Wednesday, March 7, 2012

Janganlah Menghina Agama Orang Lain

gambar erykah badu tatto allah

"Janganlah menghina agama orang lain.. nanti orang hina agama kau marah pulak.." itulah yang terdetik dalam hatiku lepas membaca keratan akhbar Harakah semalam mengenai isu gambar Erykah Badu bertatu Allah di dadanya terpampang jelas di akhbar MCA The Star. Ni kes lama dah.. lagipun The Star dah mintak maaf. Maaf yang hanya "Kami minta maaf atas kesalahan kami" padahal sebelum ni pun dah 2 kali kes yang hampir sama The Star kedepankan. Jangan lupe, bukan hanya rakyat Malaysia je yang akan marah tapi seluruh dunia akan nampak kewujudan gambar Erykah Badu yang besar ditayangkan di depan akhbar The Star. Gambar besar tu, cume orang buta je tak boleh nampak.. ape perasaan orang Islam bila tengok seorang perempuan yang bertatto Allah di dadanya dan tatto2 bersimbolkn piramid, ni dah mengacau keyakinan dan kesatuan umat Islam sedunia.

Macam aku cakap tadi, jangan sampai satu hari Malaysia jadi tumpuan Negara yang suka membuat provokasi antara umat beragama. Kene serang dengan Iran baru nak merangkak.. ni bukan kes perang atau bunuh membunuh, tapi artikel dari The Star tu macam sengaja, dah tahu kita hidup dalam masyarakat majmuk yang dalamnye bermacam2 agama - agama Kristen - Budha - Singh - Tao - Konghucu - Islam dan lain2.. tapi saje nak buat provokasi, aku tak pasti sama ada ni berkaitan dengan PRU 13 atau memang sengaja nak carik nahas dengan orang Islam? memanglah kalau orang buat tatto agama Kristen misalnya, itu mungkin jugak menaikkan kemarahan umat Kristen atau mungkin jugak menjadi kebanggaan mereka. Sebab Kristen bukan agama Islam dan Islam bukan Kristen, sama jugak dengan empunya akhbar The Star misalnya mereka beragama Konghucu, mungkin kalau orang buat tatto tuhan KOnghucu di dada menjadi suatu yang biasa atau kebanggaan.. Islam bukan macam tu..

Aku tak tahu ape motif sebenar drang ni, dah ramai warga maya yang tak puas hati pasal ni tambah2 mereka yang beragama Islam.. saman jer The Star! mentang2 di bawah kerajaan, boleh pulak slamber nak buat ape je, sama jugak macam kes polis yang terajang penunggang motosikal kemarin.. jangan pikir kite dah kuat bila ada di bawah suatu kuasa sebab sesuatu kuasa tu takkan pernah kekal melainkan kuasa Allah. Lumrah alam kalau ada orang yang kaya dan ada orang yang miskin, sebab ape Allah jadikan macam tu? salah satunye, memberi pengajaran dan peluang kepada mereka2 ni untuk mendekatkan diri dengan Allah, yang kaya wajib memberi sedekah kepada orang yang lebih memerlukan dan yang miskin redha dengan ketentuan ilahi diatas ketetapan yang telah Allah tetapkan, Dia maha Mengetahui. 

Tapi sekarang dah lain.. yang kaya tindas yang miskin, yang berkuasa pulak pilih kasih.. itulah dunia Malaysia sekarang, Negaraku.. tanah tumpahnya darahku.. rakyat hidup bersatu dan maju.. lagu Negara dah dah power, tapi Negara pulak yang kureng power.. lagu orang boleh nyanyi boleh jugak menulis tapi kalau pelaksaan tu bukan semua orang ada wewenang, melainkan mereka2 yang diyakini dan diberi tanggungjawap lah mempunyai kuasa dalam pembentukan Negara ni kearah mana.. bile sesuatu pelaksanaan tidak dijalankan baik sepertimana janji2 yang diyakini boleh menjalankan sesuatu tanggungjawap dengan sempurna, timbullah demokrasi di mana2, bergema suara rakyat melaungkan "dimanakan hak rakyat! kemana janji-janji membantu rakyat!" tapi dengan kuasa yang ada, walhal itu adalah pemberian atas keyakinan untuk membentuk Negara, telah disalahgunakan oleh orang-orang tertentu, itulah pengertian dari "yang kaya tindas yang miskin, yang berkuasa pulak pilih kasih".

Persoalannye, kenapa kerajaan masih ada sangkut paut dengan MCA (The Star) sedangkan drang ni jelas2 mempermainkan Tuhan umat Islam? ataukah.. kita tak boleh memvonis seseorang, tapi itulah.. hanya mereka yang mempunyai naluri sama akan saling memegang dan membantu antara satu dengan lain. 

Allah berfirman dalam Al-Quran: "Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang menegakan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap satu kaum, mendorong untuk kamu berbuat tidak adil. Berlaku adillah karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan". (Al-Maidah [5] : 8)

Credit :
Share:

0 comments: