Monday, December 17, 2012

Dunia Tempat Buat Kebaikan!

 Dunia adalah kesempatan bagi manusia untuk berbuat kebajikan.. kata-kata ust tu terngiang2 sampai sekarang, padahal time ni aku tengah menulis.. nak katekan, ada msg penting yang perlu kite semua paham. Kalau tak salah, banyak bende kat dunia ni yang buatkan setiap manusia lalai.. selalu lupe dengan tanggungjawap yang Allah berikan sejak azali lagik. Dunia nih besar, sangat besar, sape kabo dunia kecik bohong la, cube genggam dunia yang real ni dengan tapak tangan? hahahahah!

Dunia Tempat Buat Kebaikan!

Ikut istilah jugak la dud, jangan jadik bodoh sangat.. bro, aku memang bodo, tapi agak2 la sound aku dalam blog aku? slamber gile doh.. ok aku paham, ikut istilah, lantak kome la nak cakap ape. Kebanyakkan manusia tak suke filter ape yang drang buat, kalau tapis pon, keinginan untuk buat tu mesti kuat, ngeh2.. tetambah bende yang haram, lagi la suke nak buat..

Yep kat dunia la korang nak buat jahat, korang nak merompok ke, nak membunuh ke, kat dunia lah.. nanti kat akhirat, takde kesempatan nak buat jahat dah. Maksud aku, manusia boleh pikir mana baik buruk, ape kesan dari setiap perkare yang drang lakukan, aku yakin.. baik dibalas baik dan begitu jugak sebaliknya. Kalau betul dia manusia yang normal, perkare jahat yang aku suruh buat tadi, mesti awal2 lagi dah ditapis, dengar je kata membuh, dah set, esh tu tak boleh buat, haram, berdosa..

Alhamdulillah la kalau masih ada pikiran macam tuh.. Allah tengah sayang lagik, cube try pikir, ape perasaan pembunuh bile nak bunuh orang? wow.. aku takleh nak bayangkan, saat dia menikam, atau menembak, berkecai kepala, darah membuak2.. tapi boleh buat slamber tanpe ada rasa bersalah. Masihkah Allah syg drang ni? kompom la syg selagi ada niat untuk bertaubat, taubat tak buat lagi la..

Tu kite sembang jahat, hal2 berkaitan kejahatan hasutan syaitan.. cube pikir pulak kebaikan.. hihik.. jangan ingat korang dah buat baik, kompom dapat pahala, kompom Allah terima, ada step2 dia untuk dapatkan pahala yang betul2 pahala. Yelah.. bagi sedekah dah ok, tapi bile nak masukkan duit dalam tabung mesjid tuh.. terusha pulak kat kanan, kene pulak ada awek tengah usha, hah sudoh.. tengok kiri pulak ada sorang pakcik tengah senyum, pulak dah.. camner nih..

Lepas tuh pulak, ada sorang makcik nak lintas jalan.. subhanallah, ada jugak yang nak tolong.. tapi bile dah sampai ke penghujung, ada pulak anak dia bagi duit.. macam mane nak ikhlas nihhhh!!! Aku memang dah lalui sume perasaan tu kat dunia nih, sebagai seorang manusia yang paling lemah, ape yang menjadi prinsip aku adalah, cube buat kebaikan selagi mampu, selagi kite rasekan satu hal tu boleh mendatangkan manfaat kepada orang lain dan diri sendiri, memang perlu untuk kite pikir keikhlasan, niatkan ikhlas tuh, ikhlaskan diri sebleh mungkin. Manusia bro, manusia, bukan malaikat.. dari buat kebaikan mengharapkan balasan, bek takyah.. 

Aku ingatkan untuk diri aku yang hina nih, aku buat entry nih sebenarnye untuk kuatkan balik diri aku yang tak betol nih, alang2 dah banyak bende main kat kepale, lebih baik aku share kat sini, korang tak paham? takpelah.. bio aku je yang paham.
Share:

0 comments: