Sunday, January 13, 2013

Blog Aku Dah Dot Com.. Oh No

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. kepada sahabat2 den, yang mengenali aku lah.. nak buat pengumuman cikit, Kehidupan Blogger Malaysia akhirnye membuat keputusan muktamad untuk menggunakan domain berbayar Dot Com. Bukan nak bangge, bukan nak gempak, dan bukan nak ape-ape.. cume nak bagi tahu je.. hehehe.. serius nak bagitahu je.. jangan la marah..

Lepas aku pikir dengan serius, buat research skit dan tanya pendapat blogger lain yang pernah dan x-pert dalam bab-bab tukar domain nih, aku pon dengan slumber sambar jer dari Netkl. Dengar cite, ramai blogger suggest kat aku untuk beli di Netkl, dan alhasil.. bertukar lah blogspot ke Dot Com. (Thanks Netkl). Mungkin aku nak review sikt pasal Netkl..


Ramai blogger cakap, servis dari Netkl OK.. banyak la comment yang positik sampai la aku tertarik untuk beli domain dari diorang. Mase nak beli, memang aku betol2 hati-hati.. dan, buat mase ni terbukti la servis drang bagus, aku hantar ticket untuk tanye soklan.. dalam masa 5 minit dah ada respon.. alhamdulillah memang sangat membantu..

Walaupun aku baru lagi dengan bab2 domain nih, aku jadik yakin la walaupun sikit dengan servis drang tuh.. dan memang ada blogger yang pernah daftar di Netkl, drang cakap, lepas dah register, boleh terus bukak Dot Com lepas pihak Netkl respon, kire2 dalam 10 lepas daftar, betul ke? aku dah try.. hahaha.. gelojoh jugak den ni ea..

Pendapat aku bagi blogger yang nak cube tukar domain (blogspot-dot com), jangan tunggu lame-lame, jangan tunggu sampai setahun blog korang berdomain blogspot, terus jer tukar.. pernah dengar kes ada sorang blogger nih, blog dia kene tarik oleh pihak blogger macam tu je? pergh.. slumber.. tapi aku tak pasti pulak bagi yang tukar domain kan, hehehe.. 

Blog Aku Dah Dot Com.. Oh No

Berape sangat beli domain? first beli Rm38 (rm3 untuk setting), dan bayaran untuk tahun seterusnye Rm35, mahal ke? baru2 ni aku baru je cashout dari Nuffnang Rm154.26, dalam sebulan, aku boleh dapat Rm20-35, dalam setahun? tu tare aku tak reti nak pujuk Nuffnang.. hihi, betol tak pacik Nuff? ni pulak dah tukar domain? orang cakap, domain bayar ni mesra SEO? wow good news.. hihi..

Banyak lagi manfaat dia.. rase nak buat jugak la tutorial pasal tukar domain nih.. hihi, tapi maybe aku buat kat http://blogspot-train.blogspot.com/ kot, memang second blog aku tu khusus untuk belajar buat blog. Korang berminat untuk tukar domain? boleh klik pada banner kat bawah ye.. tanpa tutorial korang boleh buat, mudah, simple dan selamat, amboi..

Share:

2 comments:

*!FiLzaTul QaLbI!* said...

blom trpikir nk buat..ape istimewanye tukr kpd .com?

Dzasc Skachers said...

@*!FiLzaTul QaLbI!*: nati saye wat artikel tentang tu ea.. tapi tak rase, eh, blog aku dah dot com lah.. :D hehehe