Wednesday, April 18, 2012

Diary KPM 1 (PAR/PRA)

Diary KPM 1 (PAR/PRA)

KPM bermaksud Kuliah Pengabdian Masyarakat yang menjadi satu kewajipan kepada setiap mahasiswa IAIN Ar-Raniry. KPM menjadi perkara yang wajib diikuti kerana disitulah kita sebagai mahasiswa mempraktek kan segala ilmu yang dimiliki. Aku akan cube membuat semacam profil berkaitan KPM sedetail2nye bagi memudahkan pelajar2 atau mahasiswa di Banda Aceh khususnya mahasiswa Malaysia.

Aku bersama beberapa teman (Aceh) ditempat kan di satu tempat yang dinamakan Kg Bener Meriah, Kecamatan Bandar, Kabupaten Bener Meriah.. boleh dikatakan Kg pendalaman tapi bukan orang asli.. (^_^). Biasanya mahasiswa KPM ditempatkan di Kg2 pendalaman, contoh tempat orang asli, dalam hutan, atas bukit dan sebagainye.. hmmm.. cuak? takde istilah cuak dah kat sini, bile kite dah ada kat sini.. istilah surviver lah pengganti kepada istilah cuak..

Bukan nak takutkan, tapi kite berada di tempat orang itulah yang perlu kita pegang.. kene cari jalan untuk teruskan kehidupan, beradaptasi dengan orang2 Kg atau masyarakat.. ape je yang perlu kita buat untuk menarik perhatian drang. Macam2 cara boleh dibuat, dalam keadaan begini, kepaduan teamwork sangat diperlukan.. lebih2 dalam proses mendekati atau menyelami budaya2 mereka. Dalam hal menyelami kehidupan mereka, kita harus bulatkan hati bahwa kita berada dalam kondisi seperti ini "Kitalah yang mengikuti budaya mereka dan bukan mereka yang mengikuti budaya kita"..

Di Bener Meriah sangat2 sejuk.. sampai berasap2 mulut aku bile sembang2.. hahaha rasa bangga pon ada.. mungkin untuk pembahasan mengenai KPM secara awal, aku akan cube untuk memberi sedikit gambaran mengenai tampat aku dan kawanku ditempatkan. Boleh dikatakan pendalaman, budaya yang hampir sama dengan budaya kita.. majoriti mazhab Imam Syafie dan hampir kesemuanya mudah, orang2 di desa Bener Meriah ni sangat ramah and i betol2 like it la.. walaupun pada awalnye, cuak giler..

Jalan kat sini jangan sembang "cantik" dia.. kui2.. memang cantik sampai boleh rosaklah rim tuh kalau hari2 langgap lobang yang sama.. cume yang best kat Kg Benar Meriah ni, first comfirm2 lah sejuk, second ilmu sangat lah banyak kat sini, third kat sinilah aku tahu siapa diriku ini.. di mata masyarakat, boleh tak diri aku ni hidup dengan kebiasaan drang? hah.. memang sungguh pengalaman yang insyallah tidak aku lupakan (amboi).. mungkins sampai sini jer pencerahan yang boleh aku sampaikan sebagi pembukaan Diary KPM (PAR/PRA) selama 45 (1 bulan 2 minggu), walaupun nampak macam lebih kepada mystory, tapi jangan salah.. story aku ni berdasarkan pengalaman hidup selama aku kat sini.. dan aku yakin, diary KPM ni akan sangat berguna kepada Mahasiswa/i yang akan melangkah kaki kearah ini (Participatory Action Reasearch).
Share:

0 comments: