Sunday, July 31, 2011

Realiti dunia Jin

Dialog Dengan Jin Muslim #2


Sesuatu yang tidak asing lagi bile kita bersembang atau membahaskan masalah alam ghaib yang dihuni oleh penghuninya yang ghaib juga, istilah lain boleh dikatakan penghuni ghaib tersebut adalah Jin. Apabila kita membicarakan masalah Jin, pasti yang terpikir adalah bentuk-bentuk yang tidak pernah kita lihat dan sebagainya, mempunyai tanduk dan mata yang besar sampaikan kalau ada orang yang terlihat Jin akan pengsan, ketahuilah bahwasanya Jin itu sebenarnya takut kepada Manusia. Jin adalah nama jenis, bentuk asalnya adalah Jinny @ Genney (dalam cerita Disdney World) atau mungkin juga Genuine (win7 actication status) yang artinya tersembunyi, ghaib, tertutup. Dengan itu, sampai sekarang istilah Jin ini dikaitkan dengan sesuatu yang ghaib, tidak terlihat seperti halnya material di dunia.

Berbagai video atau informasi boleh kita rujuk tentang manipulasi istilah Jin kepada istilah yang kita tidak sedar akan kehadirannya, video yang best dan famous pernah wadud tengok mengenai manipulasi istilah Jin ini di video bertajuk The Arrivals. Untuk ape pesembunyian istilah tersebut? kan lebih baik kalau terang-terang jer? jawapannye adalah demi kepentingan seseorang atau kemungkinan besar mempunyai perjanjiannya dengan Jin tersebut sehingga Jin itu memintanya untuk membuat sesuatu yang tidak terlihat namun tercantum didalamnya sesuatu yang negatif, seperti contoh makna-makna yang memberi erti penyembahan roh-roh, memuja dan akhirnya membuatkan seseorang merasakan bahwa itu adalah yang sebenarnya jalan kebaikan.

Dengan itu, berhati-hatilah kita dengan jalur perjalanan dunia zaman sekarang, berbagai cara yang membuka kepada sesuatu yang senang dan mudah, seperti mudah untuk mendapatkan duit hanya dengan menghantar email yang melanggar syariat Islam dan sebagainya, dunia Maya yang tidak ada batasan atas pengunaannya. Warning ni bukan lah terkhusus umum kepada semua, tetapi purata 200% terkhusus kepada diri wadud sendiri, bukan ape, manusia ni adalah makhluk sempurna yang tidak terlepas dari kelupaan. Normal kalau manusia lupa, bayangkan kite tak pernah lupa dalam seumur hidup? hehehe.. tu tak normal namanya, dan mungkin jugak satu-satu kelebihan kurniaan Allah. Kunci kebebasan dari Jin dan Syaitan adalah ayat Kursi, semua penjelasan termaktub di dalam buku DIALOG DENGAN JIN MUSLIM, insyaallah akan wadud kemukakan pada artikel selanjutnya.

Seperti artikel yang sebelumnya (baca di SINI) buku tentang DIALOG DENGAN JIN MUSLIM ni sangat menarik perhatian wadud selaku mahasiswa yang masih cetek ilmunya, sangat-sangat best ^_^ sebab kebanyakan persoalan yang timbul sebelum ni terjawap sudah walau tidak sepenuhnya, namun wadud juga mohon atas penlindungan Allah yang maha Kuasa agar memberikan perlindungan sekiranya ada sesuatu yang tidak diketahui dan sesuatu ilmu baru, jadi hasil bacaan wadud, terasa besar hati untuk berkongsi sedikit sebanyak mengenai buku ini untuk membuka mata kita tentang kehidupan sebenar di dunia, Insyaallah. Doakan semoga diri wadud diberikan kekuatan untuk terus menulis tentang dunia Jin ini, sebab dah banyak kali takde semangat untuk teruskan menulis tentang Jin padahal update blog biasa-biasa boleh pulak?

Jin diciptakan awal dan jauh berbeza dengan datangnya manusia di muka bumi ini, Allah berfirman 'Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari tanah liat kering dari lumpur hitan yang diberi bentuk. Dan Kami telah menciptakan Jin sebelum itu dari api yang sangat panas' (QS. Al-Hjr: 26-27). Kehidupan Jin sebelum manusia diperkirakan sekitar 2000 hingga 6000 tahun sebelum datangnya manusia. Jelas bahwa kehidupan Jin lebih maju berbanding kehidupan manusia, semua ini akan disentuh pada artikel yang selanjutnya mengenai realiti dunia Jin. Dari kefahaman wadud setelah membaca buku DIALOG DENGAN JIN MUSLIM, mengatakan bahwa jin yang diciptakan dari api tidaklah berbentuk api lagi melainkan berbentuk sebuah bentuk yang khusus diciptakan Allah kepada mereka, mempunyai organ seprti halnya manusia, ada muka, mata, hidung, mulut, telinga dan lain-lain seperti manusia, dan golongan Jin ini jugak disiksa di dalam api neraka seperti halnya manusia.

Timbul pertanyaan, bagaimana pula api boleh disiksa dengan api? jawapannya mudah, manusia dicipta dari tanah, dan boleh dihancurkan oleh tanah pulak? begitu juga dengan Jin yang diciptakan dari Api, pastilah boleh dihancurkan dengan Api neraka, ini adalah kuasa Allah dan Dia lah maha Mengetahui segalanya, sebatas pengetahuan hasil dari bacaan wadud, ini adalah perubahan organ-organ setelah diciptakan oleh Allah kepada makhluknya, hanya sebagai seorang manusia penyampaian yang ingin disampaikan oleh manusia itu tidaklah setaraf sedikit pun dengan tahu Nya Allah S.W.T. Subhanallah.. mudah-mudahan dari sedikit info mengenai dunia Jin ini, bersama kita mendapat manfaat darinya agar menjadi sesuatu yang benar-benar akurat tentang kebenaran terhadap sesuatu. Amin.
Share:

0 comments: