Friday, August 2, 2013

Update 2013! Pengiktirafan IAIN, JPA Setuju Dengan Perubahan

Update 2013! Pengiktirafan IAIN, JPA Setuju Dengan Perubahan
Pada 29 / 07 / 2013 pukul 9.00 a.m saya mendapat panggilan telefon dari Ayah, time tu tengah mengajar (tasme') dan still bugar walaupun malam semalam "dipaksa" overnight. Ayah telefon bukan sebarang nak sembang pasal biase-biase, tapi Ayah telefon nak talk pasal pengiktirafan IAIN yang sekarang masih dalam proses penyelarasan oleh pihak JPA. Gulp !

Kenape saye mesti tibe-tibe berdegup? mana tidaknye, dah lame saye lambai tangan dan buat donno tentang masalah ni, masalah ape tu? anda boleh rujuk tulisan saya yang sebelum-sebelum ni di SINI. Saye bukan taknak jelaskan kat sini, tapi rasenye tak perlu sebab kalau saye jelaskan masalah ni dari awal, saye malas ! hahah !

Saye dah lame terasa nak update pasal pengiktirafan IAIN ni lepas beberapa sahabat tanyakan masalah yang same pada saye, masa diorang tanya tu, seriously i dont know anything, saye hanya tahu ape yang pernah saya tulis pada artikel yang sebelum-sebelum ni. 

Lepas Ayah call dan talk pasal pengiktirafan IAIN, saye jadi semangat balik nak update walaupun kebanyakkan pelajar IAIN (malaysia) tak pernah nak amik port dengan ape yang cube saye sampaikan, dan yang paling sakit hati, lepas dah Grad, baru lah tertatih-tatih tanya saya dan sebagainye, tapi bagi saye tu bukanlah satu masalah, masalahnye adalah senang tak nak bersama, bile susah tahu pulak menempek. tak bagus perangai gitu......

Bukan nak kate perlu sujud atau minta tolong pada saye, paling tidak amik tahu dengan ape yang seharusnya perlu untuk diketahui, wajib untuk dia tahu. Ni tak, bile aku tanye, boleh kate "Aku tak amik port bab ni la dud".. "Aku keje swasta jer bro".. "Relax la dud, aku datang nak ilmu bro, lagipun aku tanak keje dengan krajaan".

Sedikit sebanyak, hal-hal tu lah yang banyak menjatuhkan semangat saye tuk teruskan usaha demi kebaikan bersama.. tapi ape yang saye dapat? jawapan yang tak sepatutnye keluar dari mulut seorang yang bakal memikul gelar Ijazah Sarjana Muda, seriessss bukanlah satu jawapan yang matang.

Berita yang saye dapat dari Ayah adalah satu berita gembira yang rasenye perlu saye kongsikan bersama di sini, tak kisahlah kalau ada yang nak amik port atau tidak, niat saye bukan untuk menunjuk-nunjuk macam saye tahu semuanye, tapi ape yang saye tahu.. إنشَأِ اللهَ saye akan kongsikan pada semua.

Seperti yang diketahui (sebelum ni kalau tak salah saya ada bagitahu yang pihak JPA ada tubuhkan satu organisasi khas untuk masalah ni), pihak JPA telahpun berbincang masalah ni dan hasil dari perbincangan tersebut telah menghasilkan jawapan yang menurut saya satu berita baik.

Dari info Ayah berdasarkan info Encik Shahrul, pihak dari organisasi (JPA) yang ditubuhkan telahpun bersetuju untuk mengikuti perubahan drastik yang dilakukan oleh pihak tidak bertanggunjawap IAIN, saye berani keluar statement begitu sebab memang pihak IAIN tidak bertanggugjawap dengan ape yang telah menjadi kewajipan kepada mereka (IAIN) selepas MOU/syarat yang telah mereka setujui sebelum Malaysia membuat link dengan Indonesia, IAIN Banda Aceh khsusnya.

Tetapi ada satu lagi masalah, dari kefahaman saye, Ayah mengatakan bahwa ada masih ada satu sekatan lagi untuk mendapat persetujuan penuh mengenai masalah ni, pihak JPA perlu mengadakan mesyuarat dengan pihak tertinggi JPA, maybe "otai-otai" kementerian, jadi itu bukan lah satu perkara yang mudah.

Mereka-mereka ni (otai-otai) bukan orang biasa, ada kerja khusus dan sebagainye. Dari segi masa seperti yang dimaklumkan Encik Shahrul, mereka ni memang terlalu sibuk, jadi sahabat sume boleh bayangkan la sendiri betapa "senangnye" nak panggil mereka ni demi untuk menghadiri mesyuarat yang tak sepatutnye, sebeb ape saye kate tak sepatutnye? meh tengok point saye :

1. Pertukaran/pengambilan pelajar dari Malay -> Indo salah satu income besar buat IAIN.

2. IAIN telah setuju dengan syarat-syarat lalu membuat MOU dengan Malaysia.

3. IAIN mengubah sekaligus melanggar syarat yang sebelum ni disetujui bersama tanpa ada notice sedikit pun kepada Malaysia tentang perubahan yang dilakukan.

4. IAIN dengan berani tetap juga mengambil pelajar dari Malaysia untuk meneruskan pengajian di Institut Agama Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. (yang ntah katenye nak tukar kepada Universiti)

5. Pengurusan yang sangat-sangat-sangat lembab. Hal ni diberitahu sendiri oleh Encik Shahrul, setelah berkomunikasi dengan baik dari kedua belah pihak (JPA -> IAIN), sampai sekarang IAIN tetap sunyi sesepi tanpa ada sebarang update berkaitan masalah yang timbul.

Cukup rasenye 5 point penting yang "berjaya" saye senaraikan kat atas, saye bukan nak buka AIB atau memburuk-burukkan lagi keadaan tapi inilah realitinye yang sangat-sangat-sangat perlu kita tahu, PKPMI wajib turun padang demi menyelesaikan masalah ni. Saye juga ex-student IAIN.

Tak malu ke PKPMI yang GAH PERKASA tak boleh nak handle masalah kecik ni? hehe saye gurau je, bukan ape, menurut saye, kalau kita "bersama", insyaallah masalah ni selesai. Perlu ada satu big power dari group, yang saye maksudkan PKPMI.. serius saye cakap, kalau saye sorang handle masalah ni, confirm takkan selesai, saye takde kuasa macam kuasa dimiliki organisasi PKPMI, jadi PKPMI adalah antara jalan terbaik untuk lebih mengukuhkan dalam meyelesaikan masalah ni.

Akhir kata, mohon doa dari semua mahasiswa, terutama mahasiswa di Bidang Ushuluddin Jurusan Tafsir Hadis, Akidah Filsafat, Perbandingan Agama dan Sosiologi Agama, Allah SWT lah penentu nasib bagi setiap makhluk di dunia ni.. takde salah ehh nak doa, tambah-tambah di bulan Mulia Ramadhan, 10 malam terakhir lagi, سبحان الله, nak tak nak je, hehe.. (^_^)

** PS : (feeling gak lagu Raya ni -Salam Aidilfitri Jamal Abdillah)
Share:

6 comments:

A.Qasrina.R said...

Assalamu'alaikum wbt..

apa khabar? sdr@ust@encik.. =)

1. Tentang pengiktirafan tu, dah pernah singgung dgn IAIN jga sbelum ni. Untuk yg terkini, sekarang nama2 fakultas kita pun dah ubah.. InshaaAllah yg kedepan ada juga gelar yg akan berubah. Cth Sarjana Syariah dari SHI kpda Sarjana Syariah, dan fakultas lain pun berubah jga gelarnya.. InshaaAllah sy cba dptkan 'details'nya..

2. Baru2 ni dimaklumkan, semster ni terakhir pnggunaan gelar yg lama. semster depan akan guna gelar yg baru sesuai dgn naik taraf IAIN ke UIN.

3. Ejaan bertanggungjawap- bukan p, tapi b. ;)

P/S: ramai org yg cakne isu ni, tp tak tahu nak buat mcm mana.. masing2 ada perspektif tersendiri.

Wallahu'alam..

Dzasc Skachers said...

@A.Qasrina.R

owh begitu ea.. alhamdumlillah, berita yang saye kira sangat baik..memang yang ni pon nak denga.. thank3.. :)

2. cume saye still ade rase takut jugak sikit2, harap dapat pastikan jugak hal ni dengan sepastinye, jangan separuh jalan dan jadi macam sebelum2 ni.. kalau perlu saye bantu, sile bagitahu awal2..

3. owh.. ade sedikit konfius sebab 4 tahun setengah saye di indonesia.. ape2 pon thanks untuk pembetulan :)

P/S: sebenarnye artikel saye kat atas tu provok je lebih :) tapi memang ada la hal penting saye nak sampaikan kat atas tu..

cume itulah, setakat mana sangat cakna drang? setakat cakap di mulut tak guna jugak.. ramai2 dari kita kene push, camne cara? banyak cara :)

*!FiLzaTul QaLbI!* said...

salam... klu kita bolh usaha, ape yg perlu kita buat? saya xtau nk buat ape..huhuhu tapi bila pk, bende ni senng jer kot. just 'pihak' malysia brsetuju dgn pertukarn gelar tu jer.. settle! myb kita kene buat demo kot..haha :D

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya tengah mencari informasi tentang universiti ar-raniry di acheh. macam mana dengan kadar bayaran dan yuran pembelajaran di sana? dan kalau belajar di sana boleh dapat tajaan tak?

Dzasc Skachers said...

@Najihah Radhiyah waalaikumsalam... saya pelajar iain (sekarang uin) tahun 2008 dan pada masa tu kos sara hidup dan yuran sangat murah. 1 sem hanya rm400++, tapi untuk masa skarang dengan segala kenaikan harga barang ect, uin pun dalam proses menaik taraf pendidikan, jadi menurut sedikit info yang sy dpt dari kawan di UIN kos sara hidup dan yuran pengajian hampir sama dengan kos ipta ipts di Malaysia.

Saran saya pada cik, sila rujuk pada persatuan mahasiswa UIN Ar-Raniry di alamt berikut:
https://www.facebook.com/UIN.ArRaniry?fref=ts

Selamat maju jaya :)

Dzasc Skachers said...

@Najihah Radhiyah Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia :
https://www.facebook.com/pkpmi.cabangaceh?fref=ts