Friday, March 30, 2012

Cara Buat Button Facebook di Blogspot

Nak dekat seminggu Smartfren buat hal, bayar mahal tapi tak berbaloi dengan layanan seperti yang dijanjikan.. hari ni ntah tibe2 dia OK pulak.. itu pasal entry aku tergendala.. maybe ada problem kat sana, yelah ramai penguna, biasalah tu.. nak maki hamon pon mende bukan boleh berubah, kikiki.. ^_^

Mase aku jalan2 dengan Abg Google, terjumpe satu tutorial tentang Cara Buat Button facebook Like di Blogpsot.. sebelum ni ada jugak kot aku post, dan rasanye dah expired macam satu tutorial yang aku buat tentang Cara Letak FB Comment Plugin Di Blogspot, dah ramia complen, siap ada yang macam lepaskan marah lagik.. haha.. takper, tu hak dia, ikutkan hati nak jer aku block IP dia.. ceit! dah la masuk blog aku, tibe2 nak sound2 pe citrer bro? ^_^.. malas lah nak amik port, aku akan setting balik tutorial tuh bagi jadik kalau betol la tak menjadik.. 

Cara Buat Button Facebook di Blogspot

Abaikan kata2 bullshit aku kat atas tuh, nih aku nak share tutorial dari sorang blogger mengenai Cara Buat Button facebook Like di Blogpsot.. mudah dan simple, aku cakap mudah dan simple sebab dulu aku buat bagai nak rak.. hahaha.. yang nih best, hasil memang menjadik, korang boleh tengok sendiri kat blog aku nih button like kat bawah setiap entry.. macam tu lah jadinye nanti.. ^_^

Cara-cara pemasangan Button Like Facebook di Blogsopt :

1.) Login di Blogspost : http://www.blogger.com/home.
2.) Design - Edit HTML - Download Full Template.
3.) Tick / klik pada
4.) Cari kode <data:post.body/> (F+Ctrl untuk mudahkan pencarian).
5.) Copy code dibawah, dan pastekan dibawah kode ini <data:post.body/>.

Code@Script yang perlu di copy paste :

<iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&amp;layout=standard&amp;show-faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>

6.) Save template atau simpan template. Gudluck!

Cube korang tengok di bawah setiap entry atau posting, kalau betol setiap step diikuti dengan baik.. insyaallah menjadik, yang penting jangan salah cari kode untuk kite pastekan script tadi.. sebab kalau salah memang takan menjadi, dan blogspot sendiri akan detect macam2.. kalau rasa nak reverse, boleh guna cara manual dengan ikut balik pada stiap step tadi, cari kode dan padam script yang di pastekan tadi, atau boleh jugak guna cara manual dengan upload template yang korang download tadi.. tu cara mudah..

Cume, kalau aku lebih suka guna cara manual, sebab aku dah banyak sangat edit dalam blog aku nih.. html template, gedjet ape lagi.. banyak aku remove, dah banyak kali terjadi, kalau aku upload original template, blogist aku tak terdetect.. sakit giler hati, yelah kite dah setting punya baik.. tuh semua SEO aku, boleh pulak dia buat hal.. tuh la sampai skang aku cube elakkan penggunaan upload original template ^_^

Credit :
Share:

0 comments: