Wednesday, January 23, 2013

Inilah Hukum Karma. Dont Forget!

Inilah Hukum Karma. Dont Forget!

Aku yakin dengan pembalasan dari Allah, pembalasan dari setiap perbuatan yang telah aku lakukan. Bile sesuatu perbuatan baik, maka baik pulalah balasannye, begitu jugak perbuatan yang jahat.. Allah akan membalas sepertimane kejahatan yang pernah dia lakukan. Aku yakin semua tu, dan pada hari ini termasuk semalam, adalah hari dimana salah satu kejahatan yang aku lakukan dibalas oleh Allah.

Yap memang aku sedar, banyak salah silap yang aku buat kat dunia ni belum terbalas.. baru satu je pembalasan dari Allah, aku dah tercungap2.. apetah lagi nanti di akhirat? kadang2 dosa yang aku lakukan, bukanlah satu dosa yang tidak mungkin untuk kita hindari, sangat jelas dan cerah dimata orang "itu" adalah kejahatan, itu adalah sebuah kezaliman terhadap orang lain?

Bile hukum karma telah ditetapkan bagi setiap manusia, takde sape yang boleh melarikan diri.. takde sape yang boleh cari alasan untuk melepaskan diri, takde sape.. kalau ada, tolong bagi nama, aku nak tahu.. dalam agama mana pon, agama atheis sekalipun.. percaya dengan adanya hukum karma, pembalasan dari setiap perbuatan yang telah dilakukan..

So.. bile aku di-sound oleh lecturer(pembimbing) aku, bile aku diherdik, skripsi aku dicampak macam tu je depan mata aku, padahal aku datang cume nak slowtalk (cakap baik2) dan bagitahu dia tarikh untuk sidang tak lame lagi bakal ditutup tanpa kompromi, tu je aku nak bagitahu.. tapi ape yang aku dapat adalah herdikan dan bahasa yang kasar "Pergi kamu dari sini, saya ga mahu lihat kamu lagi!".. adakah itu sifat seorang guru yang bertanggungjawap mendidik anak muridnya?

Sebab aku dimarahi? sebab selalu sangat jumpe dia, sms waktu malam (sekali je), banyak kerja yang perlu diselesaikan. Aku tak dendam dengan beliau, kot mane jahat pon beliau, beliau adalah guru yang pernah mengajar aku, tapi ape yang membuatkan aku tertanya-tanya.. bapak tu takde perasaan belas kasih ke? perasaan untuk memahami mahasiswa? aku tahu beliau seorang yang berdisiplin, tapi.. why dont you show a little respect? haha.. 

Takper, semua ni adalah balik pada diri aku, macam mane yang aku cakap tadi, hukum karma, Allah membalas kejahatan yang telah aku lakukan dari dulu sampai lah sekarang.. dan barulah aku terasa betapa peritnya orang yang telah aku zalimi, tu baru sikit, serius baru sikit.. baru permulaan Allah nak siapkan balasan yang seterusnye.. adakah aku akan mati dalam berhadapan dengan pembalasan Allah?

Aku redho dengan ape yang akan ditetapkan bagi aku masa sekarang dan selepas ni.. walaupun aku sanggup meninggalkan dunia ni, moga Allah mengampumi dosa aku, dosa saudara2 aku, dosa mak ayah aku, takde ape yang boleh aku berikan selain doa, sebab.. apelah insan yang hine macam aku ni nak balas jasa mereka-mereka tu? dengan begitu banyaknye kejahatan aku? hanya Allah adalah harapan bagiku dunia akhirat. Dan.. aku redho, kalau untuk semester ni aku tak selesai kuliah, semua tu ada baik, ada pulak buruk dia kalau aku habis awal.. semua tu dalam genggaman Allah.
Share:

4 comments:

*!FiLzaTul QaLbI!* said...

sabarlah sedara..nk wt cm ne, might be da takdir Allah nk sedara dok kt cni lg sbelum blik brbakti di tanah air sndiri..tabahkanlah hatimu...hehe aja2 fighting!!! :D

Bella Idura said...

Sabar.. memg kita x tau bila pembalasan tu akan tiba.tapi memng ada. Aku byk kali kot rasa. Dunia ni bulat. Sabar.

Ingat nk tanya bila nk jd kawan saya. Hehe.

Dzasc Skachers said...

@*!FiLzaTul QaLbI!*: thanks banget.. hehehe skang alhamdulillah dah siap konvo, ase macam tak percaye.. hehehe

Dzasc Skachers said...

@IsabellaIdura: keh2... dah name manusia, kalau tak de hukum karma, kompom hancur dunia nih..

kawan? boleh jep.. :)