Saturday, December 15, 2012

Makan Jela Kalau Dan Nak Makan..

Makan Jela Kalau Dan Nak Makan..
Takde masalah rasenye kalau makan banyak, tengah ada selera nak makan.. karang kalau Allah dah tarik selera tu, tak ke naya? selagi boleh pulun, pulun je.. tapi ingat, pulun2 jugak.. ada batasan dia, jangan sampai mudaratkan diri sendiri.. makan jugak boleh membunuh diri pe, maunye idak.. ada sejenis bahan campuran dalam sejenis penyedap makanan yang banyak bagi effect pada tubuh manusia, termasuk la nak membunuh manusia, agenda sape? pikir la sendirik..

Aku memang seorang yang kuat makan, tetambah menu dari My Mother.. memang tak boleh tahan, 2 pinggan dan confirm, kalau masuk 3 pinggan tu, almaksud lepas tu confirm aku terbaring, itu jugak termasuk bunuh diri.. tapi, itulah yang aku maksudkan dengan batasan tadi, setiap manusia tahu batas2 dalam diri dia, bile dia terlalu push terhadap satu bende.. dia akan tahu akibatnye, same jugak dengan kes makan tadi, dah tahu perut boleh sepinggan je.. nape mesti nak pakse sampai 3 pinggan?

Jadi, sebab ape diri aku boleh makan sebanyak tu? sebab aku mampu lah.. huhu.. bagi aku, tak de salah nak makan banyak, perempuan pun boleh je kalau nak makan banyak tanpa pikir panjang, tapi perempuan takut makan banyak sebab takut gemok.. hahah! aku suke ape gemok.. yap, selagi ada nafsu makan, selagi tak sakit, selagi Allah bagi selera, kalau dah sakit.. pizza pon tak lalu, apetah lagi nasik putih.

Kadang aku tak berapa setuju dengan istilah diet.. sanggup tak makan? makan ciput2 je? hebat gile boleh tahan nafsu makan, nak diet boleh jer, silekan diet.. tapi diet lah dengan konsep diet yang betol, jangan pakai konsep "diet tak makan", salah tu.. boleh jadi dosa sebab dah memudaratkan diri. Banyak cara boleh diet, search je kat google dengan keyword "Diet Yang Sihat". Laki pon diet jugak ea? kah3.. takde maknenye, masa aku semangat gym dulu, tak terpikir pon nak jage makanan, lagi aku sental ada lah.

Bagi aku @ pendapat aku.. Allah dah bagi manusia masa2 tertentu, masa untuk ibadah, masa untuk makan, masa untuk tidur, masa untuk cari rezeki, masa untuk bersama keluarga, masa untuk berkawan dan banyak lagi masa.. dan jangan kate, masa tu korang yang agihkan, masa tu Allah yang agihkan.. jadi, balik pada masalah makan tadi, bagi aku sebelum puasa adalah masa terbaik Allah berikan untuk manusia bersenang dengan nikmat makan, bersenang dengan kelazatan makanan.. lain cara masak, lain pulak rasa dia, jadi?

Bile dah sampai bukan puasa, kat situlah Allah suruh stop pada makanan.. dalam masa sebulan berpuasa, banyak penyakit yang keluar, kesihatan mula beroperasi pada tubuh manusia, itulah pasal Allah wajibkan umat Islam berpuasa.. sebab Dia tahu, dalam 11 bulan tu, manusia makan bermacam2 jenis makanan yang boleh mendatangkan bermacam penyakit pada diri manusia. Ceh.. aku tak rase pon puasa tu boleh sihatkan tubuh badan, lagi letih adalah..? huh! orang yang perfikiran macam tu adalah orang bodoh, dan menjadi kewajipan kepada orang pandai untuk perbetulkan keadaan orang tersebut.

Korang pandai? so betulkan lah keadaan.. perspektif manusia, pandangan manusia terhadap dunia masa kini, jangan jadi satu hari nanti, pembekalan makanan pon dikelola oleh kaum Yahudi, jangan dalam FB jer boikot Yahudi, tapi tetap jugak sokong Yahudi.. munafik namenye tuh.. Nauzubillah..
Share:

0 comments: