Wednesday, January 2, 2013

Kat Sini Tempat Anda Melepaskan Marah!

Kalau anda lapar, mestilah jawapan dia makan, makanan, ape yang dimakan, makanan jenis ape, last sekali.. ape? the answer is the stomach is full.. kan? kalau pulak anda haus, mestilah jawapan dia minum, minum ape, jenis minuman, minum dengan sape, dan the last result is.. anda tahu nikmat minum yang sebenarnye, walaupun cara anda minum tidak mengikut pola minum yang betol. Kalau pulak anda marah, mestilah jawapan dia... err.. maybe diam mengelamun, maybe nak cari seseorang untuk lepaskan kemarahan, maybe jugak makan sebanyak-banyaknyer.. jadi, dalam marah, anda sebenarnye dikawal oleh perasaan anda.


That true? of course lah.. why u know to much wadud? yekeleh.. because im a human being lah, sebab aku manusia macam anda lah aku tahu, kalo aku timun ke, tomato ke, cicak ke, tokek ke.. insyaallah aku tak tahu walaupun hakikatnye, binatang tahu ape yang manusia nak buat pade drang (binaang tersebut). hahaha.. sume orang marah, sume jenis orang marah, termasuk lah Nabi besar kite Muhammad saw dan nabi-nabi lain, mereka semua marah, tambah2 umat mereka tidak mengikut ajaran Allah.. alamatnye, kene palangkung lah. Tapi tahap marah drang dahsyat! aku nak macam tu! dahsyat! dalam bab menahan kemarahan lah.. ape daaaa..

Nabi2 mulia Allah.. adalah manusia macam kite, ade mate, hidong, mulut, tangan, kaki, nafsu dan sebagainye.. dan jugak, punye hati sebagai tempat kemarahan menyempit. Bile mereka marah, mereka ada shield yang memang datangnye dari Allah, dan menjadi aplikasi utama bagi mereka. Aku takde aplikasi tu, ada memang ada, setiap manusia ada, tapi tak gune dengan sebaiknye.. sampaikan, shield tersebut menjadi kawan baik kepade nafsu marah tersebut.. ahhh.. bukan senang nak melawan nafsu marah, dah la nafsu, lepas tu marah lagik? aku buat entry ni, bukan sebab aku marah atau ape.. tapi sebab.. entry marah penting untuk setiap manusia yang marah. tak paham? insyaallah besok anda akan paham.

Marah boleh, silekan untuk marah sape2 yang anda suke, sape saje.. marah je kalau nak marah, tapi risiko tanggung sendiri lah, jangan pulak maki hamun dalam KBM nih, ni cume kate2 psikologi kecik jer, psiko ke? ntah la.. bagi aku, pandangan aku, menurut aku.. kalau anda sedang marah, marahlah pada diri anda, maki lah pada diri anda, pukul lah diri anda.. sampailah marah itu hilang dihambat keletihan, kan? aku jugak suke marah, sifat marah tak penah hilang dalam diri nih, nak hilangkan dia mudah je.. marah balik diri sendiri.

Ape yang aku maksudkan adalah, bile anda marah pada diri anda, anda akan tahu, sape sebenarnye diri anda.. anda akan rasekan, yang salah adalah diri anda, anda jugak akan rasekan, kemarahan sebenarnye adalah sifat yang datang secare tibe2 yang akan mengawal anda sekirenye anda tidak mengawal "mereke". Cara untuk mengawal mereka ada banyak, antara lain.. marahlah diri anda sendiri, jangan cari tempat atau orang atau makhluk bernyawa @ xbernyawa untuk dijadikan tempat melepaskan kemarahan, diri anda lah tempat untuk melepaskan kemarahan..

Sangat banyak keburukan, kejelekan, kekacauan, kekecohan kalau anda melepaskan kemarahan tidak pada tempatnye. Contoh, anda marah pada kawan anda, marah hanya berlaku sewaktu marah, bile anda dah "melepaskannye", marah tersebut akan menghilang sikit demi sikit, sampai lah anda lega. Tapi, kelegaan anda tu tak berbaloi dengan keberlanjutan antara anda dengan kawan anda.. bile manusia dah terasa, ada jenis terasa kejap je, ada sampai besok dah OK, ada yang lame terasa dia. Jadi, aku rase anda dah nampak..

Untuk hindari "masalah" remeh macam tuh, disebabkan kecik, besar pengaruh dia.. lebih baik ikut @ try cara yang aku kabo kat atas.. try je, takde masalah jadik atau tak, yang penting, tiap mende mesti ada kendala dan soludi dia, ada kendala, ada solusi, kan Allah jadikan tiap satu tuh, ada pasangan nyer? ke camne? tajuk entry nih? Baca lah kat atas tawannnnn.....
Share:

0 comments: