Saturday, January 24, 2015

Tunaikan Nazar, Rozita Che Wan Terpaksa Tinggalkan Anak

Tunaikan Nazar, Rozita Che Wan Terpaksa Tinggalkan Anak

Pelakon Rozita Che Wan (Che Ta) akui terpaksa tinggalkan anak perempuan kesayangannya Aaisyah Dhia Rana yang baru berusia tiga bulan untuk menunaikan nazar.

Menurut Che Ta, sebelum ini dia pernah bernazar untuk mengerjakan umrah sekiranya hamil lagi selepas berkahwin.

“Memang agak sukar nak tinggalkan Aaisyah lebih-lebih lagi dengan usianya yang baru tiga bulan.

“Tapi saya terpaksa juga tinggalkan dia kerana perlu menunaikan nazar iatu sekiranya hamil lagi selepas berkahwin, saya akan buat umrah bersama suami.

“Alhamdulillah doa kami diperkenankan Allah dan ini adalah kali pertama saya buat umrah bersama Zain,” katanya seperti yang dilapor Harian Metro pada Jumaat.

Aktres cantik ini juga memberitahu agak sukar baginya untuk berenggang dengan Aaisyah kerana masih kecil.

“Sebelum ini pun saya tolak tawaran berlakon kerana terasa susah nak tinggalkan anak yang masih kecil

“Malah jika saya ada kerja luar pun saya akan cuba sedaya upaya untuk bawa Aaisyah jika berpeluang.

“Kadang-kadang saya keluar rumah dan tinggalkan dia sekejap pun pasti saya akan hubungi keluarga untuk tahu perkembangan Aaisyah,” ujarnya.

Tambah Che Ta lagi, Aaisyah akan dijaga oleh keluarganya sepanjang dua minggu ketiadaan mereka.

"Sebenarnya emak saya suruh bawa Aaisyah sekali kerana dia bukanlah bayi yang banyak ragam.

“Cuma berdasarkan cerita rakan saya, di sana banyak habuk jadi saya putuskan untuk tinggalkan dia dengan keluarga.” tambahnya.

Pasangan ini akan mengerjakan umrah pada 20 Februari depan.

Sumber

Nazar dapat dimengerti adalah satu perjanjian antara manusia kepada Allah, apabila Allah mengkabulkan hajat seseorang yang bernazar, maka wajib keatasnya melaksanakan nazar tersebut. Nazar haram adalah penjanjian yang boleh mendatangkan kemudaratan, sesuatu yang haram, kepada seseorang seperti berjanji untuk minum arak, membunuh, berzina dan sebagainya. So kalau kes Che Ta nak tinggalkan anak ni bukanlah sesuatu yang termasuk dalam kemudaratan, mendatangkan dosa, takde masalah. Dan itu antara die dengan Allah.

Baguslah bernazar, menunjukkan adanya perhubungan antara manusia dengan Allah, dan menurut aku nazar yang dibuat untuk menunaikan Umrah adalah sesuai. Cume pandangan aku sebagai seorang yang cetek ilmu pengetahuan, berfikiran lebih baik Che Ta ni nazar sesuatu yang lebih 'power', penting dan asas dalam agama, iaitu MENUTUP AURAT. Adalah lebih utama menjaga aurat melihat bahawa beliau sudah menjadi seorang isteri dan ibu kepada seorang anak. Bukan aku kate pegi umrah tak bagus, dan itu takde masalah dengan aku kalau sape-sape nak pegi.. cume, melihat dengan dunia sekarang yang tak sudah-sudah dengan maksiat sana sini, datangnye dari mane kalau bukan dari diri sendiri?

Atas dorongan dan ikutan dari sape semua ni terjadi? kenape dekat mall2 majoriti perempuan semua pakai ketat2? nak salahkan siape? mak ayah? kerajaan? kawan2? atau idola-idola mereka? Paling tidak, kene ada usaha untuk mengubah persepsi masyarakat mengatakan benar dan salah terhadap sesuatu. Kite ada kuasa, ada populariti, ada kemewahan.. gunakan sebaik mungkin untuk mengankat kembali nilai murni Islam dalam diri setiap manusia. Sampai bile nak duduk bawah ketiak mak kalau bukan kerana usaha sebagai pendorong utama?
Share:

0 comments: