Wednesday, April 25, 2012

Bahan Tausiyah Subuh #1

Bahan Tausiyah Subuh #1

Ceramah Pendek Tentang Tolong Menolong

Allah berfirman dalam quran : WATA’A WANU ALAL BIRRI WATTAQWA, WALA TA’A WANU ALAL ITSMI WAL UDWAN, WATTAQULLAH. (al-maidah ayat 6)

Tolong-menolong dikategorikan :

- Diri sendiri.
(melakukan perintah allah dan meninggalkan larangannya seperti shalat berjemaah 5 waktu, sering mengingati Allah dengan zikir, mendengar dan melihat perkara baik2, menasihati diri sendiri dan kalau boleh pada orang lain juga mengajak kearah kebaikan, mempelajari dan mengajari ilmu2 agama dan banyak lagi perkara baik yang boleh monolong diri kita.)

- Masyarakat.
(membantu siapa sahaja yang memerlukan bantuan walau dimana sahaja sekiranya tidak memberatkan kita, mengajak ke arah kebaikan seperti mengajak mengaji atau mempelajari ilmu agama, termasuk tolong menolong dalam shalat, merapatkan shaf, mengimbangi barisan makmum)

- Alam.
(kasihanilah alam, jangan merosakkan alam, buat perkara yang murni atau baik2 jangan sampai allah marah sehingga alam jugak turut marah atas perbuatan manusia di muka bumi ini. Ar-Rum 41-42)

Kebaikan tolong menolong :

- Mendidik diri bahwa kita bukan sendiri di dunia, jngn sombong, memberi teladan kepada orang lain.

- Kisah kristen masuk islam kerana terpegun dengan disiplin dalam shalat dan bacaan ayat suci quran.

- Sedikit kisah tentang pelacur dimasukkan kedalam syruga kerana menolong anjing (makhluk Allah).

Semoga bermanfaat pada sesiapa sahaja yang memerlukan.. kalau ada penambahan silakan ditambah bagi lebih memantapkan lagi syarahan kita pada jemaah. Yang baik diambil dan dijadikan pedoman, yang buruk dihindari dan jadikan ia sebagai pengalaman.
Share:

0 comments: