Sunday, April 22, 2012

Diary KPM 4 (PAR/PRA) Perlu Ke Pikir Pasal L300?

Diary KPM 4 (PAR/PRA) Perlu Ke Pikir Pasal L300?

Aku ada terdengar dari kawan2 Aceh tentang L300, drang cakap L300 ni setan jalanan sebab pemandu2 L300 semuanya bawak macam besok dah nak kiamat, laju giler bapaknye adoi pon ter ber (pengaruh johan la ni).. sampaikan, bile dengar L300, mesti akan ada anggapan yang negatif, mana taknyer.. nampak cantik jer dari luar, tapi time bawak die dah tak cantik lagi, nak masuk simpang main terjah jer.. signal punya smart bapak..

Saper yang tinggal @ belajar @ penah datang Aceh tak asing lah dengan istilah L300 nih.. labi-labi lain lagi, 85% baik labi2 berbanding L300 nih.. ok ape sebenarnye L30 ni ye? makanan untuk dikunyah ke, atau shotgun new brand? atau sejenis mamalia pemakan pisang? L300 adalah sejenis Van pengangkut, biasanya L300 digunakan untuk travel yang jauh. Tapi kan dah tahu susah naik mendalah tu, nape naik jugak?

Baik soklan tuh.. ini berkaitan dengan 'kemurahan hati' (harga) berbanding kenderaan pengangkut yang lain.. lebih murah, lebih laju dan lebih melebihi dari ape pun kenderaan kat dunia nih. Bagi aku, kalau bukanlah disebabkan kenderaan penangkut mahasiswa KPM ni telah ditetapkan naik jugak L300 ni, aku dah sewa innova atau kijang. Bagi aku biarlah mahal sikit tapi selesa sebab perjalanan yang kita tempuh akan membuatkan rase sesal tu hilang.. jauh sangat (Bener Meriah = 8jam 30mnt)..

Dengan keadaan jalan lagi yang sangat baik.. highway oldskull yang korang akan melihat sendiri suatu saat nanti.. thats cool, aku dah penah pegi Medan, so merasa lah dulu naik L300 sebelum KPM ni.. ^_^.. jadi persoalannye.. perlu ke kite pikir pasal L300 ni? kan banyak lagi yang perlu di pikir? adakah L300 akan menjadi suatu yang akan menghantui kita pada masa akan datang? cewah soklan dia..

Jawapannye adalah, ni menurut pandangan aku, lain orang lain cara pandang.. kan? bagi aku, kite (dak2 KPM) jangan banyakkan pikir tentang L300, sekadar bawak sembang untuk tahu takper.. ni dah sampai menyangkut masalah hati, hahahaha.. sebenarnye, L300 tu ok2 jer.. yang jadik masalah adalah keadaan luar, lagipun aku tengok, bukan masalah macam mane, tapi masalah jalan yang bengkang bengkok, lubang sana sini.. tu jer, ok ape drang bawak laju.. cume tu lah, kene banyakkan zikir (^_^) mintak dilindungi.. aku buat entry ni, cume nak betulkan persepsi kite.. banyak lagi yang perlu difikirkan..

Dari kome sume mikir pasal L300 nih, lebih bek pikir ape je yang perlu korang buat nanti dah sampai.. dan ready ke segala macam mende2 yang diperlukan untuk penelitian nanti, tu lebih bagus dari dok pikir L300.. enjoy lah sikit, bile lagi nak merasa kan? pengalaman semua tu.. berharga woo..

Seat dalam L300 ada 10.. jadi, nasihat aku dapatkan lah tempat duduk di bahagian tengah. Aku dah cukup seksa dapat tempat duduk kat belakang sekali, alhamdulillah nyaris sebelum ni dah penah rasa.. so dapat la kawal2 sikit pening jalan tu.. lagi satu, untuk menyingkat waktu perjalanan, korang tido jer start dari awal perjalanan.. biasanya akan ada R&R, tapi tergantung pemandu jugak.. jadik, janganlah takut tak menentu ye.. L300 je pon bukan keter kebal bro.. ape2 pon, sebelum berangkat makanlah sampai kenyang, jangan nanti mintak kat bro L300 tu berenti sat nak makan.. kalau tak pon, bawak la makanan sikit, kacang ke ape ker.. enjoy jer bro. hihihihi..
Share:

0 comments: