Monday, January 21, 2013

Gempa Terkini 22/01/2013 ~Muhasabah Diri~

Gempa Terkini 22/01/2013 ~Muhasabah Diri~

Gempa yang baru saja berlaku pada tarikh 22/01/2013, jam 05:22:42 dengan kekuatan 6 Skala Ricther. Series memang aku rasekan gegaran gempa tersebut, waktu tu aku tengah tido.. dan ape yang aku rase, ade orang gerak2kan badan aku, memang aku dah bangun time tuh.. tapi belom terase nak gerakkan badan.. aku terbangun bile dengar sore kawan aku "Dud!!2"

  • Akses gempa terkini DI SINI.
  • Berita terkini mengenai gempa pada tarikh 22/01/2013, jam 05:22:42 dengan kekuatan 6 Skala Ricther, Boleh dilihat DI SINI.

Aku dah rasekan gempa yang sebegini kuat dan lebih lama dari ini pada 4 bulan lepas (kalau tak salah la). Dan dari situ dah bermacam ragam aku tengok orang-orang.. ada yang lari lintang pukang.. ade yang menjerit, menangis, meratap pon ada.. dan.. ada jugak yang pasrah.. sorang ibu hanya berpakaian untuk menunaikan solat, yang aku rasekan adalah "solat terakhir".. membuatkan aku tahu betape hinanya diriku ini..

Dan mungkin ini menjadi pengalaman baru bagi adik-adik baru di Aceh khususnye.. mereke akan merasekan betapa harus mempunyai kakuatan untuk menerima keadaan sebegini selame mereke tinggal di sini, dan niat mereka hanyalah untuk menimba ilmu. Dugaan orang mencari ilmu ni memang perit, bagaikan mencari sehelai rambut dalam tepung.

Aku rase, ni bukan masenye Allah berikan dugaan gempa yang sebenarnye.. ni baru sikit yang dah membuatkan orang-orang takut dan fobia dengan kes tsunami dulu, yang menyeret manusia ke lembah kematian, muhasabah lah diri.. aku takut dengan begitu banyaknye masalah atau hal yang telah berlaku kat dunia nih, menyebabkan dunia minta kepada Allah untuk percepatkan riwayat alam semesta..

Subhanallah.. dan waktu itulah manusia akan meninggalkan segale ape yang dimiliki, ape yang menjadi kebanggaan, ape yang mereka sukai, ape yang mereka sayangi.. ibu, bapa, isteri, anak? bile akhirnye dunia ini, ayah akan pijak anak, ibu mengandung akan melahirkan anaknya, bumi bergoyang-goyang, gunung-ganang hancur-lebur bagaikan besi dibakar api..

The mesej is.. sebelum semua tu terealisasi, lebih baik kite bergegas secepatnye memohon keampunan dari Allah atas segale dose yang dilakukan sengaje maupun tidak, selagi ada masa untuk bangun subuh.. ape salahnye korbankan sikit tenage untuk bangun dan solat subuh? walaweh.. ingat, ni bukan suatu yang patut dikerah atau dipaksa, perkara tersebut menjadi kewajipan pada setiap manusia yang memegang gelar askar Islam.. so? adekah itu dinamekan paksaan? good for you la friends.. just do it !!
Share:

8 comments:

Vee said...

Waaa. Meaningful post :) Yeah, before terlambat kan. Hehehe. I hope everything's fine there.

Dzasc Skachers said...

@Vee Lea: yep.. thanks for comment, insyaallah sini semua OK2.. :)

*!FiLzaTul QaLbI!* said...

gegaran memng sgt trasa..seriously, mula2 igtkan setan atau hntu yg sngaja nk takut2kn sy wktu tu, rupa2nya memng btol gegaran...hu3

Dzasc Skachers said...

@*!FiLzaTul QaLbI!*: ingatkan tak bangun lagi.. hehehehe... :D

*!FiLzaTul QaLbI!* said...

time tu memng da trbangun awl..tgh solt tu rasa gegrnyer..memng igtkn setn saje nk kacau..tu yg buat2 xtahu...siap aminkn, mmber da bangun n kelm kabut da time tuh...smpai kite pn kelm kabut jgk..ki3 tp alhmdulillah xde ape2..tp ade dgr gegarn brlaku yg gunung berapi.. gred A plak tu.. memng kt aceh ni ade gunung brapi ker? bukn ker sebekum ni gunung tu xaktif?da tu ade yg mninggal 4org td..

Abdullah Hakimi said...

Hg dgr suara yang panggil hg tu garau x?

huuuuuuu~~
huuuuuuuuuuuu~~

Dzasc Skachers said...

@*!FiLzaTul QaLbI!*: yap, memang ada korban di Aceh belah mane ntah, dan gempa tu berlaku di Aceh, so kite akan rasekan gegaran yang kuat, sampai ada korban 1 anak dan 6 lagi cedera.. moga dijauhkan dari kite semua tuh.. :)

Dzasc Skachers said...

@Abdullah Hakimi: hg jangan kime, kang datang betol2 baru tahu.. hahaha, tau pon lari lintang pukang..