Friday, December 14, 2012

Hidung Tinggi? Yap Silekan..

 Ape je yang korang nak buat, silekan selagi perkare tersebut tak melanggar aturan Allah.. tanya dulu Allah sebelum nak buat sesuatu perkare, walaupun pada hakikatnye korang tahu kebenaran atas sesuatu perkare.. sebab yang nak melakukan hal itulah adalah diri korang, so sebenarnye ape je yang terdetik, terlintas dalam hati maupun akal pikiran manusia ni, drang dah tahu tentang perkara tersebut, paling tidak tahu mende tu salah ataupun sebaliknye.

Manusia bebas melakukan ape je hal, masalah, tindakan,.. tapi perlu ingat, semua tu datang dari Allah, awal2 hidup lagi setiap dari ape yang kite nak lakukan, dah ada aturan, ape saje mende tu sekalipun. Tapi yang pelik, manusia ni boleh bangge dengan ape yang drang miliki, punyai, padahal orang zaman dulu dah pernah ada mende tu sume, yang beza adalah zaman dan keperluan dari setiap zaman tu sendirik.

So.. ape yang perlu kite bangge dengan setiap kelebihan yang kite ada, korang pandai? korang hebat tu, hebat ni? korang adalah orang pencipta bende yang tak pernah orang lain cipta? sebab tu nak bangge.. hahah~ abaikan.. zaman aku (zaman kite) sekarang ni, takde mende dah yang perlu nak dibanggekan.. sebab? mudah je, orang dulu dah ada teknologi canggih dari zaman sekarang ni.. tak kecoh pon? apelah sangat dengan kepandaian yang ciput tuh?

Tak perlu sangat nak tepuk dada lame2.. sebab tak lame lagi korang akan mati meninggalkan dunia ni, jadi untuk ape tepuk dada bangga diri? menghabiskan tenaga je.. lebih baik buat bende yang lagi berfaedah.. cube fikir, balik-balik.. semua pada Allah, Allah, Allah.. aku tak lame dah hidup kat dunia ni.. korang? perasan tak yang kite ni dah akhir zaman? perasan x sebenarnye bumi ni dah menyampah dengan manusia zaman sekarang nih?

Aku tak sanggup pikir bile sampai mase kat Akhirat nanti.. macam mane keadaan aku masa tu, tak berani nak bayangkan, tapi sebagai seorang beragama Islam, aku yakin Akhirat tu adalah perhentian terakhir bagi umat Islam, masalahnye.. kat "Rumah" tu bukan main redah macam masuk Villa korang, bukan ada kereta atau moto, atau Limo? oh no.. tolong jangan bayangkan sume tu melainkan betul2 dah rase iman ni kukuh. Huh.. 

Setiap jam, aku rase ada je dosa yang dah aku buat.. mane taknye, mak ayah bagi duit datang sini bukan suruh goyang kaki, tapi suh menuntut ilmu, suruh carik kebenaran, suruh belajar sungguh2.. tapi? membe aku 4 tahun dah habis study kat Aceh ni, aku ni ha? hampeh.. bukan merungut, bukan mengeluh.. tapi kadang diri aku ni lupe, cepat beno lupenyer, haish.. tak concentrate terhadap satu perkare, jadi, itulah terdetik hati aku nak tulis entry yang ntah sape yang nak bace, apetah lagi paham.. at least, boleh ingatkan diri aku dan prepare untuk menjadi penghuni "Rumah" akan datang.
Share:

0 comments: