Monday, April 23, 2012

Diary KPM 6 (PAR/PRA) Contoh-contoh Aktiviti Dan Penelitian

Diary KPM 6 (PAR/PRA) Contoh-contoh Aktiviti Dan Penelitian

Lepas korang dah kenal dengan Pak Kechik, masyarakat dan orang2 penting di Kg tersebut.. sekarang adalah masa tepat untuk korang realisasikan tujuan atau matlamat sebenar kite di Kg tersebut. Sebelum sampai ke tempat KPM pon, kite mesti dah ada sedikit buah pikiran ape saje activity yang perlu dilakukan di Kg tersebut. Aku sarankan, setiap dari idea yang terlintas atau memang ada, catat di buku harian masing2, tak kisah la aktiviti ape sekalipun, yang penting berkaitan dengan KPM.

Pengalaman aku kat sini, selama berada kat Bener Meriah ni perjalanan aktiviti dan penelitian aku agak tersangkut.. kenape boleh jadi macam tu? first kroang kene ingat ni, setiap dari group wajib ada ketua, second kompak lah bersama group korang dan buat satu jadual harian, misalnya hari ni nak pegi survey, besok nak jumpa pak imam, bosok pulak nak gotong royong, besok nye lagi nak itu dan ini.. kalau jadual tak ditentukan, hasilnye korang akan malas dan projek KPM mesti tersangkut.

Biar kerja lebih menarik dan sempurna, lantik lah ketua yang betul2 boleh bekerja dengan baik, ini memang penting sebabnye kalau ketua korang pon mereng.. anak buah pon mereng la, dah ketua, anak buah mereng.. kerja jadi ke? bukan ape, aku dah serik kalau macam tu.. rasenye korang semua pon dah penah rasa.. jadi, kalau rasa tak nak rasa macam mana rasanye perasaan semua tuh, buat la sesuatu yang boleh menghilangkan rasa tu ^_^..

Contoh aktiviti yang boleh korang buat sangat banyak, opss.. ni bukan penelitian ok, ni aktiviti harian, kalau penelitian tuh lain lagi, itulah kalau korang ikut KPM (PAR/PRA) akan diminta dua buah laporan, satu laporan aktiviti harian kita dan satu lagi laporan group yaitu berkaitan penelitian yang kita buat. Ok ape je aktiviti yang boleh kita buat? meh tengok sini :

1.) Jadi Imam @ Muazzin @ Tausiyah.
2.) Mengajar di TPA/TK (sekolah2 rendah @ menengah)
3.) Berbaur dengan masyarakat, snap ape saje gambar yang rasanya penting sebagai bahan bukti pengabdian kite.
4.) Aktiviti dengan masyarakat (terserah), contoh gotong royong, interview ketua2 di Kg tersebut, ziarah rumah ke rumah, tolong keluarga misalnya petik kopi (Bener Meriah), DLL.

Kalau dari segi penelitian, sebenarnye lebih fokus pada Kg masing-masing, kene peka, buat sedikit survey nanti barulah kita tahu ape saje masalah yang dialami oleh orang kampung. Misalnye, kite buat penelitian mengenai :

1.) Faktor ekonomi.
2.) Faktor keagamaan.
3.) Faktor kemashalatan masyarakat (budaya).

Fokuskan pada satu je penelitian yang rasanya mudah, kalau kami (group KPM aku) buat penelitian mengenai TPA. TPA di tempat kami memang ada, tapi kestabilan pengurusan TPA tu kurang.. antara faktor lain, kurangnye tenaga pengajar, gaji takde bagi pengajar, sedengkan ruang khusus TPA memang ada.. itu antara masalah yang harus kami cari solusi agar TPA tetap teguh dan berjalan setiap hari. Bermacam lagi masalah yang ada di setiap Kg, group KPM wajib mainkan peran, ertinye haruslah rajin, banyak fikir, ramah tamah, kalau datang KPM untuk tidor je lebih baik tak payah datang.. makanya pake kartu AS.. ^_^

Kesimpulan.. group korang mestilah kuat, mesti kene ada persamaan dalam membuat keputusan, baru2 ni je aku dah naik angin.. yelah, team aku buat derk je, bile kite bagi idea, no respon.. bile dah sampai tahap, baru nak pandai2, ajak bincang buat macam haram, bile takde kegiatan baru cuak nak buat tu ni.. pandai cakap, tak pandai buat, kalau aku ni jenis pentingkan diri sendiri, dah lama aku buat diam je.. nak kata bodo, team aku jugaks.. penyudahnye, kene sound baru tegak kepala.. ape2 pon, pandai lah korang tackle group korang.. yang penting, jangan harapkan drang sangat, buka fikiran korang luas2 dan tetapkan tujuan sebenar kite kat sini, ada perancangan insyaallah settle permasalahan. ^_^.
Share:

0 comments: