Friday, December 28, 2012

Bodoh Itu Bahaya.... Serius!!

Crediknye beliau.. mata bukan indera kowt.. :)

Aku pernah bersembang dengan sorang membea aku kat aceh, satu saat tu, aku cakap kat membe aku, "aku dok sini selame 4 tahun, macam takde ape la weh.." membe aku diam dan menyambung hal2 lain.. yang jadik point kat sini adalah, aku ini seorang yang bodoh.. yap memang ku akuiiiiii... (lagu nasyid ape ntah). Sebenarnye, yang betol adalah, semua manusia tidak bodoh, istilah bodoh diguna pakai bile seseorang itu membuatkan dirinye bodoh.. maksud aku macam ini..

Pertame, Allah ciptakan manusia, sape2 lah.. sebaik2 ciptaan, Kedue, yang menciptakan istilah bodoh tu sape? Allah? atau manusia jugak.. Ketige, of course lah manusia tak bodoh.. kalau idak, takde dalam Quran kate manusia adalah ciptaan sebaik2 makhluk.. so tak mungkin boleh bodoh. Jadi, yang jelasnye.. manusia tu sendirilah yang menjadikan dirinye bodoh disebabkan adanya istilah bodoh tu sendiri.

Jadi, kenape aku boleh jadi bodoh? simple jep jawapan dia.. aku bodoh sebab aku kurang membaca. Manusia bodoh sebab dia malas, manusia bodoh sebab dia rasa dia yang terbaik, manusia bodoh sebab suke kate pada orang lain bodoh, yang palin penting manusia bodoh sebab dia tak kenal sape tu Allah. Kalau yang lain, OK la boleh di kawtinkan, jadi bodoh kepada pandai, tapi bile tak tahu sape tu ALLAH.. tu masalah besar. Dunia yang kecik ni, dah terlampau banyak bagi info tentang Allah yang satu (tunggal, 0).

Bile sampai waktu akhir aku kat aceh, masuklah bahagian2 akhir, thesis, kompren, tofel, computer dan lain2.. maksudnye, kat situ barulah aku sedar betapa bodohnye aku ni. Aku dah semester 9, tapi still stupid+sturbborn. Kat fakulti, aku memang jage lah kononye.. tapi tu bukan diri aku, bukan aku yang sebenar, orang mengatekan aku itu ini, tentang yang baik2, tentang aku boleh itu ini.. tu bukan aku.. serius bukan aku..

Satu hari, aku jumpe dengan sorang Pendeta, memang banyak yang aku sharing dengan beliau tentang agama2, tentang masalah yang terjadi kat dunia ni dan banyak lagi.. satu kali, aku tanyelah pada beliau, "Pak, bagaimana konsep membaca? saya tidak suka membaca, bagaiman cara untuk mendatangkan minat pada membaca? membaca itu memboringkan saya, mengantuk, membuat lelah tubuh badan".. mudah je beliau jawap.. "Jadikanlah sifat membaca itu satu kebutuhan hidup". Terkedu aku dengo, maksud dia, jadikan membaca itu macam keperluan manusia sehari2. Contoh, makan, minum, tido, dll.

Sampai sekarang, aku adelah rase nikmat tu "sikit".. hmmmm.. sape yang kenal aku, jangan risau, aku bukan orang yang tahu ape2, aku bukan sape2, dan jangan kate aku ni pandai atau ape, seba tu bukan aku.. so, takkan malu nak kawan dengan aku? takpelah.. terserah korang sume..
Share:

0 comments: