Thursday, April 26, 2012

Diary KPM 7 (PAR/PRA) Cara Beradaptasi

Diary KPM 7 (PAR/PRA) Cara Beradaptasi

Baru semalam aku ikut tahlil di tempat KPM, satu pengalaman besar bagi aku bile tahlil kali ni di Pondok Sayur (nama tempat bagi KPM). First time di pondok baru, sebelum2 ni kat desa Janarata jer.. bukan masalah tahlil atau masalah budaya ke ape, ni masalah keadaan semasa. Rasanya nanti akan membantu korang kalau2 mengalami keadaan seperti ini.

Pernah ada sorang bapak bagitau aku, orang sini majoriti ahli hisab.. terkejut aku, hahahahaha.. ahli hisab adalah ahli menghisap rokok, ceitss.. itu point yang pertama, masyarakat sini sering dengan rokok.. untuk point yang kedua, weather kat sini sejuk yang amat.. tambah2 subuh, jadi kalau time sembang berasap keluar dari mulut tu perkara biasa..

Point yang ketiga, masyarakat sini tak takut dengan asap.. serius kot, drang maybe lebih suka dengan asap. kenape aku cakap macam tuh? ni lah yang aku nak tulis kat sini, pengalaman first time bekawan dengan asap. Ape maksud berkawan denga asap ni?

Berdasarkan cerita aku kat atas tadi, lepas shalat maghrib berjamaah.. pak imam ajak kami (group KPM) semua pergi ikut dia tahlil, aku memang dah dapat gambaran jelas tentang tahlil tetsebut sebab dah 3-4 kali aku ikut majlis doa samadiyah kat sini. Biasanya dalam majlis tahlil sini, pertama Imam akan berselawat kira-kira 15 mint, lepas tu doa dan kemudian ada sedikit lagi selawat terakhir doa penutup.. tu semua aku dah nampak walaupun belum pernah lagi aku 'bawak' majlis tersebut..

Sesampainye aku kat Pondok Sayur, macam biasa lah rumah drang dan keadaan sekeliling semuanya aku dah biasa.. orang kampung lah katakan, tapi jangan sombong lagi. Melangkah lah kaki kami ke masuk ke dalam rumah yang dituju.. setengah jalan menuju ke hujung rumah, pak Imam berhenti dan bertanya "sini ke?" pada sorang lelaki tua.. rasanye pemilik rumah tu kot.. dia jawap, "ke hujung lagi pak.." kami pon berjalan sampai ke hujung. Tap!! terhenti aku bile sampai di sebuah pintu masuk, bior betol..

Tarmizi menolok ku dari belakang.. ertinya die suruh masuk lah.. aku pon tak pasti samada perasaan dia sama jugak. Setelah bersalaman dengan orang2 di rumah tersebut, aku pon duduk di sebelah pak Imam sebab aku tahu dia takkan suruh aku. Dari first aku kenal dia, aku dah bagitahu adat orang malaysia memang agak jauh beza dengan adat Gayo maupun adat Aceh, tapi tu bukan bererti aku tak belajar dari semua tuh.. semua tu sangat2 berguna untuk aku kedepan nanti..

Aku bersila dengan sedikit kekok ke kiri dan kekanan.. terkadang aku bersandar dan kadang sedikit membengkokkan badan ke depan, Sambil dalam hatiku berkata 'cepatlah habis', aku cuba kawal keadaan badan aku untuk menerima keadaan seperti itu.. ahhh.. mereka masih bersembang ntah apa topiknya, sebab semua dalam bahasa Gayo, aku cuba untuk memahami perbualan mereka.. tapi malaslah.. walaupun kondisi saat itu sangat2 membuatkan aku tidak selesa, tapi aku cube untuk beradaptasi dengan keadaan ketika itu.

Selepas 5 minit barulah sampai beberapa hidangan di hadapan kami.. sebenarnye aku bukanlah nak makan sangat, sebab waktu tu aku masih tak dapat kawal lagi kestabilan tubuh.. lastly aku cube cara kedua yaitu menghantar pesan sms pada kawanku.. 'kau ok ke?' dia menjawap 'aku tak boleh bernafas' dalam hati aku ketawa sambil menutup mulut rapat2.. artinya perasaan dia sama jugak seperti aku. Dipendekkan cerita, habis lah sudah majlis tahlil arwah tadi.. kami pun berangkat pulang dengan membawa perut yang agak membujut sikit ke depan.

Macam mana tadi, ok ke? hafni menjawap 'ok lah sangat' dalam hati aku ketawa, mane tak oknyer, berasap satu rumah.. dalam rumah boleh buat unggun api, kalau api saje takpe, ni dengan asap2 sekali.. wow, betul2 mencabar, yang aku pelik, drang relax jer padahal dalam rumah tu dah penuh dengan asap.. subhanallah.. siap lepas makan boleh rokok lagik, memang betol2 bersahabat dengan asap lah, dari atuk, ayah, mak, abg, kkk, sampai ke adik dia.. sumer relax, macam bukan nafas oksigen lagi dah..

Kesimpulan kat sini, walau macam mane pon keadaan yang kite tempuhi atas sebab nakkan ilmu.. tempuh la dengan sesungguhnye.. walau macam mane cara yang akan kita gunakan, tak kisah la ape sekalipun, yang penting matlamat kita tercapai demi mendapatkan secebis ilmu, kalau aku blah jer masa tuh.. sampai bile2 pon aku tak dapat rasakan oksigen asap selama aku hidup kat dunia nih.. (^_^)..
Share:

0 comments: