Tuesday, January 15, 2013

Kawan-Kawan, Doakan Aku

Kawan-Kawan, Doakan Aku

Aku tahu blog ni bukan tempat untuk meluahkan perasaan.. memang bukan, ni bukan nak luahkan perasaan atau ape, aku nak kongsi masalah yang aku hadapi untuk mereka yang memerlukan nantinye, khususnye mahasiswa Aceh (Ushuluddin). Sekarang dah peraturan baru, fakulti dah naik taraf so Rektor pon merancang untuk naik taraf mahasiswa jugak, bagi aku tu satu idea yang bagus, tapi yang tak bagusnye bile drang buat keputusan yang menyusahkan mahasiswa lame.. series.. tensen..

++ Syarat Untuk Sidang Munaqasyah :

Sidang munaqasyah dapat dilaksanakan dengan ketentuan sebagai berikut :
  1. Skripsi yang telah selesai penulisannya dan telah disahkan oleh pembimbing akan diuji oleh Panitia Ujian Munaqasyah Skripsi, yang diusulkan oleh Ketua Jurusan kepada Dekan.
  2. surat penunjukan penguji ditetapkan oleh Ketua Jurusan.
  3. tim penguji skripsi beranggota empat orang yang terdiri dari : a.) Dua orang dosen pembimbing. b.) Dua orang dosen lainnya, sesuai ketentuan.
  4. Penentuan jadwal munaqasyah ditetapkan oleh jurusan.
  5. Persyaratan untuk mengikuti sidang munaqasyah : a.) Mahasiswa harus tetap lulus semua mata kuliah atau kegiatan akademik lainnya. b.) Menyerahkan fotocopy skripsi yang telah disempurnakan setelah bimbingan kepada jurusan sebanyak empat buah, dan diteruskan kepada dewan penguji selambat-lambatnya tiga hari sebelum munaqasyah. c.) Dalam mengikuti ujian munaqasyah mahasiswa memakai pakaian lengkap : 1.) Mahasiswa memakai peci, kemeja putih lengan panjang dan celana berwarna gelap, dilengkapi dengan jas, dasi dan peci. 2.) Mahasiswi memakai pakaian muslimah yang sopan (baju warna putih dan rok berwarna gelap dan warna kerudung disesuaikan). d.) Memenuhi semua persyaratan sidang, yaitu : 1.) Slip SPP sebanyak 5 lembar. 2.) Trankrip nilai terakhir (asli). 3.) Bukti lulus ujian komprehensif 5 lembar. 4.) Bukti bebas pustaka IAIN, pustaka wilayah dan pustaka Baitturrahman (Asli). 5.) Bukti pembayaran sidang 5 lembar. 6.) SK pembimbing 5 lembar. 7.) Ijazah terakhir (SLTA/MA) 2 lembar. 8.) Pas foto hitam putih 3X4 sebanyak 3 lembar dan pas foto 3X4 berwarna sebanyak 3 lembar.
Amacam? kire ni OK la sebab wajib pada semua mahasiswa, ketentuan rektor yang aku kurang suke :
  1. Toafel (kalau Malaysia MUET)
  2. Komputer.
  3. Halaqah (tak kisah sangat)
Hah! sepatutnye rektor wajibkan pada mahasiswa baru, bukan mahasiswa lame.. semua tu jadik beban pada mahasiswa lame yang nak sidang.. gile betol.. alhamdulillah aku lepas la semua walau ada stuck2.. tapi, bile dah sampai batas akhir, aku jadik tension sebab judul skripsi aku kene tambah cikit kat bahagian jurusan. Pergh memang.. ape yang aku harap, doakan kejayaan aku... tanpa doa dari kroang, apelah sangat kejayaan yang aku harapkan nih.. doa mintak pada Allah la.. thanks kawan2.. (^_^) 
Share:

2 comments:

*!FiLzaTul QaLbI!* said...

gud luck to u..untungnyer org tu da nk sidang,,lpas tu da fly Malysia..jeles2..huhu

Dzasc Skachers said...

@*!FiLzaTul QaLbI!*: insyaallah.. :) xde ape masalah, doa2kan lah ye..

kalo dah settle, insyaallah loen jak wo malaysia le.. :D