Saturday, April 21, 2012

Diary KPM 3 (PAR/PRA) Ape Perasaan Yang Perlu Ada?


Diary KPM 3 (PAR/PRA) Ape Perasaan Yang Perlu Ada?Pertama, wajib kene ada perasaan seronok, gembira dan perasaan ingin tahu di tempat orang lain. Pikirkan ape matlamat sebenar kita pergi ke sana untuk tengok2 awek? jalan2? ke sebab nak snap permandangan indah? hehehe.. boleh jer kalau niat macam2 tu semua, tapi hasilnye dapat lah awek.. dapat la banyak gambar2 cantik, tapi buat ape semua tuh? iyelah kalau setakat nak buat kenangan boleh jer.. masalahnyer tujuan utama kita tuh, kite dihantar ke tampat orang sebenar untuk ape?

Confirm2 lah untuk penelitian.. hah.. kalau sembang pasal penelitian, mesti banyak pikiran kite, kat sane nak buat camne, ada ke tempat tido, toilet ok ke ea? denga2 tempat pendalaman.. a'ah memang kalau dak2 KPM mesti akan ditempatkan di KG pendalaman, sebab antara lain tujuan mereka nak mendidik kita agar boleh bertahan hidup dan boleh bercampur dengan karenah masyarakat. Mungkin aku akan bahaskan di lain post pasal ape jer penelitian yang kita boleh buat..

Biasa kalau ada perasaan takut, cuaks.. standard, tapi sebenarnye tempat yang kite nak pegi ni dalam Aceh jugak, misalnye di Bener Meriah, dalam Aceh jugak.. tapi aku tetap rasa cuak.. hahaha.. aku cube pikir, tuk ape aku cuak ni ea? ohh.. lastly, dapat jugak beberapa jawapan. Sebenarnye, kite rasa takut sebab takde kawan dari Malaysia atau sangat sikit, terasa beban oleh pentingnya laporan, penelitian, kewajipan yang biasanya dilakukan oleh masyarakat tapi dilakukan oleh kita..

Contohnye jadi Imam, Muazzin, Khutbah, Ceramah, Tausiyah, Mengajar sekolah agama dan banyak lagi, ni dah termasuk dalam penelitian yang akan dibahaskan nanti.. cume yang boleh aku nasihatkan, tanamkan perasaan ingin tahu terhadap sesuatu, mesti ada benda baru yang akan kita dapatkan di tempat KPM nanti, akan banyak ilmu yang akan korang dapatkan di tempat KPM nanti, serius.. itulah yang akan menjadi benteng kepada perasaan cuaks tadi. Semua yang akan kta lakukan, menjadi suatu pengalaman yang sangat besar.

Contohnye, first time aku bagi tausiyah lepas subuh, memang drang akan panggil budak2 KPM tapi tengok jugak pada orang2 di Kg tu.. kalau jenis yang tahu orang KPM sebagai pembantu masyarakat, mesti drang akan suruh.. sampai sekarang aku rasa seronoknye bagi tausiyah @ kultum lepas subuh depan orang ramai.. bukan bangga, tapi nak bagitahu betapa besarnya pengalaman yang kita dapatkan apabila di tempat orang lain.. dan takkan kita dapat selagi kita tak mencuba.. pergh sembang..

Jadi masalah perasaan ape je yang perlu kita tanamkan.. rasa best.. rasa ingin tahu.. kuatkan semangat sebab nanti kat sana, sangat banyak perkara pelik yang berlaku, bagi aku mende2 pelik tu lah yang aku cari.. hehehe.. takkan ada pada orang yang tak mengalaminya.. relax and steady jer, korang kan peneliti, so mesti ada perasaan nakkan ilmu, bile ada perasaan tu, no problem dah sebab segala halangan di KPM akan tertandingi oleh istilah "haus ilmu" Gudluck guys.. (^_^)
Share:

0 comments: