Saturday, December 15, 2012

Niat Jela, Mesti Dapat Punye..

Alhamdulillah bangun jugak aku.. walaupun sejuk tahap merona, tapi memang ni kehendak aku dari semalam, dan bukan kehendak aku yang membangunkan aku untuk menghadapi kesejukan subuh ni.. tapi kewajipan lah yang menggerakkan tubuh yang mati ni untuk bangun menjalankan kewajipan sebagai seorang manusia. Serius bukan senang nak bangun subuh weyh.. kome ingat bangun subuh macam makan nasik lauk ayam ke? jenuh jugak nak nak suh badan ni tegak, padahal takde lah "beso" mane badan aku.

Niat Jela, Mesti Dapat Punye.. Mule-mule dulu memang payah, siap berjanji2 dengan Allah.. barulah dapat sikit kekuatan untuk bangun, sius weyh aku susah bangun subuh, tapi mende yang susah tulah aku nak cube carik solusi, camne cara yang efektif untuk bangun subuh, setakat nak suruh kawan gerak, sampai bergegar bilik aku, barulah tersedar.. itupun sound balik, haha.. aah memang, aku ada satu cara terbaik untuk bangun subuh, mudah je sebenar cara dia, mula2 je rasa kekok, pastu "steady" jer..

Dulu memang cara ni aku buat sungguh2 untuk gerakkan tubuh ni bangun subuh.. skang, maybe dah biasa sikit, so ada la keringanan tu. Cara dia? Semangat... semangat? yelah semangat.. semangat pon tak paham ke? untuk bangun subuh, korang cume kene ada semangat yang mantap je, tu je.. bukan susah, simple je, nak dapat semangat tu macam mane? lagi la mudah..

Sebelum tido, tekadkan dalam diri, tekad untuk bangun setelah mati.. tekad dengan keyakinan itu menjadi perkara wajib bagi setiap manusia terutama diri sendiri, korang yakin tak dengan ape yang Allah dah bagitahu? "Tidak Aku Jadikan Manusia Dan Jin Hanya Untuk Beribadah". Aku baca tu saje dah dapat semangat, apetah lagi memang sejak azali manusia ni diwajibkan untuk beribadah. Ini bukan skema bro-sis.. ni untuk naikkan semangat korang tuh!

Ada satu cara simple yang boleh aku share dengan korang kat sini.. selame aku hidup ni, cume berape kali je "die bantu" aku untuk bangun subuh, sekali masa aku kat Maahad dulu, sekali dan beberapa kali masa aku kat Aceh ni ha. Haa? aah.. aku mintak bantuan Malaikat Allah.. gempak je bunyik kan? padahal aku cuak gak masa first2 tu, bukan nak kate aku alim ke bagus la bro-sis, tapi ni antare jalan yang pernah gua tempuh untuk membangunkan diri ni, dan korang pon buleh cube pe?

Aku takde lah berdoa gile sebelum tido, mintak tolong Malaikat (insyaallah beliau) untuk gerakkan aku bangun subuh, aku cume niat, tapi mau tau la niat aku tu bukan main2 la cite dia.. niat sungguh2 la kawan, bukan niat pada Malaikat tuh, niat pada Allah la. Sebenar tak tahu pon, ntah macam mane.. aku cakap la dengan Allah, "Y Allah, aku nak bangun subuh, tolong gerakkan aku?". Then.. tepat waktu subuh, aku digerakkan dengan satu tarikkan pada ibu jari kaki, first2 memang rasa kuat, dan confirm terbangun punye, ntah setan?

Aku cube berfikir logik, tak mungkin setan yang bangunkan aku untuk Subuh melainkan ada bende dunia yang penting untuk aku settlekan, dan tak mungkin jugak member sedorm dengan aku, sebab drang pon kaki dengkur dan memang sorang pon tak bangun masa tuh, dan boleh jadik jugak jin islam, boleh jadik jugak tentera Allah yang aku tak tahu, tapi yang menjadi keyakinan aku sampai sekarang, beliau adalah Malaikat. Thanks to Allah, bukan senang woo nak bangun subuh, tahu la korang sharp bangun subuh.. eh yeke?
Share:

0 comments: