Friday, July 15, 2011

Tutorial Setting Proxy Dan Anonymously

Bagaimana untuk korang masuk ke dalam satu forum yang disekat access penggunaan pada satu Negara tuh? misalnya korang sekarang study kat Indonesia, then korang nak masuk satu forum yang disekat untuk join dalam forum tu? slalunya yang suka sekat-sekat nie Underground forum macam Hacking Center, yang berkaitan dengan kerajaan-kerajaan suatu negara tu, so drang (Malaysia underground forum) tak nak la kalau-kalau ada rakyat Indonesia join forum diorang walaupun korang rakyat Malaysia yang belajar di Negara luar, sebab bila korang kat Negara luar pastu nak searching automatik dia pakai IP atau proxy dari Negara tu sendiri, jadi yang boleh untuk join dalam Malaysia underground forum ni cuma IP yang dari Malaysia jer, IP dari Negara luar disekat, so macam mane?

Cara dia sangat mudah, tapi manfaaatkan jugak kelebihan yang ada pada Search Engine yang sangat banyak kat Internet, tak caya try search google tu " search engine paling popular " atau apa-apa la, pandai-pandai korang la kan, sebenarnya kalau korang tanya Abg google dia dah leh jawap cuma macam-macam jawapan la, Ok kite akan street to da point bagaimana cara untuk setting Proxy AKA menjadikan diri kita ni sebagai Anonymously.

Ada dua cara, first korang bleh masok sini :

Hide My Ass, apa yang ada dalam tu korang tengok-tengok la, then kalau dah boring macam takde apa dalam tuh, boleh try surf di situ, hide my ass adalah semacam search engine yang mana apabila korang menggunakan search engine di situ IP korang tidak akan terdetect, cube try masuk laman yang disekat dengan menggunakan site Hide My Ass ok kan? cuma bagi aku kalau search kat Hide My Ass jadi lambat la, tau la plak connection internet aku kat sini slow macam siput.. tapi memang beza la dengan search biasa-biasa.. try la kalau nak tau.. cara nie memang senang.. ada satu lagi cara yang korang terus jer setting kat proxy korang, yang nie aku suka banding yang hide my ass tadi sebab yang nie praktis sikt, boleh ubah-ubah tergantung dari proxy yang korang letak, so best sikit bagi aku la, korang tak tau lak camner kan?

O.K first :


Open Mozilla korang, tak kira la mozilla atau I.E, mana-mana pun sama jer cuma yang nie pakai mozilla sebab wadud sendiri pon pakai mozilla, I.E kureng suker sikit... mungkin kalau IE ada sikit perbzaan die, tapi tak beza sangat la godek-godek dah buleh jumpa, O.K then korang pegi kat tools pastu option then yang akan kuar macam nie :


O.K arahkan cursor korang pada Advanced button, then Network button, then Setting button, apa yang korang dapat macam nie :


Pada no satu tuh, korang tick kan kat situ untuk kita menggunakan proxy kita, boleh masuk sini untuk free proxy atau untuk yang bagus korang boleh carik sendiri kat google atau I.E, lagi puas hati kalau search sendiri atau tanya mr.google, O.K bila dah dapat proxy yang korang nak, pada no 2 tu korang isi la sendiri, pada setiap proxy mesti ada HTTP proxy dengan port dia, dah siap.. sangat mudah kan? gudluck ^_^

P/S : ni tutorial yang wadud buat lama dah, jadi penulisan agak kacau dan kebanyakkan sume wadud dah ubah, kot-kot ada yang terasa hati, sorry la eh ^_6.
Share:

0 comments: