Saturday, May 28, 2011

Pengasas Gereja Orthodox Indonesia (GOI).

Jangan terlepas membaca entry di bawah ini :


Tersebarnya pengatuh Kristen di Indonesia adalah bermula dari seorang bernama Byantoro yang ang pada awalnya adalah seorang penganut agama Islam, beliau selalu pergi ke masjid sejak berumur 5 tahun di bawah bimbingan Atuknya. Ketika sudah meningkat dewasa, Byantoro mula mencari dengan bersungguh-sungguh khusunya mengenai Allah yang sejati

Semasa beliau berumur belasan tahun, is bertemu dengan seorang suami guru sekolahnya yang telah berpindah ke Kristen. Lalu terjadi perdebatan antara kedua mereka, antaranya mengenai Trinitas, Inkarnasi Yesus Kristus dan sebagainya. Dalam perdebatan tersebut Bayntaro telah berjaya mengalahkan penganut Kristen tersebut dan tetap juga tidak percaya pada kebenaran Injil.

Pada suatu malam ketika Byantoro asyik membaca al-Quran dan berdoa, tiba2 Kristus telah menampakkan dirinya dengan satu cahaya yang terang. Dia mula meragukan fikirannya, dan mula bertanya-tanya siapakah itu sebenarnya Yesus Kristus?

Setelah itu, dia mula mendalami hal-hal yang berkaitan dengan Yesus Kristus sehingga ia terjumpa sebuah Firman yang berbunyi : "Allah, firmannya yang disebut anaknya dan rohnya bukan tiga Allah yang berbeda, namum realitas di dalam satu Allah. tanpa roh tidak ada yang hidup dan tanpa firman adalah bisu. Jadi itulah satu Allah" kemudian dia mula membuat analisa dari kajian2nya, "jika diantara manusia, komunikasi dilakukan dengan kata2, maka demikian dengan ALlah, bahwa hanya dengan melalui satu firman yaitu Yesus Kristus maka komunikasi antara Allah dan manusia akan terjalin. Dengan itu, konklusi yang ia dapatkan adalah "sekiranya ingin mengenal Allah tidak lain kerana ia tidak mengenal firmannya yaitu Yesus Kristus. Dengan demikian ia memutuskan untuk percaya kepada Yesus Kristus seraya berkata bahwa ia percaya kepada Yesus kristus dengan sepenuhnya keyakinan. lalu Byantoro dibaptis dalam Kristen Protestan Reformasi dan diberi nama Baptis Daniel.

Ps : So?? dah baca kan.. kebanyakan yang wadud perati, mantan Islam yang masuk ke Kristen tuh, tak dapat memberikan alasan yang kukuh mengapa boleh berpindah dari Islam ke Kristen, macam2 video boleh korang tengok perdebatan antara Islam dengan Kristen. Bila ditanyakan mengapa boleh bertukar agama? kebanyakan alasan drang sume nyer lebih kepada imijinasi.. huh.. mimpi tu, mimpi ni.. sedangkan dia sendiri tau kebaikan dan kesempurnaan dalam Islam tu.. tapi sebab pe? dunia la beb.. ape lagi..
Share:

0 comments: