Wednesday, January 2, 2013

Bumi Tak Tahan Dengan Manusia. BeCareFull...


Biler aku bukak je blog Home, ada ternampak satu artikel tentang Pingje.org.. sebuah website yang menyediakan fasilitas ping artikel, maybe macam Busuk.org, Apesal.com, Ohbelog.com atau Guablog .com. Aku tak pasti dan malas pulak nak review kat sane.. sorylah ye pakcik Pingje.org, aku dah  banyak iklan bertapak kat KBM nih.. walaupun kecik2 je kan, tapi "mereka" tersebut memakan bandwith para visitor KBM. So, maybe aku jap lagi pegi sane, tapi insyaallah tak register kowt.. hihih!!

Dan, rasenye bukan tu je yang ada kat dunia maya nih.. bejuta bahkan berbillion orang dah buat ping aggregator nih, makin lame, makin cerdik orang, makin maju kedepan, manusia zaman sekarang.. sape lambat, memang down lah. Bumi dah banyak sangat menanggung  "orang2 hebat" zaman sekarang nih. Bumi dah tua bro-sis, 2000 tahun lagi sewaktu Nabi Isa ade, dan sebelum2 tu Allah menciptakan bumi ni dengan manusia bernama Adam dan Hawa.. sekarang dah berape lame?

Aku antara manusia biase yang minat pada dunia IT nih, sampai satu hari tuh, terpikir jugak aku nak buat ape dengan dunia IT ni, melebihi yang dah ada, contoh yang fames skang dunia Facebook.com, Youtube.com, Twitter.com, dan yang paling popular adelah, Google.com. Jangan sampai kene HACK sudah.. opss lupe, Blogspot jugak antara yang terfemes ok, so, kire page aku yang still blogspot nih, fames jugak la, gitu? hahahah!


Kadang bile aku pikir balik, dunia ni last nak tampung atau tanggung manusia zaman ni, betol ke? terjadi ke? hmmm.. macam tak mungkin je terjadi, biaselah, alasan2 orang banyak dosa macam itulah.. tapi bile pikir balik, dalam Al-Quran jelas kabo, umat Muhammad adalah umat terakhir, bumi semakin tua dengan perbagai bukti2 jelas tentang kebangkitan dajjal, kerosakan alam, kehancuran peribadi manusia, penipuan, penzinaan, korupsi, dadah, ganja dan banyak lagik. Pemerintahan yang ntah.. macam orang gile yang memerintah.. tak pikir masyarakat, selfish!!

Macam mane bumi nah tahan dengan semua2 tuh, sedangkan bumi adalah makhluk Allah yang taat setia dengan setiap tindakan mereka. Bile dah maksiat merata2, bunuh boleh relax camtu je.. mana sanggup bumi nak tampung manusia jenis ni. Aku jadik takut (sekadar sifat takut manusia) dengan hari Jumaat, Allah ciptakan dunia ni pada hari Jumaat, dan mengakhirinya pada hari Jumaat jugak dengan tujuh hari penciptaan bumi, dalam Bible ada jugak di Pasal Kejadian. Kalau tak salah, page first sekali.

So.. kadang2 aku tak yakin, aku nih sempat nak berhadapan dengan dajjal, memang sekarang dah ada budaya dajjal, tapi aku dapat rasekan yang dajjal betol2 muncul dengan membawa perwatakan a little god. AKu jugak takut dengan godaan dajjal.. tak berani cakap sini, bahaya.. sekarng boleh la cakap, tolak tu, tolak ni. Bile dah sampai masanye? tiap manusia ada iman, tapi tak semua manusia boleh jaga iman dengan baik. Bukan satu hal yang mudah.

Hanye menunggu setiap detik masa... bergerak tetap bergerak, masa tak pernah berenti dari bergerak... anddd.. sampai satu saat, bumi akan bergegar, gunung-gunung akan runtuh, tanah akan merekah, ibu yang mengandung akan takut sampai anaknya tergugur dari kandungan, ayah pijak anaknya, emak pijak anaknya... masing2 mencari tempat berlindung... no way dah bile semua tu terjadi, soooo.. sebelum2 semua2 hal ngeri tuh terjadi, lebih baik buat perkare yang bermoral... tapi kalo keme dah bermoral, berihsan, kasih setiap makhluk.. baguslah.. tapi den?
Share:

0 comments: