Tuesday, October 4, 2011

Tips Naikkan Badan

Salam ollss.. rini nak kasi tips cikit kat engkorang2 yang budiman semua.. ^_^.. tips BAGAIMANA NAK NAIKKAN BADAN sekaligus men tought body korang.. wow.. macam dah ashler sangat buat tips2 neh, hehe.. ape salahnye bagi pengalaman kan?? 

Tips Naikkan Badan

Pengalaman aku dulu, badan aku ni kurus sejak aku datang Aceh, pemakanan tak jaga, keadaan sekeliling (jetlag), kesihatan pon kantoi sampai berat badan aku turun mendadak.. huh.. masa sem 1,2,3 aku lantakkan orang lain cakap pasal aku, hapedulik kan orang lain kan.. sebab dulu body aku takder la kurus keding macam gini.. lepas banyak dah orang press aku sana sini, kata 'hg ni kurus gile la..' aku jadi panas.. kurus sangat ke aku? hah? sangat kurus ke?

Sejak masuk sem 6, aku nekad, nak jaga badan, nak kasi naik.. yap.. secara singkatnyer.. bermulalah aku mencari tahu, penyebab badan tak naik walau dah makan banyak, makan tu, makan ni tapi tetap tak naik jugak ^_^.. lastly.. aku dapat tahu, kalau nak naikkan badan tak semestinya kene makan banyak, mesti tak caya kan.. eksperimen ni berlaku atas diriku.. so ni adalah pengalaman yang dah aku lalui selama dalam proses penaikkan badan..

First, aku makan TELUR 2 biji separuh masak setiap pagi. Dari research yang aku buat, protein dalam sebiji telur mencukupi untuk korang bertahan dari pagi sampai tengahari tak makan, banyak protein dan kadungan lain lagi.. kalau kata pasal kolestrol, memang kolestrol tinggi dalam sebiji telur mencecah sampai 243 mg (kalau tak salah).. tapi jangan risau, kajian membuktikan bahwa kuning telur mengandungi sejenis bahan yang dipanggil CHOLINE.. hah.. CHOLINE ni lah yang membantu menghakis kolestrol dari telur tadi.. mmm.. ada ke orang makan telur berlebihan dapat penyakit kegemukan?? ^_^..

Second, aku minum susu di kala malam purnama.. ewah.. serius, minum susu memang menambahkan berat badan dengan instant.. cepat.. eksperimen ni aku buat selama 1 bulan.. tapi, aku bukan makan je sume tu melainkan selalu senaman.. setiap hari mesti aku pumping, sit up, gym.. oke.. kalau rutin dari senaman yang biasa aku buat, masa yang aku bahagikan macam ni :

- Pagi sebelum mandi : 25 mint Pushup. (150x), 25 mint sit up (150x).

- Petang : Gym, biasa aku main dalam 1 jam 30 mint, paling lama 2 jam.

- Malam sebelum tidur : Minum susu, 30 mint Pushup dan sit up.

2 bulan aku amalkan semua tuh.. tapi bulan pertama, aku tak minum susu dan hasilnye tetap sama, berat badan aku tak naik.. lepas aku amalkan susu, berat aku naik dari 65 kg - 69 kg.. hahahaha.. (tinggi 172 cm ok).. alhamdulillah, tapi belum puas hati sampai berat aku cecah 70 kg ^_^..
Share:

0 comments: