Sunday, December 30, 2012

Cara buat Facebook Button Like Terbaru!

Cara buat Facebook Button Like di bawah setiap artikel sangatlah mudah, tak sangke sebelum nih, aku carik punye la carik, ada pulak terjumpe tutorial yang mudah, dan ianya works! pada blog aku, korang boleh tengok kat bawah entry nih, ada kan? Ok aku rase, trik Cara buat Facebook Button Like pada setiap artikel ni dah boleh pada semua blogspot.. ntah, kalau dulu, macam2 jadik, ada yang tak jadik, kali nih rase mudah je.. sekali jalan je dah jadik..

Boleh jugak la aku kate untuk tutorial Cara buat Facebook Button Like ni, paling latest lah.. maybe.. mungkin jugak aku tak up to date kan. Wokeh.. ni aku copy paste je dalam blog sorang kawan, malas pulak nak buat versi aku, sebab aku tengah takde mood nak create tutorial, ngeh2.. dah lame tinggal la bab2 nih, dulu rajin la, disebabkan ianya works! di blog aku, so dah jadi kewajipan pulak aku nak share pada korang yang memerlukan.

Ingat, iku setiap step dia wokeh.. usha cini.. :

1. Log in ke akun blog kengkawan.
2. Klik Template --> Backup/Restore template --> Edit HTML --> Tick Expand Widget Templates.
3. Letakkan kode berikut di atas kode <data:post.body/> (gunakan Ctrl + F untuk memudahkan pencarian)

<iframe allowTransparency='true' expr:src='&quot;http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=&quot; + data:post.url + &quot;&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light&quot;' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>

4. Try preview dulu, kalau takde error, insyaallah dah ok, tapi kalau ada error, sile ulang dengan baik dan teliti.
5. Save Template.

6. Tambahan :

Cara di atas akan menampilkan tombol like facebook di bawah judul artikel. Untuk menaruhnya di bawah artikel, korang hanya tinggal memindahkan kode tersebut di bawah kode <data:post.body/>. Korang jugak boleh mengubah Tulisan standard dengan button_count dan Light dengan dark.

SELESAI!!!

Amacam? ada perubahan? kalau rasenye penin, boleh jer tanya kat bahagian komen, insyaallah aku balas secepatnye.. tapi rasenye, ni dah simple banget nih.. masa ga bisa? wah dah kecek indo pula.. ngeh2.. semoge berjaye lah ye, jangan lupe meng"LIKE" aku jugak. hahah!
Share:

2 comments:

dhlondhenk said...

share ilmu yang sangat bermanfaat teman, tetap semangat dan semoga sukses selalu

Adsense Blogspot said...

@dhlondhenk:thanks bro.. :)