Sunday, June 22, 2014

Wajah ketika sihat remaja OKU yang ditemui di Nilai tersebar

Wajah ketika sihat remaja OKU yang ditemui di Nilai tersebar

KUALA LUMPUR: Gambar awal remaja lelaki Orang Kurang Upaya (OKU) yang dijumpai dikurung seorang diri di Nilai awal pagi Sabtu, hangat diperkatakan di media sosial.

Gambar itu tersebar dipercayai diambil dari akaun Facebook milik ibu kandungnya.

Gambar yang bertarikh 18 Mac 2012 itu jelas menunjukkan wajah remaja OKU yang bernama Muhammad Firdaus Dullah, 15, lebih berisi dan terurus.

Berbeza dengan keadaannya pada Sabtu, yang ditemui dalam keadaan menyayat hati serta kurus sehingga menampakkan benjolan tulang.

Turut trending, adalah wajah sebenar ibu kepada Muhammad Firdaus yang dikenali sebagai Lola, 40.

Orang ramai juga mengutuk tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan Lola, yang mengurung Muhammad Firdaus seorang diri di bilik yang dipenuhi najis dan sisa makanan.

Ramai pihak turut meluahkan rasa sedih dan terkejut dengan penemuan tersebut dan menyeru agar Lola dikenakan tindakan.

Wajah ketika sihat remaja OKU yang ditemui di Nilai tersebar

Muhammad Firdaus yang menghidap penyakit ‘cerebral palsy’ itu tanpa sengaja ditemui di sebuah unit Rumah Pangsa Taman Semarak, Nilai ketika Jabatan Imigresen melakukan operasi menangkap pendatang tanpa izin (Operasi 6P).

Mangsa ketika itu didapati berada di dalam keadaan yang amat menyedihkan dengan keadaan fizikal yang lemah dan tidak bermaya.

Sebaik dijumpai, dia dibawa ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban untuk pemeriksaan.

Sementara itu, menurut laporan Harian Metro pada Ahad, ibu remaja itu yang kini isteri kedua berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

“Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah. Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,” katanya kepada Harian Metro.

Muhammad Firdaus adalah anak sulung hasil perkongsian hidup Lola dengan bekas suaminya berusia 53 tahun dan berpisah sejak 14 tahun lalu sebelum berkahwin lain pada 2004 dan dikurniakan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun.

Lola dilaporkan berasal dari Sabah dan difahamkan kes tersebut dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sumber :

Wajah ketika sihat remaja OKU yang ditemui di Nilai tersebar

Apabila manusia takde lagi sifat kasih sayang.. semua bende dibuang tanpe perasaan sikitpun.. orang macam ini kita doakan agar dia bertaubat dari kesilapannye. Sedangkan binatang pun sayangkan anaknye, inikan manusia yang berakal?

Ingatlah bahwa setiap manusia itu Allah ciptakan punya nilai tersendiri, kelebihan yang tak same dengan manusia lain. Setiap yang diciptakan Allah, punya alasan tersendiri sehinggakan manusia tidak berhak untuk mempersoalkan mengapa dan kenapa.

Manusia hidup didunia ini hanya sementara. Dari muda hingga ke tua semuanya adalah ujian semata dari Allah, setiap yang kite buat.. mesti akan mendapat balasan yang setimpal.. so, get ready jela, tapi Allah maha penyanyang.. pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambanya yang benar-benar mahu bertaubat.
Share:

1 comments:

Ummi Hanie said...

semoga si ibu bertaubat dan menyesal lepas ni atas perbuatan menganiaya anak sendiri...