Monday, January 14, 2013

Kelebihan dan Kelemahan Top Level Domain

Ape yang korang dapat dari tukar domain (blogspot - Dot Com)? selepas penat lelah aku review dari blogger sana sini, dan sebelum aku tukar kepada Dot Com ni, 3 hari aku amik masa review, tanya pendapat, tengok bukti, respon blogger dan lain-lain.. barulah aku berani nak tukar, terdetik aku nak share pasal Kelebihan dan Kelemahan Top Level Domain (berbayar) lepas dapat soklan dari saudari Filzalatul Qalbi.. so.. moh le kite usha2 Kelebihan dan Kelemahan Top Level Domain.

Kelebihan dan Kelemahan Top Level Domain

1. Kelebihan Top Level Domain (berbayar)

  •  Url / Blog / Mudah diingat. Tapi jangan pulak bantai panjang2.. same cases jugak namenye tu.
  •  Menunjukkan kite serius dalam berblogging. Kelebihan dari ni antare lain, senang nak apply mane-mane syarikat affliate, contoh : Nuffnang, Innity, Advetlets, Adsense (ni aku tak pasti), atau senang kate, syarikat pengiklanan.
  •  Mesra SEO. Mende SEO tuh? ngeh2.. Search Engine Optimization. Senang citer, blog korang mudah di-detect oleh Search engine2 yang ada. Tak nak? hmmmm
  •  Domain percuma (blogspot) boleh di-remove oleh begitu saje oleh pihak blogspot, domain TLD (berbayar) tidak dapat dihapus macam tu je, kite ada hak penuh atas domain tersebut.
  •  Lebih professional.. betul ke? betollah... 

2. Kelemahan Top Level Domain (berbayar)

  • Page rank 0 balik, nyaris pagerank aku 1 je.. tapi.. sayang jugak woo..
  • Alexa ranking korang akan 0 jugak, takpe.. lepas dah ada domain sendiri, PR dengan Alexa rank korang akan cepat melambung.
  • Bloglist akan hilang. Takde masalah, boleh backup.
  • Setiap tahun sediakan duit untuk bayar domain. Rm 35? ape lah sangat.. 
  • Segale bentuk skript korang kene ubah balik, contoh Nuffnang, ubah di bahagian Manage Blog, dan widget2 traffic, contoh : Apesal, Ohbelog @ Guablog. 

Jadinyerape yep? the conclution is, terserah korang le.. kalau tanya pendapat aku, memang awal2 lagi aku dah suruh tukar domain, tapi takde masalah kalau korang tak berani nak tanggung risiko atau ape.. try review2 mana2 blog dulu, tanya je pendapat drang.. dan.. buatlah keputusan bujak.. ke guane?

Sumber :
Share:

0 comments: