Tambun Ipoh.

Rase sedih, menyesal, gembira, terharu sebab Ramdhan dan makin meninggalkan diri ini, maka diri ini akan berdepan pula dengan kehidupan di bulan yang seterusnya.. semakin susah dan payah lah untuk mendapatkan pahala yang berlipat kali ganda seumpama bulan mulia Ramadhan.

Tetapi sesuatu yang hidup termasuklah diri ini tidak pernah akan kekal selama-lamanya melainkan akan melalui masa dan fasa keluputan, hari berganti hari, semakin hari kalau semakin kita mendekatkan diri dengan Allah, Alhamdulillah.. tetapi kalau sebaliknye? moga Allah jauhkan hambanya dari melakukan kejahatan.

Saye tak tahu bile waktu saye mati, bile waktunye diri ini ditanam dan diinjak oleh manusia, dimamah semut, dipatuk ular dan binatang berbisa lainnya dan yang paling ditakuti adalah diwaktu pembalasan dari setiap perbuatan yang kita lakukan. Pernahkan dalam satu hari kita tidak melakukan dosa?

Ya Allah betapa hina diri ini, sering melakukan kejahatan dan berbuat kezaliman kepada makhluk lain, berbuat derhaka kepada Ibu bapa, terlalu mementingkan diri sendiri dengan kemewahan dunia, menyukai kemaksiatan, Ya Allah.. ampunilah aku Ya Allah.. Ampunilah aku.. Engkaulah Tuhanku yang aku sembah, tiada Tuhan yang ku sembah melainkan Engkau Ya Allah, ampunilah dosa kedua ibu bapaku, tmpatkan lah kami di Syurga Firdaus Mu Ya Allah.. tempatkanlah saudara-saudara kami di Syurga Firdaus Mu Ya Allah, hanya Engkaulah satu-satuNya penolong kami dunia dan akhirat.

Raya dah semakin dekat, maka berpusu-pusulah umat Muhammad menunaikan ibadah Raya, menziarahi saudara-mara, menziarahi kubur saudara-mara, bersalam salaman antara sesama Umat Islam, bersyukurlah kerana kita sudah bertungkus lumus beribadah kepada Allah di bulan Ramadhan.

Selama sebulan berada di Bulan Mulia Ramadhan.. banyak kah ibadah yang kita lakukan? bersediakah untuk meninggalkan dunia yang penuh dengan kesenangan sementara ini? ingatlah, sebenarnya bukanlah bergembira menjadi yang utama ketika menyambut bulan Syawal, tetapi kesedihan lah yang seharusnya menjadi teras dalam diri manusia kerana bulan Rahmah, Magfirah dan Bebas dari Api Neraka telah meninggalkan kita.

Masih diberi peluangkah kepada diri ini untuk bertemu lagi dengan bulan Mulia Ramadhan Ya Allah? bagaimanakah keadaan ketika aku mati nanti Ya Allah? Matikanlah aku dalam keadaan yang diredhai Mu Ya Allah kerana aku adalah hambamu yang sangat hina, sering melakukan maksiat, hanya dengan belas kasihan Mu Ya Allah mudah-mudahan dapat aku menghidu wanginya Syurga Mu Ya Allah. Amin.
Share:

0 comments: