Tuesday, May 17, 2011

Membongkar Aliran Sesat Millata Abraham.


Selama wadud tinggal kat Aceh ni.. tak asing lagi dengan seminar2 pasal aliran sesat, memang di Aceh ni khusus di Jawa Barat pesat berkembang aliran-aliran sesat. Sedangkan kita pun tahu kan, di Indonesia rata2 orang beragama Islam tapi boleh pulak lagi banyak timbul aliran sesat. Menurut Presiden Konferensi Dunia Agama-agama untuk Perdamaian (WCRP) itu, kelonggaran yang muncul sejak reformasi bergulir, juga memberi peran pada maraknya kemunculan aliran sesat. Data menyebutkan sejak 2001 hingga 2007, sedikitnya ada 250 aliran sesat yang berkembang di Indonesia, 50 aliran di antaranya tumbuh subur di Jawa Barat. Amacam? ok skang kita tumpu di tempat wadud study di Aceh. Sangat terkenal dengan aliran sesat yaitu Millata Abraham ataupun KOMA.




Pada 16/05/2011 wadud ada ikut seminar bertema 'Benarkah Millata Abraham/Mu'min mubaligh sesat?' bermula dari jam 9.00a.m sampai pukul 1.00pm. HUh.. lame kan? hehe.. sebenar kajian2 ni sangat berkaitan dengan jurusan wadud 'Perbandingan Agama'. Pengkaji2 yang datang adalah Ibu Eliza,Tengku Karimsyeikh ketua MPU, Ust Yusran Hadi MA seorang alumni Madinah. Mereka membongkar rahsia2 dari Millata Abraham ini dari cara mereka merekrut orang2 sampailah menyangkut iktikad atau keyakinan mereka. Kita akan dapat menilai sendiri setelah wadud berikan ciri2 mereka di bawah ini.

Sejarah singkat awal timbulnya aliran sesat Millata Abraham ini adalah bermula dari seorang tokoh dari France Roger garaudi, tetapi setelah sekian lama beliau beralih pula pada agama Islam. Ini bererti bahwa kayakinan Millata Abraham itu tidak benar, kemudian di Indonesia tokohnya bernama Ahmad Musodiq tetapi dengan perubahan nama dari Millata Abraham kepada Akidah Al-Islamiah, pada 3 Oct 2007 aliran tersebut dilegitimasi sesat lalu Ahmad Musodiq divonis penjara. Namun, ini tidak bererti bahwa aliran itu terhenti di situ sahaja, ianya diteruskan oleh seorang dari golongan KOMA bernama Muzakkir lalu di instrumenkan menjadi Millata Abraham.


Ciri2 dari Millata Abraham adalah :

1. Menggabungkan semua kitab suci lalu disesuaikan. Untuk ini, kita ketahui bahwa tiada kitab suci lain yang disahkan benar selain Al-Quran.

2. Lebih mementingkan Kiammulail, tetapi shalat itu dipandang tidaklah sepenting Kiammulail. Bererti Kiammulail sebagai pengganti pentingnya shalat.

3. Mengakui bahwa adanya Nabi Akhir tetapi tidak mengakui bahwa nabi Muhammad adalah Nabi akhir zaman. Umat Islam menyakini bahwa Allah adalah Tuhan semesta alam dan Muhammad adalah PesuruhNya yaitu Nabi akhir bagi segala nabi. Adakah mereka beragama islam?

4. Dari sepotong ayat Quran 'Bismillah' dari 'Isme' bukan bererti 'Nama' tetapi 'ideolodi' 'pahaman'. Bukan dengan nama Allah tetapi dengan ideologi manusia.

5. Mempercayai Ahmad Musodiq sebagai Messias yaitu Nabi Akhir.

6. Malaikat bukanlah makhluk ghaib melainkan kelompok manusia yang memahami Taurat dan Injil.

7. Allah itu mempunyai 3 peran Rabbu, Malik, Makbud.

8. Ciri orang beriman adalah orang yang menempatkan quran sebagai sumber utama tetapi menolak langsung ijtihad ulama, menolak Hadits dan lain2 yang menjadi penerjemah dari Quran.

9. Shalat mereka bersistemkan Taammul, yaitu merenung atau Meditasi.

10 (ciri2 mereka ada 11, tak semua wadud dapat)


Pada tahun 2009, sebanyak 700 orang ditangkap mengikut Millata Abraham dan kebanyakkan yang menjadi pengikutnya adalah kalangan Mahasiswa. Mereka menutup mata orang-orang dengan duit dan kemewahan yang begitu banyak mereka miliki. Seperti yang dikatakan oleh seorang Dosen di seminar tersebut, mereka juga memiliki kuasa pukau sehingga orang yang direkrut tersebut tidak melihat secara nyata apakah sebenarnya yang mereka inginkan. Mereka boleh memberi sejumlah wang yang begitu besar dan memberinya tanpa apa2 masalah. Dosen atau LEcturer tersebut juga menjelaskan bagaimana cara untuk menghindari dari pengaruh aliran ini, antaranya adalah seharusnya seseorang itu mempelajari dari ahlinya dan bukan hanya menyelidiki sendiri2. Jangan terlalu mudah terpedaya dengan muslihat mereka dengan sejumlah wang yang diberikan. Juga, landaskan lah apa-apa sahaja perkara dengan bersumberkan dari Quran dan Sunnah.

So korang.. hati2 la ea.. datang Indo, kene ada geng.. bahaya kalau korang pandai2 je.. tak pasal2 kang tak balik Mesia korang, haha.. lau datang Aceh.. call jer wadud ok.. ^_^
Share:

1 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum wadud, saye student dri msia dan tengah mengkaji tentang millah ibrahim. saye tak jumpa macam mane perkembangan millah ibrahim di msia bermula. setakat saye tahu ramai yg dah kena tangkap. tapi tak tahu pengasas di malaysia siape.. nk mintak jasa baik wadud kalo tahu boleh share x?