Monday, June 18, 2012

Diary KPM 8 (PAR/PRA) Cara Mencari Masalah Penelitian

Diary KPM 8 (PAR/PRA) Cara Mencari Masalah Penelitian

Apabile kite boleh beradaptasi dengan baik di suatu tempat, itu menjadi hal yang bagus dan tepat untuk kite mencari masalah untuk dijadikan penelitian. Banyak cara boleh dipraktekkan untuk mencari permasalahan yang ada di suatu Kampung, dari sedikit pengalaman yang ada, aku lebih rasa senang dan seronok di Kampung yang agak pendalaman, sebab yang pertama kita dapat mengetahui budaya2 mereka, sangat jauh berbeza dengan budaya kite.. dan kedua, kebiasaannye, Kampung yang teletak jauh dari pusat bandar (pendalaman) mempunyai masalah yang boleh kite jadikan sebagai bahan penyelidikan dan itu lah yang tepenting.. kite dapat suatu masalah yang boleh kite teliti dan mencari solusi agar masalah tersebut teratasi.

Cube cari ruang dan masa yang sesuai dengan keadaan yang selesa.. maksudnye, jangan kite hanya pikirkan diri kite semata, tapi pikirlah keselesaan dalam kumpulan. Buat perbincangan antara kelompok dan buatlah keputusan yang tepat supaye penyelidikan kite berjalan dengan sempurna. Kekompakan dalam kelompok sangat penting dan menjadi perkara utama untuk menyelesaikan masalah di Kampung tersebut. Apa yang harus kite lakukan untuk mencari masalah-masalah di suatu tempat / Kampung? :

1.) Survey Awal.
Survey awal adalah membuat semacam penyelidikan secara umum. Artinye dalam survey awal tersebut, kite hanya melakukan aktiviti dengan berjalan, melihat kemudian menganalisis.

2.) Interview / Wawancara.
Tidak semua orang boleh diwanwancara atau interview, jadi untuk lebih mengenal pasti masalah di suatu Kampung tersebut, kite harus bertatap muka dengan orang2 ternama di situ. Misalnye Pak Geuchik, Ket. Pemuda atau Guru-guru dan setiap dari wawancara tersebut haruslah direcord sebagai bahan bukti dan Fieldnote.

3.) Study Group.
Setelah beberapa langkah yang kita lakukan dan hasilnya berjaya, barulah team atau kumpulan wajib membuat keputusan dari beberapa masalah yang ditemukan semasa melakukan survey awal dan interview. Ambil satu masalah dan fokuskan masalah tersebut menjadi masalah utama.

Dengan keputusan muktamad dari team, hasil dari keputusan bersama atas masalah yang diangkat harus menjadi tanggungjawap dan berani untuk mencari solusi walau dengan apa cara sekalipun. Menjadi perkara wajib bagi setiap team menolong antara satu dengan lainnya sekiranya berlaku perkara tidak diduga. Itulah yang dikatakan tadi, team harus pandai dalam mencari masalah penelitian dan berfikir jugak apakah solusi kedepan terhadap masalah tersebut, dengan itu barulah team boleh membuat penelitian dengan sempurna atas kesepakatan yang telah diakui bersama tadi.
Share:

0 comments: