Sunday, April 22, 2012

Diary KPM 5 (PAR/PRA) Ape Perlu Buat Pada Hari Pertama?

Diary KPM 5 (PAR/PRA) Ape Perlu Buat Pada Hari Pertama?

Pertama berharaplah kepada Allah supaya Dia memberikan kenikmatan, kebaikan dan kesejahteraan kepada kita apabila ditempat orang nanti.. mohonlah kepada Allah agar diberikan Pak Kechik dan keluarganya yang baik2 supaya senang nanti kita nak berinteraksi dan menjalankan tugas KPM. Hubungan baik dengan Pak Kechik sangat2 penting bagi mahasiswa KPM, sebab nanti Pak Kechik lah yang akan merekemen (recommend) perilaku baik dan buruk kita selama KPM.

Alhamdulillah, aku Tarmizi dan Hafni (group KPM) dapat Pak Kechik yang sempoi, baik, peramah DLL.. ada dengar cerita dari dak KPM yang lain, dapat Pak Kechik yang agak kaya buts agak selfish cikit.. hurmm.. mana yang kroang pilih, behavior or material? kalau aku, aku lebih memilih yang baik walaupun dalam kalangan keluarga yang sederhana.. ok ape, makan cukup sampai tak larat, tidor puas, kerja KPM mudah, keluarga semua baik2.. time kasih ya Allah..

Berbalik pada pembahasan kita, ape je sebenarnye yang perlu kita buat atau fikirkan bila dah sampai ke destinasi KPM? takkan nak cover macho? nak mengkedarah? atau nak usha kot2 ada la awek2 yang cun? weyyy... awek2 cun pon ada bende yang drang nak pikir, jadi jangan salah2.. hehe.. nanti di tempat KPM, korang telah ditetapkan oleh P2M tempat2 atau desa2 tertentu, nanti kat situlah Pak Kechik akan menyambut korang untuk dibawa ke desa (KPM) dimana desa tu lah korang duduk 45 hari..

Sebagai pembukaan, kenal-kenalan lah dulu dengan Pak Kechik dan keluarga beliau.. jangan terlalu pikirkan project yang akan kita buat, tapi jangan pulak tak pikir langsung, sambil menyelam minum air.. maksudnye, lihat dan pegang lah ape saje yang dirasakan boleh menjadi bahan penyelidikan kite. Dalam pada masa yang sama, sifat ramah tamah dah menjadi perkara yang wajib bagi setiap mahasiswa KPM.. korang kene pandai tackle Pak Kechik, ikutlah macam mana cara sekalipun, sebab kekuatan terlaksananye project kita 90% ada pada Pak Kechik..

Dan jugak, jangan lupe.. antara matlamat lain korang adalah tackle masyarakat, paling tidak ada lah LINK dengan jiran2 terdekat. Alhamdulillah sampai saat ni, kami (group aku) dah berjaya tackle orang2 besar kampung Benar Meriah.. contoh : Pak Kechik, Pak Imam, Ketua tu dan ketua ini.. maksudnyer, insyaallah desa Bener Meriah ni kenal adanya anak KPM di Kg Bener Meriah ni.. nampak tak?

Untuk hari yang pertama, antara pekerjaan lain selain tackle menackle, cube santaikan diri. Contohnye tido, makan ke, sembang2 dengan kawan yang penting relax sebab besok dan seterusnye otak kite dah kene bekerja kuat berfikir masalah dan jalan penyelesaian. Untuk ape jer kegiatan yang boleh kompromi dengan masyarakat, nanti kite akan bahaskan di Diary KPM yang selanjutnya.. (^_^)
Share:

0 comments: