Thursday, April 4, 2013

Wahabi Tu Betul Ke Salah Ajaran Dia?

Wahabi Tu Betul Ke Salah Ajaran Dia?
Sejak tak tahu nak buat mende nih, aku terdetik untuk bace artikel tentang Wahabi seperti mane yang diketahui pengasas Wahabi atau Wahabiyah ini bernama Syeikh Muhammad Ibn Wahab. Sebelum ni dah banyak aku dengar dari orang-orang yang mengatakan bahwa Wahabi ni membawa pahaman yang salah pada semua orang, membawa ajaran sesat dan mengkafirkan orang. Its that true? aku sendiri tak tahu nak konklusi kan case Wahabi ni macam mane, bile aku try search Google, memang banyak akan keluar pandangan dan pikiran yang negatif tentang Wahabi nih.

Dan.. untuk posting aku tentang Wahabi ni, aku tak akan buat atau tuduh mana-mana pihak salah atau benar, sebab aku sendiri masih dalam proses penelitian tentang Wahabi atau Wahabiyah, dah sesak nafas dengar kata-kata dan pendapat dari orang, dan seperti mane yang aku cakap.. banyak pandangan orang tentang Wahabi ini kearah negatif, jahat dan sebagainya. Tapi, ada beberapa artikel yang aku jumpe, yang mana penjelasan mereka tentang Wahabi ini adalah sebaliknye, yaitu tentang kebaikan dan ketulusan beliau (Syeikh Muhammad Ibn Wahab).

Aku cume pelik bile dengar dari kawan-kawan aku di Maahad Tahfiz tentang masalah Wahabi ini dikalangan para Ustaz? hahahahaha! opss sory.. bukan ape, rase lucu, tambah lucu lagi bile dengar ada Ust yang keluar dari Maahad tu disebabkan tak tahan dengan hal Wahabi nih.. kenape boleh jadi sampai berenti dari mengajar? sebenarnye, kalau takde orang yang bertopengkan syaitan, takkan ada masalah-masalah macam tuh, semua masalah tu terjadi dengan adanya hasutan-hasutan busuk syaitan pada hati dan jiwa manusia, bile manusia tak dapat kawal dan ikut nafsu, hancurlah jiwanya.

Ust yang keluar tu belajar di Pakistan (kalau tak salah) dan maybe banyak ajaran-ajaran dari Wahabi ini tersebar di sana, tapi aku tak kate ajaran Wahabi ni salah atau betul, sebab takde sumber yang betul-betul konkrit tentang Wahabi ini, kalau boleh, ada blogger yang boleh kongsikan pada aku tentang sumber yang sah tentang ajaran Wahabi ini, sila kan PM aku ye (duad1989@gmail.com).

Kenape mesti berlaku tuduh menuduh antara satu dengan lain, sedangkan masing-masing di pihak Islam, mengikut ajaran dalam agama Islam, menurut Al-Quran dan As-Sunnah. Tak tahu pulak aku kalau Ust yang keluar tu tibe-tibe solat pakai sebelah kaki, ajar pelajar Tahfiz perkara yang haram, yang melanggar syariat Islam.. lastly kene tuduh? pergh! dan yang tak tahan.. pelajar Aceh, Mesir, Yaman pon kene tuduh Wahabi? hahahaha! walaupun yang mereka belajar adalah mengesakan Allah semata? habis Wahabi ni sebenarnye sape? engkau ke aku? atau.. engkau ke mereke?

Bile dah sampai masalah ni tersebar luas, sampaikan anak didik pun terikut dengan tuduhan tu (katenye wahabi yang tuduh menuduh?), ape citer? dan bile ditanye pulak pada budak-budak tu, ape wahabi tu? makanan ke? drang takkan dapat jawab sebab drang hanya ikut dari ape yang drang nampak dan tahu, idola merek adalah Ust-ust yang mengajar mereka.. nampak kan aliran air yang mengalir kat situ? Aku tak moh kate sape yang salah dan sape yang betul.. sepatutnye, Ust-ust tersebut, belajar bukan main jauh @ tinggi, tapi kenape ade jugak case-case yang macam nih? atau... adekah mereka hanya sengaje? ataupun.. mereka dengki dengan ape yang tak sepatutnye mereke dengki? hahaha..

U want the answer? pegi lah tanye sendirik Ust-ust di Maahad Tahfiz Malim Nawar.. eik? dah takde ke masalah tu? alhamdulillah.. bukan ape, dah banyak orang non muslim yang masuk Islam tanpa paksaan, tapi kenape pulak Islam same Islam suke sangat bertangkar? kalau anda tahu sekalipun mengenai Wahabi ni, kenape anda tidak menerangkan kepada semua orang tentang kejahatan Wahabi, kenape mesti nak tuduh tanpa ada bukti yang kukuh? dan lastly.. Islam tidak mengajar penganutnye untuk saling bertengkar dan bersalah faham, tanpa ada perbincangan, hmmm.. bagaikan Wahabi la, ke anda yang Wahabi?
Share:

10 comments:

fathinhassan said...

tibe- tibe teringat 1 hadis nabi, tp masih samar2.. kesimpulan dlm hadis tu, selidik dahulu khabar2 yg disampaikan... keep it up.. mmg tgh search citer pasal wahabi ni..

Unknown said...

@fathinhassan: itu lah yang saye tak berani nak salahkan mana-mana pihak, dari ape yang saye dapat dan ape yang saye tahu.. banyak hal negatif tentang wahabi ni.. kalau ada info konkrit, tolong inform pda sya ye..

fathinhassan said...

@Syamil An-nur: insyaALLAH :)

Unknown said...

@fathinhassan: terima kasih atas kerjasama anda.. :)

fathinhassan said...

@Syamil An-nur:hummm... sebenarnye sy cari info pasal wahabi ni dah lame... tp stiap kali jawapan yg sy dapat, "hang p khatamkan dulu mazhab syafie, bahaya takut keliru.." tp yg sy tahulah pasal wahabi ni, diorg ni menolak bid'ah sahaja.. mcm mane explain pn susah, sbb pasal ni pena ade bahas kat kelas dl beberape thn lepas.. tu pn x bape nak paham ape point yg ustzh tu cube nak smpaikan.. hehe.. ssh nak kate mcm mane wahabi ni, sbb abg sy pena kate wahabi ni pn byk kt uni2 madinah or mekah.. siap jd lecturer lg, wallahua'lam la..

Dzasc Skachers said...

@fathinhassan: itulah saye tak nak salah atau betulkan mana-mana pihak, dan saye buat entry ni pon untuk bagi kesedaran pada ust2 saye kat Maahad tuh.. dah macam orang tak belaja agame.. :D

fathinhassan said...

tapi kan.. kejap3...nak tanye, wadud duad dgn syamil annur ni org yang same ke? jap3, mcm kenal wadud ni, tp x ingat.. hang kenai kita ka?

Dzasc Skachers said...

@fathinhassan: tak kenal pon.. maybe kenal, ayah awk hasan Bin Muin, abg awk fahmi kan, kalau betol, ayah awk tu kawan rapat ayah saye, fahmi abg awk tu, kawan rapat saye..

yap, Syamil AN-Nur dengan Wadud adalah orang yang same, ada beberape hal yang membuatkan saye terpakse create account baru.

fathinhassan said...

@wadud duad:owhhh.... ok3.. huhu.. betol la tu... adk fami la ni..kecik je dunia..

Dzasc Skachers said...

@fathinhassan: dunia memang kecik dn bulat.. :)