Wednesday, April 4, 2012

Tool Deteksi Plagiat Di Blog Kita

Tool Deteksi Plagiat Di Blog Kita

Baru2 nih aku ada tengok Stat blog aku di Nuffnang.. alhamdulillah boleh lah kalau nak carik duit tu, hehe.. cube search dengan keyword "Kehidupan Blogger Malaysia" tengok lah google meletakkan blog aku macam mane.. ^_^.. tak perlu pun kalau kata kene pandai dulu dalam alam2 maya nih.. korang pon boleh menilai diri korang macam mane kan..

Abaikan kata2 aku kat atas tuh.. aku cume nak share satu tool yang rasanya penting untuk diletakkan di blog masing (HTML), tool ni boleh dikatakan sebagai satu perangkap samar bagi plagiat2 dari blog kite sendiri.. aku tahu ramai yang boleh buat agar blog tidak boleh dicopy paste.. tapi bagi aku tu bukanlah cara yang baik dalam sagi penyebaran ilmu.. pendapat aku, sape2 saje yang nak copy hasil dari tulis tangan aku, tu satu yang membanggakan.. bukan senang orang nak copy? belom dapat ijazah lagi.. hehe..

Cume, cara si plagiat tadi tuh salah.. sepatutnyer bile dia nak copy 100% hasil kita.. kene ada reference dari mana dia ambil, tu baru cara yang betul.. atau lebih baik diberitahu kepada tuan empunya blog, tak kan dia marah punya.. macam aku sendiri, banyak jer aku baca dari blog2 orang lain.. aku olah dengan ayat aku sendiri dan letakkan link dari mana aku ambik, baru betol cara dia..

Tool Deteksi Plagiat ni bukan jer dia detect sape yang copy dari blog kita.. tapi ada jugak fasilitas lain yang boleh kita gunakan, kite boleh tengok SEO dari blog kita, Keyword dan lain2.. kalau dipasang di blog kita sekalipun, takkan membuatkan loading page jadi berat.. jangan risau.. lagipun ape salahnye kalau drang nak copy tulisan kite, sedekah namanye tuh.. hehehe.. kadang yelah, pikir jugak sakit hati.. tapi cube balikkan pada hal yang positif untuk menjadi masalah tadi suatu yang berguna.. think positive lah bro..

Untuk cube tool ni, boleh klik pada link di bawah :


** Catatan : Nanti lepas dah register, korang akan diberi code/script untuk diletakkan di bahagian tertentu, mudah jer, kalau yang dah biasa dengan coding, dia akan senyum je.. tapi kalau rasa perlu untuk aku buat tutorial tentang cara pasang Tool Deteksi Plagiat di blog, aku akan usahakan.. gudluck!
Share:

0 comments: