Wednesday, May 25, 2011

Roma Khatolik, Orthodox Timur, Protestan II.



Seperti yang diketahui pada artikel yang sebelum ini.. Protestan berkembang dari kelompok Khatolik Roma yang dipelopori King Luither, dengan berkembangnya aliran2 tersebut, aliran Orthodox Timur juga ikut berkembang pesat.. malah mengikut purata atau majoriti jumlah pengikut yang paling banyak adalah di Orthodox Timur setelah Khatolik Roma, bermaksud Khatolik Roma menjadi ranking pertama umat terbanyak.

Gereja Khatolik Roma memiliki satu Patriarch (tengok sini) yaitu Paus, pada tahun 2010 Patriarchnya adalah Paus Benidiktus XVI, begitu juga gereja Orthodox timur memiliki Patriarchnya masing2.

Gereja Orthodox timur membahagi Yuridiksinya (bahagian2) sebagai berikut :

1. Takhta ke patriarch an Apostolik Utama.

a. Ke patriarch an Kontantinopel yang berpusat di Turki, tahun 2010 oleh Patriarch Bartholomew I.

b. Ke patriarch an Alexendaria yang berpusat di Mesir. tahun 2010 oleh Patriarch Theodoros II.

c. Ke patriarch an Anthiokia yang berpusat di Suriah, tahun 2010 oleh Patriarch Agnatius IV Hazim.

d. Ke patriarch an Yerusalem yang berpusat di Israel, tahun 2010 oleh Patriarch Theophilus III


2. Takhta ke Patriarch an Wilayah.

a. Ke patriarch an Russia, tahun 2010 oleh patriarch Kiril I.

b. Ke patriarch an Serbia.

c. Ke patriarch an Romania.

d. Ke patriarch an Georgia.

e. Ke patriarch an Bulgaria.


3. Gereja2 Autochepalus.

Di mana gereja2 ini mendapat kepimpinan secara sendiri dan penuh, walaupun pemimpinnya bukan di kalangan Patriarch tetapi pemimpin gereja2 ini mempunyai kedudukan yang istimewa dan serata dengan patriarch.

a. Gereja Orthodox Yunani.

b. Gereja Orthodox Polandia.

c. Gereja Orthodox Albania.

d. Gereja Orthodox Ceko dan Slovakia.

e. Gereja Orthodox Siprus.

f. Biara Agung Sant Katarina dari gunung Sinai.


4. Gereja2 Otonomi.

Gereja2 tersebut ini diakui pada sendirinya, tetapi berdiri sendirinya gereja ini masih tidak diakui secara penuh oleh kePatriarchan Konstantinopel.

a. Gereja Orthodox Finlandia.

b. Gereja Orthodox Jepun.

c. Gereja Orthodox Cina.


5. Gereja Diaspora.

Terdiri secara sendiri juga diberikan wewenang secara sendiri juga. Dan diakui apostolitasnya oleh seluruh gereja Orthodox.

a. Gereja Orthodox Amirica.


6. Gereja Orthodox Russia, adalah gereja yang masuk ke Indonesia secara resmi dan berhukum dengan nama Gereja Orthodox Indonesia (GOI).

PS : Amacam? ok kan.. ni sebenar ringkasan dari copy Kristien Forum, nak terang ape yang paham.. susah sebab kene jugak ada note2 dia untuk kepastian. Yela.. skang dah macam2 aliran lahir.. so orang skang musti pandai2.. tambah2 nak menilai mana baik buruk kan? hehehe.. (walaupun hakikatnya sebaliknye) jadi kene la ada note2 dari mana sumber yang dah wadud baca.. musti korang nak tau jugak kan.. baru la betol.. ni tak, main cakap je sume orang boleh cakap.. lagipon, bukan nak suruh korang hapai satu2.. ni nak bagi paham jer.. ^_^ nanti korang buleh la bandingkan dengan agama kita kan? so up to u la nak pilih yang mana, mana yang terbaik.. Allah sendiri kata, tiada paksaan pada untuk beragama, tetapi agama Allah itu adalah agama islam? kan?
Share:

0 comments: