Thursday, March 8, 2012

Apakah Matlamat Anda?

Matlamat Diri
Gambar : Abg Google

Niat tak semestinya dilafazkan tapi setiap dari lafaz boleh jadi ianya mendekati niat, ertinye kite melafazkan sesuatu dalam hal membeli barang seperti penjual dan pembeli, penjual akan mengatakan "saye jual" dan pembeli akan membalas dengan mengatakan "saye beli" dalam proses akad jual beli ni, tak semestinye kite wajib berniat untuk membeli sesuatu barang tapi wajib melafazkan akad jual beli antara pembeli dan penjual. Lain pulak dalam shalat, syarat sah shalat antaranya termasuk niat kerana Allah tanpa niat batallah shalat. Niat di hati dan lafaz di mulut, terdetik di dalam hati ingin melakukan shalat misalnya maka itu disebut dengan niat. Terdetik untuk berwuduk, tetapi terlupa untuk berniat atau melafazkan ketika wudhuk maka wudhuknya sah (berpandukan dari soalan kepada Ust di MTQ).

~ ~ aku sebeno terpikir masa aku dengan sorang kawan ni buat sedikit penjelasan di Ma'ahad Tahfiz al-Quran seputar tentang pengenalan2 di Aceh temasuklah kursus2 yang ada kat sana dan sedikit mengenai kos biaya hidup kat sana. Mungkin dari penjelasan aku ataupun kawan aku agak kacau balau dan pelajar2 ni pon blur jer aku nengok.. haha.. (masa tu sem 3 ok), tapi tu bukanlah permasalannye.. yang jadi masalah adalah pemikiran mereka2 ni walaupun aku rasa sebaiknye semasa pembentangan yang kami buat sebaiknya ibu bapa turut hadir, sebab kalo budak2 ni, ape choice drang pun tak pasti. Ok takpe kalau kata penjelasan kami tak ok dan kacau balau dan aku memang admit tu pon.. tapi, cube pikirkan matlamat hala tuju kite tu ape sebenarnye? ape sebenar yang nak dicapai kalau belajar jauh2 ni? pangkat? reputasi? nama? kawan? atau ilmu?

(Confirm2) kalau tanya lah mana2 pelajar yang nak sambung belajar di luar Negara ape sebenar yang drang nak kalau balajar jauh ni? mestilah jawapannye adalah ILMU.. tak tahu la kalau ada yang kata nak sambung blaja ni sebab nak carik awek kat sana, esh tu bukan jawapan seorang pelajar yang berdedikasi dan terpelajar, kalau tanya mat pit boleh la drang jawap camtu.. yap memang tujuan aku tulis semua ni berkonsep niat, tapi belom habis lagi.. tak pecah lagi benak di dada, relax lah dulu, hehehe..

Aku tekejut plus weird bile dengo ramai kawan2 aku blaja jauh, Yaman, Jordan, Mesir, London, America, Australia dan lain2.. bukan terkejut sebab rasa ape2, sebab aku tahu drang boleh dan semua orang (manusia) boleh buat ape jer yang drang nak buat selagi tak melanggar batas kemanusiaan. Contoh dari batas kemanusiaan tu mintak pertolongan dari JIN, memudaratkan diri sendiri, melakukan perkara haram dan sebagainye. Yang lain takde batas melainkan batasan kesusahan sebelum mendapat kesenangan, tuh lumrah alam la.. standard.. yaps, aku terkejut bile dengo drang ni blaja jauh2, niat tuh dah molek, comey dah.. cume aku pikir jugak kalau dengar kawan aku yang agak susah pon boleh pegi jauh, memang tu satu usaha yang sangat baik, satu pengorbanan yang mulia.. tapi drang ni kira hebat la, aku nak mai aceh pon mikio 2 3 kali. First mestilah pikir segi ekonomi, aku pikir ekonomi sebab setiap dari detik kite kat sana memerlukan duit (detik=masa) maksudnyer, kos sara hidup kat sana.. kalau takde duit how to eat? duit sewa rumah, jalan2 lagi, duit buku, semua tu penting tambah2 buku.

Betol aku tak boleh nak vonis orang macam tuh je sebelum amik tahu lebih detail.. tapi banyak2 yang terdengar la, kos sara hidup sana mahal tambah2 tiket kapalterbang, rasanye Air Asia dan sampai kot sana. PM kene la buat Air Asia sampai sana ea.. tak pon bagi PAS buat. Padahal dah brapa kali aku ulang alik dari Acheh ke Malaysia, naik boring pon ada.. opss~ bukan nak membandingkan mana yang lebih baik ok, tapi kite kene buat kesimpulan yang tepat dalam meneruskan hidup ni.. same jer blaja mana2 pon kat dunia ni, semua mahukan ILMU.. tapi jangan disebabkan ILMU kite merana, menyesal tak tentu pasal, merampuh, marah sana sini.. itulah namanya memudaratkan diri ^_^. A'ah boleh jadi kat tempat lain takde ilmu yang mempelajari secara mendalam tentang ilmu yang drang nak, betol tu.. itulah yang aku cakap tadi, semua ni balik pada objective kite, dan aku tahu.. tiap dari keputusan drang adalah yang tebaik, dan yang terbaik itu adalah kesanggupan drang dalam melaksanakan kewajipan yang sepatutnye, thats great.. aku pon dah lama tak jumpa dengan geng2 MTQ, last word.. masing2 dari kite mempunyai impian yang ingin dicapai  dan matlamat sebenar dalam mempelajari ilmu Allah. ^_^.

عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ الله  Iيَقُوْلُ :
(( إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ إِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى. فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَ رَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَ رَسُوْلِهِ، وَ مَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ ))  [رواه إماما المحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن بردزبة البخاري و ابو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري في صحيحيهما اللذين هما أصح الكتب المصنفة]

Dari Amīr al-Mu’minīn, Abū Hafsh ‘Umar bin al-Khaththāb t,dia menjelaskan bahwa dia 
mendengar Rasulullah r bersabda: 

“Sesungguhnya setiap amal perbuatan tergantung pada niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) sesuai dengan niatnya. Barangsiapa yang hijrahnya karena Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa yang hijrahnya karena urusan dunia yang ingin digapainya atau karena seorang wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya sesuai dengan apa yang diniatkannya tersebut” 
(HR. al-Bukhāriy dan Muslim)

Credit :
Share:

0 comments: